Szíjjártópetyai gyöngyszemek

2011.06.24. 18:18 kumin

Az előző posztom utáni kommentekből tanultam egy érdekes jelzőt: „szíjjártópetyai”. Ahogy ez a politikában lenni szokott, már a definíció megfejtéséhez sem mindegy, hogy honnan nézünk a szóra. Én azt mondom: a jobboldallal nem szimpatizáló kommentelő meghatározása bármire, amivel nem ért egyet. Aki ezt használja, nyilván azt mondja: a valóságot elferdítő, leegyszerűsítő, rosszindulatú politikai kommunikáció. Ebben úgy sem tudunk igazságot tenni, de tegyünk fel egy fogós kérdést: lehet-e vezető baloldali politikus nyilatkozata szíjjártópetyai?


Az egész onnan jutott eszembe, hogy még hétfőn olvastam Mesterházy Attila közleményét, amelyben az államosított magánnyugdíj-pénztári alapok felhasználását az államadósság rendezésére úgy kommentálta, hogy „az emberektől elrabolt magán-nyugdíjpénztári megtakarításokból” jött létre ez a tranzakció. Senki fel sem kapta a fejét, pedig ha egy pillanatra hátralépünk, elfelejtjük, hogy ki és kinek intézte ezeket a szavakat, azért elég erős az állítás. Az ingerküszöb sokat változott. 1990-ben még komoly botrány volt abból, amikor Orbán Viktor kezdő képviselőként azt mondta az Országgyűlésben, hogy „hazudott a kormány”. Ma már szerintem a pártok kommunikációs felelősei visszakergetik a nyilatkozót a sajtáj pulpitusára, ha legalább kétszer nem mondta azt a politikai riválisról, hogy hazudik. Botrány? Ugyan már.


Oké, rendben, de azért az emberektől elrabolt megtakarítás mégiscsak több ennél. Hazudni ugyanis morális alapon, az egyház tanítása szerint, stb. nem szabad, de a rablás az mégiscsak vagyon elleni erőszakos bűncselekmény. Tudom, nem helyes a két világ – jog és politika – szóhasználatát összekevernünk. Amikor Pierre-Joseph Proudhon elhíresült kijelentésében azt állította, hogy a tulajdon lopás, maga sem feltétlen a büntetőjogi tényállás megvalósítására gondolt, bár túl messze sem volt ettől.


Nagyvonalúan félretéve a nyugdíj-átalakítás körül zajló, egyébként tényleg izgalmas közgazdasági vita minden finom részletét, nekem csak néhány kézenfekvő részlet jut az eszembe. Ellopni (különösen elrabolni!) olyasmit lehet valakitől, jelen esetben az emberektől (ilyenkor vajon nem a zemberek?), ha azok a birtokában voltak annak a valaminek. Egy olyan kvázi megtakarítás, amely abból gyarapodott, hogy a törvény erejénél fogva az APEH begyűjtötte a járulékokat, majd továbbutalta egy olyan számlára, amely felett a tulajdonosaik nem rendelkezhettek, hát ezt elég nehéz elrabolható tulajdonként felfogni.


Arról sem kéne teljesen megfeledkezni, hogy az államadósság gyarapításában elég komoly szerepe volt a magánnyugdíj-pénztári továbbutalások révén keletkezett finanszírozási űrnek, amelyet a költségvetésnek ki kellett pótolnia. Mondhatnánk, hogy másképp nem megy, csak így lehet az átmeneti időszakot megoldani, de már a rendszer kitalálói is figyelmeztettek arra, hogy úgy nem lesz jó a nyugdíjreform, ha nincs forrás a kipótlások finanszírozására, és a hiány adósságot szül. Az implicit adósságból így ügyesen explicitet csinálunk ugyanis. A fordítottja is igaz persze, a mostani húzással az explicit lett implicit, évtizedek múlva jelenik meg a kötelezettség. Ha valaki kicsit is bízik azonban abban, hogy Magyarországon egyszer majd jobban mennek a dolgok (ehhez nem kell jobbernek lenni, mindenki a maga kedvencétől várhatja, hogy egyszer jobbá teszi az országot, különben mi értelme lenne az egésznek), szóval, ha egyszer jobban mennek a dolgok, kisebb lehet a kamatfelár, esetleg (sci-fi jön!) többlet jelentkezik a költségvetésben, akkor ugyanazt a finanszírozási igényt kedvezőbben tudjuk kezelni, mint a mai kamatszintek mellett.


Nyilván ezen kívül még egy csomó pro és kontra előhozható ebben a vitában, mert kétségtelenül bonyolult a játszma. Egyvalamit viszont biztos: egyszerre darabos féligazságokkal élni (vagy azokkal megelégedni) és szijjártópetyázni nem lehet. A szijjártópetyaizmus nyilván csábító a baloldalnak, nem csodálkozom, hogy kóstolgatják. Ha beszállnak, akkor viszont nem ér többet szijjártópetyázni.
 

Címkék: nyugdíj mesterházy szíjjártó

515 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kuminszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr163011981

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nyugdíjmentés másként 2011.06.25. 02:26:38

Valószínűleg én leszek az utolsó ember ebben az országban, akiből valaha is jobboldali konzervatív szavazó válik, úgyhogy biztos nem a politikai lojalitás mondatja velem, de… én asszem kezdem látni a rendszert Viktor manővereiben. Külső és belső ...

Trackback: 2011.06.24. 19:33:19

Orbán Viktor és a kormány lemondását követelte az MSZP Miskolcon, MSZP-s tömegtüntetésen több száz ember előtt.Mint a régi (de jó) viccben az egér, amikor egyszer berúgott és kitántorgott az egérlyuk elé, majd elkiáltotta magát: na hol a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tcom 2011.06.25. 09:04:37

@rókafogta:

Ja 34ezer Ft, meg az 50ezer, amit az állam rájuk kell, hogy költsön. De ez más kérdés. Lehetséges, hogy még ha két segélynyit is költenek rájuk legalább munkába mennek. És itt van a csont elásva. A gyerekek végre azt látják, hogy az apjuk reggel dolgozni indul.

Ennél a tervnél is a tálalással van gond. Világmegváltó ötletként, megoldásként harangozzák be, holott ez egy kényszer lépés, rettentő sok adóforintjába az adófizetőknek.

A cél a magánszféra növekedése lenne. De ahhoz nem elriasztani kell a befektetőket, nem kiüldözni a meglévőket, nem fenntartani egy hihetetlen nagy állami vízfejet, pazarló ellátórendszert, nagyvonalú nyugdíjrendszert.

M. Bertalan 2011.06.25. 09:08:52

Ha megengedi Kumin úr egy jogász hozzászólását:

Most nincs a gépemen complex, de a törvény egyértelműen fogalmazott. A manyupszámlán lévő összegre a tagnak KÖVETELÉSE volt/van/. Ugyanúgy, ahogy a bankszámlán lévő pénzre. A követelés pedig a vagyon része...

Ha nem volt az "enyém", akkor
1.) Hogyan lehetett azt örökölni;
2.) Hogyan volt lehetséges az, hogy rendelkezni lehetett róla, hiszen át lehetett lépni másik manyupba, és akkor ez az összeg átment;
3.) És végül ha nem volt az enyém, akkor az a nem elhanyagolható - nálam speciel csaknem 2 milliós - reálhozam, hogyan lehet az enyém? /Vagy esetleg augusztusig ki fog derülni, hogy az sem az enyém?/

tcom 2011.06.25. 09:09:01

@rókafogta:

Én meg itt töltöm az időmet!? Tiszta hülye vagyok. De a legnagyobb hülye, aki ebben az országban akar boldogulni, nyugdíjas éveket, öregséget tervezni. Vajon ha manapság ilyen Gyurcsány, Orbán, Lézer, Szijjártó, Tömlyén Zsoltok így garázdálkodnak, akkor mi lesz itt 30 év múlva? Az öregeket lágerekbe zárják? Nem kéne megvárni.

midnight coder 2011.06.25. 09:11:59

@tcom: Az önsegélyezés egy másik kérdés. Ha te az adózott jövedelmedből teszel félre öreg napjaidra, az valódi megtakarítás. De amikor állam bácsi a meglévő felosztó-kirovó rendszerből irányít át pénzt a te zárolt számládra, majd az innen kieső összeget szépen hitel felvételből pótolja, az nem más mint nettó átbaszás. Méghozzá téged basznak át (és a többi adófizetőt). Mert az ok, hogy a manyup X év múlva fizeti a nyugdíjad egy részét, de mindeközben állam bácsi folyamatosan adósodik el, és ez X év múlva jóval nagyobb összeg lesz, mint az ami a számládon felhalmozódott.

Azaz kb. ugyanaz megy nagyban, mint ha bemész a bankba, felveszel egy hosszú távú hitelt, mondjuk 10 millió forintot, és elkezdesz tőzsdézni vele. Persze nyilván ilyenkor nem tőzsdei angyalként fogsz funkcionálni, hanem a kisebb hozamú, de viszonylag megbízható papírokat veszed - azaz jó esetben sem fogsz sokkal több kamatot realizálni mint amit te fizetsz a banknak, viszont rossz esetben hatalmasat buksz.

Na ezt játszotta állam bácsi nagyban. Persze ennyi finomítással, hogy a magasabb hitel persze állam bácsinak egyéb költségekkel is jár.

tcom 2011.06.25. 09:14:45

@tcom:

Egyszer olvastam, hogy adóbevétel nem abból keletkezik, ha egymás haját mossuk, hanem ha a befektető munkahelyet hoz létre, majd az így kifizetett bérek és adóforintok jelentenek elkölthető, levásárolható pénzt.

Attól, hogy az állam különböző rafinériák, 20 állami intézményen keresztül fizeti ki a segélyt, közmunkát, az még ugyanaz. Az állam szervezésében 8000 ember által épített gátat egy magáncég 500 emberrel, gépekkel felépíti. Mert ugye Orbán kijelentette, hogy itt emberek fognak dolgozni és nem gépek.

Törjük össze a gépeket!!! Volt már rá példa a történelemben. =;-)

Üdv.

G. Wolf 2011.06.25. 09:20:17

@midnight coder: "a meglévő felosztó-kirovó rendszerből" - csakhogy ez nem fog működni!

www.generali.hu/Rolunk/Hirek/~/media/elethelyzet_programok/ezustkor/korfa%20jpg.ashx?w=550&h=185&as=1

Itt egy korfa, 2050-ben, hogy fogják finanszírozni az aktívak a passzívakat? Már most is recseg ropog. (Egyetlen egy módon lehet, ha jelentősen csökken a passzívak fejenkénti juttatása - reálérték szerint kb a mai nyugdíjak 1/3-a tartható felosztó kiróvó rendszerben).

És erre kéne valami nagy tudást kitalálni!? Mert az öngondoskodás épp ezzel kapott egy hatalmas pofont! Az emberek tömegei pont hogy nem fognak magán megtakarításokat nyitni (hiszen azt úgyis csak eltőzsdézik!), és pont hogy az államtól várják majd a megélhetést. De így két út áll az ország előtt, vagy egy görög típusú államcsőd, vagy annyira minimális juttatások, hogy szinte nem is lehet európainak tekinteni majd az államot (inkább valami ázsiai).

tcom 2011.06.25. 09:22:28

@midnight coder:

A baj a demográfiai helyzettel van. A mai deficites nyugdíjkifizetésekből kiindulva 30 év múlva a mai töredékét lesz képes kifizetni az állam. És még nagyvonalú voltam.
Én jobban bízom egy magánpénztárban, biztosítóban, mint a sehonnai, 4-8 évente megszűnő kormányokban.

És valahogy az is tetszik, hogy pontosan látom a kimutatásból, mekkora magnyugdíj vagyonom van. És nem Selmeczi grippen-kifli ügyi megbízottnak az ígéretére kell támaszkodnom, hogyan is az évi 500 milliárdos hiánnyal záró nyugdíjrendszerben nekem vezetett számlám lesz, és a számla összegét fel tudják mutatni. Hahaha!

$pi$ 2011.06.25. 09:25:14

@tcom: Az 500 ember + gépek persze sokkal jobb, sőt a 200 ember + még több gép még jobb. Viszont gépek nincsenek, unatkozó emberek pedig vannak. Jó lenne, ha a legmodernebb, leghatékonyabb technikával termelnénk, de ez csak egy álom.

Ráadásul olyan társadalom nincs, ahol kizárólag a legmodernebb technológia lenne jelen, mindenütt van elavult technológia is.

Egyébként mindenki ezt a közmunkaprogramot gyalázza (részben joggal persze). Szerintem három dolog közül lehetne választani:

(1) Nem csinálunk semmit, ami most van az a legjobb.
(2) Zorbán közmunkaprogram.
(3) Valamisokkal frankóbb helyette.

Amíg nincs (3), addig a (2) van. Tud valaki olyasmit, ami reálisan végrehajtható, legalább olyan gyors mint a (2) és jobb annál? Mert az (1) nem túl tetszetős, a (2) meg senkinek nem tetszik...

M. Bertalan 2011.06.25. 09:27:38

@$pi$: Hogyhogy nincsenek gépek? Hát mivel épültek eddig az autópályák? Azt te is belátod nem, hogy az élőmunka drágább. HA ugyanis olcsóbb lenne, a rohadt kapitalisták is talicskával építenének gátat, de valahogy nem így teszik. Ha meg drágábban építjük a stadiont, akkor lehet, hogy összességében rosszabbul járunk, nem?

turulpina 2011.06.25. 09:27:51

Ha jól látom, sokan észrevételezték, hogy kumin 'úr' egy hazug szar.
Nem minden alap nélkül, merthogy egy hazug szar.

M. Bertalan 2011.06.25. 09:30:42

@$pi$: A valami sokkal frankóbb pedig a valódi - piaci alapú - munkahelyteremtés.

$pi$ 2011.06.25. 09:34:36

@M. Bertalan: Hogy nincsenek gépek, azt úgy értem, hogy ha körülnézel nyugat-európában, akkor ahhoz képest nálunk nagyon-nagyon-sokkal kevesebb van. Nem csak gépek nincsenek, de a munkanélküliek nagy része nem is tudja/tudná kezelni őket.

Az élőmunka drágább, sokkal, drágább. És sokkal rosszabbul járunk, de hát mit tegyünk. A "gépesítsünk" megoldás az átalam javasolt hierarchia (3) pontjábe jelenne meg, befektetést igényel, képzést igényel, amire úgy tűnik nincs se pénz, se lehetőség. Nincs lehetőség, mert a munkanélküliek jelentős rétegét képtelenség modern gépekre betanítani.

A lapátnál tartanak és az sem biztos, hogy összejön. :-(

G. Wolf 2011.06.25. 09:39:08

@$pi$: Amiről beszélsz nem egyedi, a történelem folyamán voltak gépromboló mozgalmak, pontosan-e logika mentén, hogy a gépek elveszik a munkákat. Aztán szépen kiderült hogy ezek a mozgalmak a fejlődés gátjai voltak.

Hogy van-e jobb ötlet, rövid távon nincs.

Hosszú távon létezik: www.hcz.org/ - kb ez az egyetlen megoldása a "lumpenkedésnek" az egész szegénységnek, és olyan emberek tömegének akik alkalmatlanok munkára (és ezzel együtt az un cigányproblémának is ez a kulcsa - szimplacsoport.blog.hu/2011/06/02/erpataki_modell_vs_harlem_children_zone ezen találsz egy magyar nyelvű összefoglalót, a HCZ-re vonatkozó rész korrekt, az "érpataki modell"-t szerintem aránytalanul negatívan tünetei fel...)

A közmunka program legnagyobb előnye, hogy visszatereli az emberek egy jelentős részét a munkába. Azonban nagy hátránya hogy valódi termelő munkát nem végez az illető (a kutyakaki gerebélyézés szép dolog a parkban, azonban egy fillérrel nem lesz tőle előrébb az ország). És egyben azoknak az embereknek kb ezen túl milyen munkát tudsz adni akiknek 4 általánosa sincsen!? Írni olvasni nem tud. Sajnos ez a generáció már elveszett (még ha ez kicsit szocialdarvinista mondat is) - viszont oktatás oktatás oktatás! És talán lehetne pár hasznosabb embert kitermelni.

Az is nagy "álom" hogy a mezőgazdaság fölszívná, éppenhogy nem, mert a hatékony nagyüzemi termelés az több milliós gépek kezelését kívánja meg, amihez azért kell némi tudás...

Amúgy hozzáteszem hogy még mindig jobb ha a munkanélküli segélyért valami haszontalan munkát végez (pontosan úgy mint a szocializmusban!), mintsem ha otthon ül az illető. Azonban azért ilyen "munkatábori" feltételek teremtése (3 órás utaztatás - oda is vissza is!, meg konténervárosok...) már egyértelműen túlzás. És minde mellett nem oldja meg hosszútávon a problémát, ugyanis ettől még az utánan jövő generáció nem fog tanulni.

$pi$ 2011.06.25. 09:39:15

@M. Bertalan: "A valami sokkal frankóbb pedig a valódi - piaci alapú - munkahelyteremtés.":

Ezzel több súlyos gond is van: először tudnunk kellene, hogy megvalósítható az eszközeinkkel és ha igen, akkor pontosan hogyan. Másrészt viszont valószínűleg sokkal lassabb a megvalósítás mint a közmunkaprogram. Kihajtani a zembereket kaplni, nos az ripsz-ropsz megvalósítható.

Én úgy értékelem, hogy a "piaci alapú munkahelyteremtés" jelenleg nem annyira program, mint inkább egy vágyálom. Nagyon vonzó persze, nekem is nagyon tetszik, de ennyi erővel azt is írhattad volna, hogy "az ország gazdaggá tétele". ;)

tcom 2011.06.25. 09:41:50

@$pi$:

Mindaddig nincs vele gondod, amíg nem mondja Zorbán, hogy te fizeted egy egyik közmunkást. Ha házat építenél, bizonyára 50 segédmunkást fizetnél inkább, mint betonkeverő gépet, szállítószalagot stb.
Nem kell mást elképzelned, csak hogy a te pénzedről van szó, mit csinálnál?

Az a baj, hogy ha körülnézel azt látod, a rohadt kapitalisták magasabb életszínvonalon élnek. Az alkalmazkodni képtelen, még ma is a szocialista módszereket kedvelő, maszatoló Magyarország lemarad.

viragk 2011.06.25. 09:44:56

Kedves Kumin!

A magánnyugdíjpénztáras nézeted nem szíjjártópetyai, hanem arrogánstónis.

Szóval hülyeség. Közönséges rablók vagytok.

T-101 2011.06.25. 09:45:14

Bocs, ha valaki ezt már leírta: igenis RABLÁS történt, hiszen FENYEGETÉS terhe mellett adtuk át "önként" a MAGÁN vagyonunkat. Ugyanis a pszichikai ráhatás, kényszerítés (erőszak!!!) is megvalósítja ezt a büntetőjogi tényállást, ami alapján ugye már nem beszélhetünk szimpla lopásról. (Egyébként, ha csak lopás, akkor is egy bűncselekmény...) És igenis MAGÁN vagyonról van szó. Pl. a 10 évre lekötött bankbetétedhez sem férsz hozzá bármikor, mégis a tied. Az sem ellenérv, hogy az állam fizette egy elkülönített számlára. Miért? Akkor - e vélemény alapján - az állami alkalmazottak bére sem lenne az övék (hisz az állam fizette)??? ÉBRESZTŐ!

$pi$ 2011.06.25. 09:47:38

@G. Wolf: nehogy már gépromboló legyek, mérnök vagyok basszus! Én egy szóval sem mondtam, hogy romboljuk le a gépeket és még azt sem, hogy mondjunk le róluk. ;)

Egyébként: évekig éltem külföldön és a legfeltűnöbb dolog, amikor visszajöttem az volt, hogy nálunk lapáttal, seprűvel meg kapával próbálnak versenyezni az ottani gépekkel. Szánnivalóan, szívfájdítóan reménytelen azt nézni, ahogyan például 10-12 hóeltakarító munkás bohóckodik a napok óta odafagyott jéggel, miközben pár száz kilométerre odébb a hoesésben negyvennel robog a hóeke a járdán.

De persze mindez nem lehet indok arra, hogy mindenki ledobja a lapátot és leheveredjen a fűbe aludni... pedig úgy néz ki, hogy ez megy. :-(

$pi$ 2011.06.25. 09:52:33

@tcom: De hát éppen ez az, hogy az én pénzemből megy, az zorbány mindent az én pénzemből csinál. ;)

A közmunkaprogramot is csak úgy tudom elfogadni, ha a költsége nem nagyobb mint az az összeg, amit jelenleg segélyekre fordított összeg. És persze még az is feltétel, hogy legyenek benne garanciák a fejlődésre, hogy ne úgy legyen megszervezve, hogy ideiglenes megoldás helyett örökre megmarad. Gyanús persze, hogy ez a két feltétel nem nagyon szokott előjönni a vitákban...

pelikán* 2011.06.25. 09:57:51

Ferenc, epic fail, Szijjártó mindig rövid i, ha a Péterről van szó.

tcom 2011.06.25. 09:58:33

@$pi$:

Igen, a kívánalmaid biztosan teljesíthetőek. Az állam képes okosan gazdálkodni és nagy lesz az érkeltségi szint is a jó munkavégzésben. A felügyelő nyugdíjas rendőrök nyilván ingyen vállalják a láger-felügyelői munkát 300 km-re az otthonuktól, egy konténerben lakva. Nyilván a munkások adminisztrációját, utazását, munkavédelmét stb ingyen vállalják a közszolgák. A segélyt csak kiutalják, oszt jónapot. De, hogy mennyibe kerül foglalkoztatni őket és milyen hatékony lesz a munkavégzés... az megbecsülhető.

piszok alfréd 2011.06.25. 10:00:31

kumin úr eddig az elnök kicsit sem mulattató udvari bolondja volt, most, hogy viktor feltétel nélküli seggnyalója lett, már legalább röhögni tudok rajta.
a sorsa valószínűleg ugyanaz lesz, mint a volt főnökéé, a mór megtette kötelességét...

2011.06.25. 10:03:33

@Goompah:

"Én nem vitáztam. Egy vitához érvek kellenek, én pedig egy szál érvet sem írtam le, csak a véleményemet"

És kit érdekel az a vélemény, hogy "mi okosak vagyunk, ti meg hülyék"? Maszturbálsz rá közben amikor leírod?
Vagy úgy gondolod a veled gondolkodóknak adsz egy lökést és most rázhatják az öklüket, hogy "igen, most aztán megadtad nekik"....

Kíváncsi lennék a fejedet mi motiválja az ilyen óvodás szintű benyögésekkor?

Ülj vissza az íróasztalhoz, és ezen gondolkodj el egy kicsit:

"hogy a legnagyobb magyar gazdasági agytröszt Matolcsy-elvtárs annak ellenére belépett, hogy nem volt pályakezdő és annak ellenére nem lépett ki 2 éve, hogy lett volna rá lehetősége."

Pedig ez az ember a Fidesz gazdasági agytrösztje, nyilván akkor is látta, hogy ez egy milyen rossz rendszer (mennyit árt az országnak) és természeten "azzal emelte fel hangját ellene", hogy belelépett és bent is maradt! HURRÁ!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.06.25. 10:05:28

"Aki ezt használja, nyilván azt mondja: a valóságot elferdítő, leegyszerűsítő, rosszindulatú politikai kommunikáció."
És még ostoba is. Szijjártó védjegye a butaság.

" Ebben úgy sem tudunk igazságot tenni, de tegyünk fel egy fogós kérdést: lehet-e vezető baloldali politikus nyilatkozata szíjjártópetyai?"
Simán.

"Ellopni (különösen elrabolni!) olyasmit lehet valakitől, jelen esetben az emberektől (ilyenkor vajon nem a zemberek?), ha azok a birtokában voltak annak a valaminek. Egy olyan kvázi megtakarítás, amely abból gyarapodott, hogy a törvény erejénél fogva az APEH begyűjtötte a járulékokat, majd továbbutalta egy olyan számlára, amely felett a tulajdonosaik nem rendelkezhettek, hát ezt elég nehéz elrabolható tulajdonként felfogni."
Elég nehéz nem úgy felfogni. A törvény szó szerint kimondta, hogy az a tag magántulajdona, még akkor is, ha fölötte korlátozottan rendelkezhet.

Igazából amibe bele tudnál kötni, az a rablás szó, mert valóban nem erőszak volt, csak egy don corleonei értelemben vett visszautasíthatatlan ajánlat.

$pi$ 2011.06.25. 10:10:03

@tcom: Ez persze nem ilyen egyszerű. (1) Gondolom a nagy többség nem 300 kilométerre fog dolgozni, hanem sokkal közelebb, azért nem lesznek ellátási költségek (2) a rövidtávú szállításra ott a máv, úgyis megy a vonat, felfér az a pár ember (3) a nyugdíjas rendőr kap fizetést, de nem kap nyugdíjat, az a pénz úgyis elment volna (4) sokan, nagyon sokan fogják visszautasítani a közmunkát, hiszen nincsenek rászorulva, csakhát a segély ingyen volt, az *járt*.

Szerintem igan sokan vannak, akik feketén dolgoznak, viszont különféle segélyeket is kapnak, merthogy a fekete munka (adócsalás) amúgy is láthatatlanná tette a jövedelmüket. Nos ők most eldönthetik, hogy a) dolgoznak vagy b) közmunkában dolgoznak.

De persze félreértés ne essék, nem mondom azt, hogy ez így frankó lesz, csak azt, hogy még akár meg is lehetne csinálni *viszonylag* értelmesen.

T-101 2011.06.25. 10:10:08

Már látom, ahogy az új közmunkában épül a debreceni stadion.

Mondjuk 800 közmunkás támaszkodik a lapátnyélen, mert 35 ezerért max ennyit hajlandó tenni. A rájuk vigyázó, kivezényelt kápósok pedig pont leszarják, hogy ki mit (nem) csinál, hisz ők meg az elvett nyugdíjuk helyett vannak kényszermunkán, egy konténerben 200 kilométerre otthonuktól. Csodás.

Miért van olyan érzésem, hogy ez csak papíron működik?

Az OV-Matolcsy-Szijjártó bermudanadrágháromszög nagyon félreérti a munkahelyteremtés fogalmát. A munka ui. nem ez... Ezt én értelmetlen, statisztikai célokat megvalósítani kívánó pótcselekvésnek nevezném.

piszok alfréd 2011.06.25. 10:15:12

a szerzőnek meg, miután ideböfögte ezt az elképesztően
hiteltelen, fizetett marhaságot, vagy meg kellene védenie az általa összehordott hülyeségeket, vagy elnézést kérve visszabújni a Kárpát- medence géniuszának alfelébe...

G. Wolf 2011.06.25. 10:16:54

@$pi$: hát pedig úgy jött le... hogy több élő munka kevesebb gépi... de ha nem így van akkor csak félreértettem! :)

$pi$ 2011.06.25. 10:17:58

@T-101: A gondolatmeneted alapján minden próbálkozás létjogosultsága megkérdőjelezhető. Gondolj bele

"Találtunk, aranyat, de nem érdemes kibányászni, mert a bányászok biztos csak lustálkodnának, a főnökök meg ellopnák az egészet, a bánya meg beomlana mert nem lenne megtervezve rendesen és különben is csak az off-shore cégek híznának."

Hogy egy példát mondjak: mi a csodának vinnének 800 embert 200 kilométerről Debrecenbe dolgozni? Ott nincsenek munkanélküliek? Vagy egy másik: ha nem dolgozik, akkor úgy tudom a terv alapján ki lehet rúgni. Akkor?

Na persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy minden kóser lesz, elbaltázni mindent el lehet. ;)

Tompó 2011.06.25. 10:17:59

@lüke: Kösz linket:)) Egyébként, szerintem a tudatlanság igenis okozhat halált!!! Na nem úgy, hogy valaki belehal a butaságba, hanem a tudatlansága miatt olyan dolgokat tesz, amivel másnak súlyos kárt okozhat, akár a halálát!!!

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2011.06.25. 10:19:06

@T-101: Azok a kápósok nem fogják leszarni, hanem az elvett nyugdíjért, bosszúból meghajtják majd őket, mint Singer a varrógépet.

------------------------

magánvéleményem: maganvelemenyem.blog.hu/

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 10:19:23

@T-101: a kivezényelt munkaszázadok tagjai max 4 órát fognak dolgozni. De azt sem sokáig, mert nem szakképzettek. A rájuk vigyázók sem azok, szóval kell majd még 1 fő csoportonként, aki érti is mit és miért csinálnak. Pénzük nem lesz max olcsó piára, ott fognak lődörögni a környéken. Viszont ha bármelyiket baleset éri munkavégzés közben, a normális ellátásra jogosultak lesznek gondolom. A munkahelyi balesetek meg fognak szaporodni gondolom.

$pi$ 2011.06.25. 10:25:15

@G. Wolf: Pedig én is jobban örültem volna, ha a magánnyugdíjpénzemből a mezőgazdaságot gépesítették volna és feldolgozóipart szerveznének neki, de úgy látszik benzinkutat sokkal fontosabb volt venni.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy ennyi pénzből mennyi munkahelyet lehetett volna teremteni, ha megpróbálnánk végre mi eladni élelmiszert Európának és nem csak vásárolni. :-( Vehettek volna mondjuk 10-20 ezer traktort, ha jól számolok? ;)

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 10:27:03

@$pi$: nem lehet, hogy megint a stadiont építtető cég fog jól járni? Mert kvázi ingyen jut munkaerőhöz. Persze a pályázatban szereplő élőmunkaerőt piaci áron számolja el? A rendes szakképzett melós meg azzal szembesül, hogy az ő havi 100 nettós bérét kiváltották egy havi 33 ezres kényszermunkással?

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 10:29:10

@$pi$: vagy esetleg letörni a termelő és értékesítő közötti irreálisan magas hasznot.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 10:29:39

@tcom: Dehogy fogja azt látni!
Hacsak nem lesz megint KMK, harmincezerért nem fog elmenni szinte senki a világ másik végére, hogy egy konténerben lakjon, míg otthon van a gyereke, felesége.

Ez az orbáni terv kb arra való, hogy lecsökkentse a munkanélküliek számát, statisztikailag.
Az eredménye meg kb az lesz, hogy élhetetlenné válik a vidék.Nem úgy élhetetlenné, mint most a borsod, hanem úgy, mint Libéria.
Bizánc ez bazeg! A hanyatló Bizánc.
Most veszítjük el a falvainkat, és csak a városok maradnak meg, amiket pedig egyenként fog ledarálni a káosz.

$pi$ 2011.06.25. 10:33:48

@Pernahajder Viktor: csak tudnám miért vizionál mindenki 300 kilométerre elvezényelt munkaszázadokat meg rablóhordákat meg kápókat meg a munkába tucatszám belehaló sebesülteket. Nem kell sátánt kiáltani, hidd el, a munka lehet, hogy először kicsit furcsa lesz, de nem okvetlenül a pokol, sokan már most csinálják. ;)

Az ilyen feltételezésekre alapuló feltételezésekből épített hegyeknek lássuk be semmi értelme.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 10:40:14

@Pernahajder Viktor: Micsuda?
A közmunkás nem fogja megérni!
Attól nem kell félni, hogy inflálja a megfizetett munkást, mert a közmunkás havi harmincezerért nem fog megmozdulni.
Lehet, hogy odamegy, d majd ücsörög az árnyékban, és még akkor jár jól az építtető, mert ott legalább nem kártékony!
Ha nekem kellene ennyiért dolgozni, még a vasgolyót is elrontanám.

@$pi$: miért hiszed azt, hogy az emberek azt fogják csinálni, amit mondanak nekik?

$pi$ 2011.06.25. 10:41:12

@Pernahajder Viktor: Hát nem tudom, azért odáig nem mennék, hogy a megbízható, pláne szakképzett melóst közmunkásra cserélnék. Annyira azért nem lesznek profferek ezek a közmunkások szerintem. ;) És szerintem lesz olyan is, hogy a 5% legrosszabb melósa helyett a vállalat kiválogatja a legjobbakat a közmunkások közül, aztán cserélnek. ;)

A mezőgazdasághoz meg annyira nem értek, de az nyilvánvaló, hogy akinek van feldolgozóipara, az messze tudja vinni az árucikkeit, több hasznot remélhet és jobb alkupozícióban van. Egyszerűen fogalmazva: az emberek a tecsóban almalevet, cidert meg almabort akarnak venni, mi pedig almát termelünk.

Néha vesznek almát is a népek, de leginkább almalére vágynak, a fél literes ciderért meg hajlandóak 4-5 eurót is adni. Csakhát nekünk almánk van. :-(

Netuddki. 2011.06.25. 10:42:41

Miről beszélsz ember?
A manyup pénz miért nem lett volna az emberek tulajdona? Ha így lett volna nem lett volna ez a cirkusz körülötte. Ugyanis ezek mind névreszólóak voltak, lehetett tudni kinek mennyi van a SAJÁT számláján. Az meg aztán tökmindegy ki szedte be rá a pénzt.
Asszem itt alapvető problémák vannak a tulajdonviszonyokat illetően. Az nem a tiéd amit még nem fizettél ki. Pl. a hitelből vásárolt házad. Nem igaz, kedves blogíró Úr?

T-101 2011.06.25. 10:44:49

@$pi$: "Találtunk, aranyat, de nem érdemes kibányászni, mert a bányászok biztos csak lustálkodnának, a főnökök meg ellopnák az egészet, a bánya meg beomlana mert nem lenne megtervezve rendesen és különben is csak az off-shore cégek híznának."

E gondolatmeneted ott sántít, hogy ha az a bizonyos bányász a minimális megélhetési szint 50%-ára sem elegendő éhbért kap, akkor bizony nem fog dolgozni. Ha tisztességesen megfizetik, akkor igen. Másképp: Ha kényszermunkán van, akkor nem. Ha tisztességes módon foglalkoztatott, akkor igen.

Ennek az egész kitalációnak 2 fő célja van:
1.lehetőleg senkinek ne kelljen fizetni semmit. (A 35 ezer körüli összeg ugyanis semmi.)
2. Statisztikailag lehessen dicsőíteni magát ov-nak, hogy mennyi munkahelyet teremtett.

Nem véletlen, hogy 20 éve nem tudnak JÓ megoldást kitalálni a munkahelyteremtés problémájára. Nehéz ügy. De ez sem megoldás. És ráadásul fasisztoid.

$pi$ 2011.06.25. 10:46:06

@kolbászoszsömle: Miért hinném azt, hogy mindenki azt fogja csinálni, amit mondanak neki? Ha viszont lesz olyan, akinek *érdeke* hogy dolgozzon a csávó és akinek *joga* van kirúgni, ha nem teszi, akkor lesz *valamilyen* kontroll, nem?

Jelenleg ezek az emberek nem hogy nem azt csinálják, amit mondanak nekik, de nem is mondanak nekik semmit. Ennél csak jobb lehet, nem?

Csigorin 2011.06.25. 10:47:30

Felejtsuk mar el ezt a "nem vehetem ki a lovet tehat nem is az enyem" olcso dumat. MOST nem vehetem ki, DE megvannak a feltetelek hogy mikor igen.
A lekotott betet feltetelei peldaul megvannak?
Ilyen erovel azt is lenyulhatnak tolem mert epp nem rendelkezhetem felette...
Vagy peldaul ugyanez a helyzet kiskoru neven levo dolgokkal amikkel gyamhatosagi hozzajarulas nelkul nem lehet csinalni semmit. Akkor tole is el lehet lopni?
Bocsanat: rabolni. Rablas az amikor akaratod ellenere, eroszakosan veszik el toled. Add ide vagy megpusztulsz. (na nem most hanem x ev mulva, de a lenyegen ez nem valtoztat)
Ez bizony rablas volt, ha indokolhato kozgazdasagilag ha nem.

Kozgazdasagilag megindokolni hogy miert volt helyes a rablas semmivel sem kevesbe szanalmas mint a szadesz reszerol anno az un "megelhetesi bunozes".

mxplanet 2011.06.25. 10:49:57

ugy latszik ez a pojaca kumin nem akar kommentelni :)

T-101 2011.06.25. 10:51:12

@Magánvéleményem: Biztos, hogy lesz köztük olyan is. El tudok képzelni olyan volt rendőrt, aki 30 évig kergette a "bűnöző cigányt", majd most, hogy a felügyeletére lesz bízva, szívatja, ahol éri.
A nagy többség azonban tudni fogja, hogy nem a felügyeletükre bízott szerencsétlenek az okai az ő szívásuknak.

Én legalábbis a helyükben lesz@rnám, hogy ki építi a stadiont és ki nem. Amúgy is utálom a focit...

$pi$ 2011.06.25. 10:53:32

@T-101: "E gondolatmeneted ott sántít, hogy ha az a bizonyos bányász a minimális megélhetési szint 50%-ára sem elegendő éhbért kap, akkor bizony nem fog dolgozni.": Most erre mit mondjak? Ne dolgozzon. Szervezzen sztrájkot, feküdjön ki a napra, menjen el játékgépezni, csináljon amit akar, nem kényszermunka, szabad ember, azt csinál amit akar. megértem, ha kevesli a pénzt, az orvosok, a tanárok, az ápolónők is keveslik. Még az atomfizikusok is... igazuk is van mindnek.

De, a nuku munka -> hoci egy kis pénzt felállás ugye látjuk, hogy nem működik, mert akkor mindenki beáll a sorba, senki sem dolgozik és akkor omlik a rendszer.

"De ez sem megoldás. És ráadásul fasisztoid.": Az előbb leírtam (1) jobb mint a jelenlegi (2) mondj jobbat. A náci kártya meg nem érv, felesleges előrángatni. Elmehetnénk ebbe az irányba is, de semmi értelme.

T-101 2011.06.25. 10:55:36

@Pernahajder Viktor: Egyet nem is igazán értek. Mi is lesz a nyugger-rendőr feladata? Figyelni, hogy a csóró dolgozik-e? Ha nem odamegy és megkorbácsolja?

Vagy pedig arra kell figyelnie, hogy a 35 ezres éhbér miatt meg fog szaporodni a környéken a lopás-betörés-rablás, stb?

piszok alfréd 2011.06.25. 10:56:15

@mxplanet:

tudod, ez olyan, mintha azt írnád a blogodban, hogy kumin állítólag a viktor nője volt az agárdi KISZ- táborban, aztán mindenki úgy cáfolja, ahogy akarja.
magyarul beleszarsz a ventillátorba, aztán kirohansz a szobából és a többiekre rázárod az ajtót...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 10:56:18

@$pi$: Kinek lenne érdeke az, hogy dolgozzon a csávó?
A csávónak? Annak ugyan nem!
Joga van kirúgni valakinek a csávót?
Ez a legnagyobb lol!
Azok az emberek nem azért vannak ott, mert tudnak tervezni, hanem legfőképpen azért, mert nincs impulzuskontrolljuk.
Egyszerűen nem érdekli őket, ha kirúgják a közmunkáról, és a vicc az egészben, hogy ez egy racionális döntés, mert se hosszútávon, se rövidtávon nem érdeke ott lenni.

Napi ezer forintból ugyanis, ha dolgozna, konkrétan éhen halna!
Nem tudom, kubikoltál-e már valaha, de azt egyszerűen nem lehet csinálni két fél almán, egy zsemlén, meg valami extrudált magokon.

Ahhoz ENNI kell! Húst. És sokat.

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 11:00:31

@$pi$: mivel még nincs gyakorlat, csak körvonalazódó elmélet, így mindenki vizionál. Én pesszimista vagyok, ennyi :-/
De elég, ha csak 100km-t kell majd utazni. Ezt már nem fogják fizetni, szóval gondolod abból a bruttó 46 ezerből fog enni meg naponta oda-vissza utazni?

Mellesleg az is szar volt a katonaságnál, hogy olyan szinten vegyesen volt az értelmiség és a sötét bunkó, hogy adódtak problémák. És ez idősebb embereknél még rosszabb lesz.

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 11:01:48

@T-101: gondolom mindkettő. Amolyan fegyvertelen kmb-s lesz. De mivel nem lesz fegyvere, hát...? Érdekes lesz.

T-101 2011.06.25. 11:06:08

@$pi$: Én sem tartom jónak, ha bizonyos emberek sportot űznek abból, hogyan lehet megélni segélyeken. Sosem vitattam, hogy ennek véget kell vetni.

De ne tőlem kérd a megoldást! Ha tudnám, biza' megmondanám. Mint írtam, 20 éve senki se tudja.

De abban biztos vagyok, hogy nem ez a helyes út.

Talán szigorúbban ellenőrizni kéne a segélyezetteket. Ha egyébként munkaképes lenne, számon kérni akár havonta, hogy mit tett munkahelykeresés érdekében. Ha semmit, akkor valamilyen módon szankcionálni.

Barakk-kápók-kényszermunka-mindez "kenyéren és vízen" (na jó, valószínűleg olcsó pián...) Neked erről tényleg nem rémlik fel valami?

$pi$ 2011.06.25. 11:14:28

@kolbászoszsömle: Vizionálsz magadnak egy világot és aztán bebizonyatod, hogy nem fog működni. Ez tipikus önsorsrontó viselkedés, jobban tennéd, ha úgy fogalmaznád meg a véleményedet, hogy

"Hogyan lehetne úgy megcsinálni, hogy működjön."

Hidd, el jó szándékkal mondom. Magyarországra sajnos nagyon jellemző, a tanult gyámoltalanság, az önsorsrontó, játszmás gondolkodás. Megnyomorítja az embereket!

@Pernahajder Viktor: Bennem is van pesszimizmus, magyar vagyok. ;) De mondjuk négy-öt évvel ezelőtt sokkal pesszimistább voltam.

@T-101: Ezek az emberek most is ilyen keveset kapnak (csak most segély a neve) és a többségük a lakhelye közelében fog munkát kapni. Miért szaporodna el a lopás-rablás? Nem tűnik egy kicsit légből kapottnak ez az aggodalmad?

Miért korbácsolna meg a "nyugger rendőr" bárkit is. Neked van munkahelyed nem? Megkorbácsolnak ott téged? Mit csinálnak a munkahelyeden azzal, aki nem dolgozik?

Ugye nem azt akarod mondani, hogy még soha nem volt munkahelyed és a korbácsolást a haveroktól hallottad, azért rettegsz? ;)

$pi$ 2011.06.25. 11:16:40

@T-101: Vegyük észre, hogy a >>Barakk-kápók-kényszermunka-mindez "kenyéren és vízen"<< dolog az én fejemben nincs, csak a tiedben. Valószínűleg ezért is nem értjük egymást.

Netuddki. 2011.06.25. 11:19:47

A közmunkának nem az a célja, hogy a zembereknek jó legyen. Egyszerűen arról van szó, hogy kell valami amivel megin ki lehet lopni az adónkat a közösből. Nyilván azoknak akik a nagy kondér közelében vannak.
Túl sok IQ nem kell ahhoz mit kéne tenni a foglalkoztatás növelése érdekében. Tudják ezt nagyon jól a politikusok is (legalábbis az a pár ember akiken ez az egész múlik). Mégsem teszik. Azért nem mert olyanok érdekében ügyködnek akiknek nem ez az érdeke. Hülyeség? Tessék megcáfolni politikus urak! A tetteitekkel...

Goompah 2011.06.25. 11:24:21

@MikeBoy:

"És kit érdekel az a vélemény, hogy "mi okosak vagyunk, ti meg hülyék"?"

A jelek szerint téged nagyon érdekel, különben nem foglalkoznál vele annyira és annyiszor.

"Maszturbálsz rá közben amikor leírod?"

Ne magadból indulj ki. :)

"Vagy úgy gondolod a veled gondolkodóknak adsz egy lökést és most rázhatják az öklüket, hogy "igen, most aztán megadtad nekik"...."

Sehogy nem gondolom. Csak mosolygok azon, hogy felhúztad magad.

"Kíváncsi lennék a fejedet mi motiválja az ilyen óvodás szintű benyögésekkor?"

Aki kíváncsi, hamar megöregszik. :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 11:28:26

@$pi$: Nézd, kubikoltatni akarják az embereket, havi harmincezerért.

Azt, hogy kubikoltatni akarják, az tény. Orbán mondta, hogy pl a kulcsi löszfal erősítése... Az kubikmunka.
Ezért fizetnek harmincezret.
Ennél meg többet eszik egy kubikos. Ez is tény.
A stadionépítés-bontás is hasonló kategória, sőt, ha kitalálják, hogy keverjék és hordják kézzel a betont, akkor lehet, hogy keményebb.

Hogyan lehetne ezt megcsinálni, hogy működjön? Hát, sehogy.
Harmincezerért nem fog dolgozni, és amíg egy markoló percenként csinálja meg egy kubikosbrigád!!! napi normáját, addig nem éri meg a kubikosbrigádot foglalkoztatni.

Az nem tanult gyámoltalanság, hogy szólunk, ha valami nem fog működni.
Nem értem, honnan a bizalom!
Az, aki ezt kitalálta, ahhoz ért, hogy hogyan lehet kontrollt gyakorolni, elhitetni másokkal, hogy ő jobban tudja az irányt.
Ehhez ért, máshoz sem.
A politika világában ez szükséges, és elégséges feltétel az érvényesüléshez, de amit most buzerál, az nem a politika világa, hanem az ország, ami meg nem úgy működik, hogy kihisztizzük a dolgokat.

2011.06.25. 11:29:15

@$pi$:

"Jelenleg ezek az emberek nem hogy nem azt csinálják, amit mondanak nekik, de nem is mondanak nekik semmit. Ennél csak jobb lehet, nem? "

A válasz sajnos az, hogy nem!
Bizony van olyan helyzet, amikor jobb, ha valaki nem dolgozik, csak segélyt kap, mert azoknak akik dolgoznak helyettük OLCSÓBB a minimumot a zsebükbe rakni, mint "valamilyen" munkát adni ezeknek és biztosítani ehhez a feltételeket.

2011.06.25. 11:30:25

@Goompah:

Basszus a Matolcsy-s részre való reflekt kimaradt....
Elfogyott a szusz vazze!
Felejts el! ;-)))

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 11:34:42

@MikeBoy: valami ilyesmi volt a kapunk belüli munkanélküliség is.
Lehet lesz ladagyár megint by Egészséges erotika :-)

Robinzon Kurzor 2011.06.25. 11:36:08

És még mindig Index címlapon ... Kumin úr, magát itten szívatják!

emzéperiksz 2011.06.25. 11:41:40

Ezt a posztot Szíjjártó diktálta? Vagy Rogán? Esetleg egyenese a jobb kéz?

A nyugdíjvagyont amúgy valóban elrabolták az emberektől, hiszen 3 millió pénztártagot zsaroltak meg, hogy elveszik az állami nyugdíját, ha nem adja oda a nyugdíjcélú megtakarítását. Mesterházy nem túlzott.

$pi$ 2011.06.25. 11:45:06

@kolbászoszsömle: Jah, kubikoltatni, de ha jól tudom, akkor a terv szerint nem napi nyolc órát (azazhogy nyilván nem minden nap) és ha jól tudom az élelmezésről gondoskonak. A többi érvedről (nem éri meg és nem hajlandó dolgozni) már beszéltünk, azok szerintem megdőltek (jobban megéri mint a segély, kirúgják, ha nem dolgozik). Javíts ki, ha tévedek.

És nem az a tanult gyámoltalanság, ha szólsz, hogy valami az adott módon nem fog működni. Az a tanult gyámoltalanság, hogy amikor azon erőlködsz, hogy bebizonyítsd, hogy *semmiképpen* nem fog működni és eszedbe sem jut, hogy megpróbáld kitalálni *hogyan* lehet elérni, hogy működjön.

És minden országba a politikusok buzerálják az országot. Nem tökéletes, de van ahol működik... persze kell a kontroll is, nyilván.

@MikeBoy: Én viszont egészen biztos vagyok abban, hogy közmunkások nem fogják kiszorítani a használható munkaerőt a piacról. A jövő eldönti, hogy melyikünknek van igaza ebben.

@kovi1970: "Hülyeség? Tessék megcáfolni politikus urak! A tetteitekkel... ": Gondoltam, szólok, attól, hogy valamit nem tudunk megcáfolni még korántsem biztos, hogy igaz. Sőt a legtöbb légből kapott marhaságot nem lehet megcáfolni, lásd spagetti-szörny.

2011.06.25. 11:50:48

@$pi$:

"Én viszont egészen biztos vagyok abban, hogy közmunkások nem fogják kiszorítani a használható munkaerőt a piacról."

Ebben én is nagyrészt biztos vagyok, csak nem erről van szó.
A lényeg:

Ha A-ba kerül egy munkanélküli és A+B-be az, hogy dolgozhasson közmunkásként, miközben C-t termel. Akkor, ha C<B jobb, ha nem dolgozik. Itt nincs semmilyen kiszorítósdi.

emzéperiksz 2011.06.25. 11:51:47

@$pi$: A probléma az, hogy a közmunkát úgy akarják megoldani, hogy a magáncégeknek szerveznék ki a közmunkásokat. A magáncégek eddig is elvégezték ugyanezt a munkát, csak nem közmunkásokkal, hanem alkalmazottakkal. Most minden 8 órás alkalmazott helyére tesznek két 4 órában dolgozó közmunkást, aki olcsóbban melózik. Ebből nem lesz új munkahely csak papíron.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 11:53:41

@$pi$: Ha az ellenérvek úgy dőlnek meg, hogy kijelentjük róluk, hogy megdőltek, akkor megdőltek.

Azt pedig, hogy egy ellenérdekelt és motiválatlan embert hogyan lehet rávenni a fizikai erőszakon kívül a munkára, az egy jó kérdés!
Kicsit az jut erről az eszembe, hogy építsünk örökmozgót! Fogunk pingponglabdákat, ráragasztjuk egy kerékre, és félig belenyomjuk a kereket a vízbe majd elindítjuk, és felhajtóerő az egyik oldalon felemeli a labdát, a másikon meg ugyanez az erő lehúzza, és megy az idők végezetéig.

Csak négy óra kubikolás... :D

$pi$ 2011.06.25. 12:00:21

@MikeBoy: Nos igen, de csak akkor, ha három munkanélküli nem mondja azt pluszba, hogy akkor inkább lemondok a munkanélküli segélyről és nyomom tovább a feketemunkát mint eddig... vagy élek tovább az egyéb jövedelmeimből. Vagy esetleg előfordulhat, hogy a közmunkaprogram olyan feladatot lát el, amit *mindenképpen* meg kell csinálni.

Szóval a képlet szerintem bonyolultabb ennél. De ige, persze, számolni kell. Adtál egy képletet, most pontosítsd és helyettesítsd be az értékeket, aztán ami kijön az egy ütős érv lesz. Én pl. ezt várom a kormánytól. :-(

@emzéperiksz: Na erre mondtam azt, hogy tekintve a közmunka minőségét, nyilván nem fogják jelentős mértékben kiszorítani a közmunkások a használható munkaerőt. Egyébként meg ugyanez megy évtizedek óta a tecsóban, szóval ez az egész nem új.

Alterix 2011.06.25. 12:01:20

@emzéperiksz: Ha egy vállalat felvesz 100 közmunkást 4 órába, akkor 100 másik alkalmazottjának kell csökkenteni a munkaidejét, értsd:fizetését.

Minden lesz ott a légkör, csak nem kolegiális!!!

De végülis a reaktivált nyugdíjas rendőrökből szervezett fideszes munkásőrség majd elsimítja a feszültségeket.

T-101 2011.06.25. 12:02:26

@$pi$:
1. Picit olvass utána! A napokban megjelent egy kivonat a tervezetből, amely konkrét számokat tartalmaz, hogy x kilométer távolságon túl "szállás" (konténer) és étkeztetés jár, y kilométeren túl csak étkezés, z kilométeren belül pedig semmi. Az is le van írva, mely kiemelt beruházásokhoz hány fő melósra van szükség és azokra hány fő senior rendőr fog "vigyázni". Bocs, ezek a kormány tervei. Tehát várhatóan sok ember nem a szomszédban kap munkát.

2. Hogy légből kapott-e az aggodalmam a bűnözés várható növekedése miatt, azt majd az idő eldönti. Mindenesetre pártunk és kormányunk is aggódik, mert ha nem, akkor minek is a sok nyugger-rendőr?

3. A megkorbácsolást természetesen költői kérdésnek szántam...

4. Nekem - hála istennek - 20 éve folyamatos munkaviszonyom van. Neked? ;-)

5. "Vegyük észre, hogy a >>Barakk-kápók-kényszermunka-mindez "kenyéren és vízen"<< dolog az én fejemben nincs, csak a tiedben. Valószínűleg ezért is nem értjük egymást."
Akkor íme a párhuzamok:
- Barakk: konténer;
- kápók: ny.rendőrök;
- kényszermunka: naná, hát önkéntesnek nem nevezném...;
- kenyéren és vízen: ez a "bér" sokkal többre nem elég.

Talán egy különbség van, hogy a kápó nem lőhet agyon, amikor a kedve tartja...

Szerintem többen vagyunk, akik fejében a tervezetet olvasva mindez "ott van". Kívánom: alaptalanul legyen ott!

Ha - isten ne adja - majd Neked is menni kell, jussak eszedbe! ;-)

$pi$ 2011.06.25. 12:06:35

@kolbászoszsömle: De hát miért kellene bárkit is rávenni a munkára?! Engem sem vesz rá a munkáltatóm a munkára, ha nem dolgozom meg sem próbál révenni semmire, egyszerűen kirúg. Honnan veszed ezt a fizikai erőszak dolgot el nem tudom képzelni.

"Csak négy óra kubikolás... :D ": dehát nem cáfoltad amit mondtam. Ha jól emléklszem heti három nap, napi négy óra van tervbe véve (ami nyilván egy átlag, nem kell feltétlenül négyórénként hazamenni). Azzal, hogy egy szmájlit az érvem után nyomsz még nem fog megdőlni, nem?

Sallalíz · http://globalicum.blog.hu/ 2011.06.25. 12:15:34

sotet folt vagy te Kumin de az agyadban megnagyobb a sotetseg! ilyen buta irassal hogy kerultel cimlapra???

$pi$ 2011.06.25. 12:17:12

@T-101:

(1) Olvastam én is, de ebből nem következik, hogy "Tehát várhatóan sok ember nem a szomszédban kap munkát.", csak az, hogy várhatóan lesznek ilyen emberek.

(2) A sok nyugger rendőr azért, mert azok már vannak és nem akarnak nekik nyugdíjat fizetni. Nyilván.

(3) Megkorbácsolás: hangulatot keltett.

(4) Nekem több mint 20 év munkaviszonyom van. Persze nem egy helyen, de legalább nem vagyok olyan kiszolgáltatott. ;)

(5) Nos igen, ezt hívják víziónak, pontosan.

Amúgy csak hogy pontosítsunk: a kápó a náci táborokban a rabosítottak közé tartozó, külön hatalommal feltuházott munkafelügyelőt jelenti. Azok aztán nem lőttek agyon senkit, állítólag husángokkal dolgoztak.

"Ha - isten ne adja - majd Neked is menni kell, jussak eszedbe!": Mindenképpen. Bár igazából elég kurrens szakmám van, de ki tudja. Nyomtam már fizikai munkát, nem tölt el rettegéssel. ;)

2011.06.25. 12:21:54

@$pi$:

A kormánytól én is ezt várnám, de nem kaptam meg én sem! Sőt! Mostanság eddig sem jutottak vitában, mint mi ebben a kérdésben, ami észbontó!
És persze a képlet bonyolultabb, de nem kell feltalálnunk semmit.

Rekord alacsony munkanélküliség Németországban 2011. május
"A helyi munkaügyi hivatal szerint jelenleg 2,97 millióan keresnek hiába állást Németországban."

Ha adhatok tanácsot, egy kicsit nézz utána a témának, ha érdekel. És ne fogadd el az egy mondatos indoklásokat!
A piacgazdaságon alapuló társadalmak velejárója munkanélküliség. Ez törvényszerű. Kérlek ne menjünk bele, csak fogadd el, hisz látjuk mindenhol van.

A munkanélküliség mértéke vagy megfordítva a foglalkoztatottak aránya egy fontos mutató a társadalom gazdaságára jellemzően, de nem több!!

Magyarországon nagyon alacsony a foglalkoztatottak aránya, ami jelzi, hogy probléma van.
Azonban sajnos láthatjuk, hogy ez a lépés a mutatót javítja és nem a problémát (olyan ez, mintha elmennél az orvoshoz, mert annyira fáj, hogy megőrülsz erre ő 10 adag morfinnal ezt rendbe hozza, csak éppen meghaltál közben).
A probléma ugyanis más jellegű. Tegnap egy államtitkár (ha jól emlékszem) bemutatta a terveket az új munkahelyek teremtésére!
80% közmunka és 20% a piaci igény. De mátr jelezte, jó lenne, ha ez megfordulna vagy minimum 50-50 lenne 1-2 éven belül.

A probléma csak az, hogy ez mitől fordulna meg? Válasz: Gazdasági növekedés! Igaz? Igaz! Annak tényleg lesz pozitív hatása a munkaerőpiacra, ha lesz??!!??

De, ha most kicsit a mélyére nézel, akkor észreveheted, hogy ebből az egészből kivehetnénk a közmunkát, mert valójában semmi köze a problémához.
A mutatót ugyan javítja, de semmi több és a gazdaságra sincs élénkítő hatással.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 12:25:17

@$pi$: Miért kell rávenni a munkára?

Azt mondják neki, hogy jelenjen meg a közmunkán.
Megjelenik.
Ennyiért viszont nem dolgozik.
Kirúgják.
Hazamegy, majd jelentkezik közmunkára.
Az állam nem ad neki közmunkát?
De ad.
Ahol nem dolgozik, úgyhogy kirúgják.
Úgyhogy visszamegy és megen közmunkás akar lenni.
És ezt csinálja az idők végezetéig.
Fenntartunk egy hatalmas apparátust, hogy a közmunkás dolgozzon ingyen, és erre meg a közmunkás nem hajlandó.
Nem egy, nem kettő, de senki nem lesz hajlandó dolgozni, mert nincs mit veszítenie.
És azért kell rávenni a melóra, hogy legalább valamennyire megérje fenntartani azt az apparátust, ami működteti a rendszert, különben jobban megérné a belefeccölt pénzt odaadni a segíjeseknek.
Te dolgozol, mert kapsz érte annyit, hogy megéri csinálni, de gondolj bele, mi történne, ha ezentúl ötödét, tizedét kapnád a bérednek!

A csak négy óra kubikolás szmájlija meg a csaknak szólt.
Egy átlagos fizikumú ember felhozó edzés nélkül ezt a csak négy órát rendes táplálkozás mellett bírná kb egy hétig.
A munkanélküliek nagy része nincs átlagosnak mondható fizikai állapotban, és nem fog rendesen kajálni, mert nincs miből.

egyenlítő 2011.06.25. 12:27:16

Azt írták már, hogy kézi erővel (különösen képzetlen emberekkel) képtelenség ma megközelíteni a géppel végzett minőségét? Ez még a víztározó-építésre és a stadionbontásra is igaz.

Netuddki. 2011.06.25. 12:27:28

@$pi$: Ki a tököm szólt hozzád fidesztroll?

Netuddki. 2011.06.25. 12:30:44

@kolbászoszsömle: Kubikolás? Majd gyöngyöt fognak válogatni az egyik műszakban, amit a másik műszak újra összekever...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 12:33:08

@kovi1970: Azt pl lehet csinálni négyórában havi harmincért! :)

$pi$ 2011.06.25. 12:36:22

@kovi1970: Nem szavaztam a fideszre és én szóltam hozzád. Amúgy nyugodtan gyalázz, ha neked az jön be, úgyis névtelen vagy. ;)

$pi$ 2011.06.25. 12:39:14

@kolbászoszsömle: Megbeszéltük, hogy nem minden nap dolgoznak és azt is, hogy kapnak kaját. Nem? Ha meg kirúgják, akkor nyilván nem kell felvenni a következő héten nem? Ha téged kirúgnának te sem tudnál visszamenni másnap, nem?

Komolyan mondom nem-akarásnak nyögés a vége.

csoko20 2011.06.25. 12:40:19

@egyenlítő: Vennél ingatlan olyan gát közelében, melyről tudod, hogy szorgos romák, illetve rokkantak építették kézi erővel?:))

Milyen lesz az élet /konkrétan közbiztonság/ pl.: Debrecen nagyerdei övezetében, ha leraknak vagy 50 konténert 150 romával? :)

Mennyivel kerül többe egy bádogvárost felhúzni és hónapokig eltartani ugyanazért a munkáért, amit amúgy 2-3 buldózer 1 hét alatt megcsinál?

Végezetül nem lenne-e jobb, ha az elmaradottabb régiókat fejlesztenék. Ott támogatnák a vállalatok letelepedését és nem pl.: Győrben?

egyenlítő 2011.06.25. 12:41:45

Visszatérve az alaptémához: az szóba került-e, hogy a manyup pénzek kb. fele volt csak államkötvényben? A többit mind eltőzsdézték, ezért azon már nem volt mit elrabolni? Az államkötvénynél mondjuk szinte mindegy, melyik zsebéből fizet az állam, na de az egyéb befektetésekhez mi köze? Szerintem 50 %-ig nem csak jogilag, de valóságosan is rablásról van szó.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 12:46:46

@$pi$: Persze, ha messzire viszik őket, akkor kapnak kaját, de ha nem viszik őket messzire, nem kapnak.
Ha nem mindennap dolgoznak, akkor hogy lesz munkahely?
Már könyvelsétechnikailag sem jön ki, hogy négy órában dolgoztat.

Ha van a közmunkaprogramban hely, akkor oda vagy fel kell venni a delikvenst, vagy kell neki adni segélyt.
Ha nem veszed fel, és lóvét sem adsz, teleüvölti a sajtót, hogy diszkriminálnak, mert zsidócigánynéger származás van.

De tudod mit!
Legyen neked igazad!
Bízz a bácsiban, hogy csak sétálni akar veled az erdőben, és a lapát is csak azért van nála, mert épp a kertből jött!

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2011.06.25. 12:56:54

Avval kapcsolatban, hogy a magánnyugdíj magántulajdon-e vagy sem, már többen reagáltak, úgyhogy azt nem pedzegetném. A poszt lényegi állításával kapcsolatban ("szijjártópetyai"): amit Mesterházy mondott, az féligazság (ha igaza van, akkor minden adó rablás), viszont minden politikus ezt csinálja. Szíjjártó Péter abban "durvább", hogy a pofátlansági faktora jóval nagyobb, ő lényegében egy offline troll, aki kihozza az emberből az állatot. Az ő ellenpólusa baloldalon ezért nem Mesterházy, hanem inkább Szanyi Tibor, Nyakó István (előző ciklus szóvivője), na és persze Gyurcsány Ferenc.

$pi$ 2011.06.25. 13:00:30

@kolbászoszsömle: No látod, helyben vagyunk. Szerintem pont ez lesz!

(1) Közmunka meghirdetve, egy csomó embernek lapát adva.
(2) Sokan elszivárognak haza.
(3) Sokat kirúgnak mert nem dolgoznak/részegek/nem jelennek meg stb.
(4) Segély megvon.
(5) Parasztlázadás.
(6) Parasztlázadás letör, Európának megmond, hogy ott vót a közmunka, úgyhogy kuss.
(7) Azok akik megbecsülték magukat, azoknak igen kevés pénz és egy kis esély, a többiek nyomor.

Nézd meg a szlovák eseményeket, fenn van a youtube-on. Ott is volt lázongás meg rendőrség, meg katonaság. Sajnos szerintem itt is lesz.

És persze soha, de soha nem bíztam a fideszbe, egy pillanatig sem. Nem is mondtam róluk semmi jót. Csak azt mondtam, hogy közmunkaprogramnál én sem tudok jobbat és akár még működhetne is. De nagyon azért nem bízom benne, hogy működik, mert *eleve* nem bízok a fideszben.

De ez azért persze nem jelenti azt, hogy nem fidesztrolloznak le. ;)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 13:07:43

@$pi$: Szóval szerinted a közmunkaprogram valódi értelme, hogy a kiprovokálni és leverni szándékozott parasztlázadás és az utána következő események külföldre eladhatók legyenek.
Politikai szempontból érthető dolog!
Fentebb említettem valamit Bizáncról...
Magyarország kísértetiesen hasonlít rá: örökös alkony, sosemvolt virágkor.

(7) Azok akik megbecsülték magukat, azoknak igen kevés pénz és egy kis esély, a többiek nyomor. - ez a legszebb! Hogy úgy gondolod, hogy havi harmincezer forintért dolgozni nem a nyomor kategóriája!

2011.06.25. 13:10:31

@kolbászoszsömle:

Lázár erre azt mondaná: aki 30.000-et kap a munkájáért az annyit is ér.

piszt-ráng 2011.06.25. 13:12:37

Olyant lehet ellopni ami birtokba van-volt.Erre találták ki azt,hogy ami 5 éve a tiéd -végkielégítés,nyugdíj és így tovább-ma már alkotmányosan nem a tiéd.Holnap-nem akarok ötletet adni-államosítják,vagy adóval terhelik azokat a magán házakat,traktorokat gyárakat amelyeket az előző kormány támogatott.Mercédes gyár telek sikerdíja 3,4 milliárd -fél év megszakított munkáért-nem téma mert a múltal kell foglalkozni.Tul. képpen a kisgazdák valamikor haverok voltak és a haver sokat tud és lehet,hogy nem felejt,meg kitudja.

$pi$ 2011.06.25. 13:18:30

@kolbászoszsömle: Hát egészen biztos vagyok benne, hogy ez az "éhséglázadás kiprovokálása" forgatókönyv nem csak nekem jutott eszembe. Nem hiszem, hogy a kormány annyira idióta lenne, hogy senki sem gondolta volna ezt így végig.

"Hogy úgy gondolod, hogy havi harmincezer forintért dolgozni nem a nyomor kategóriája! ": Jajj, ne csináld a hangulatot, értetted te, hogy mit mondtam, tudod te, hogy a nyomornak fokozatai vannak.

Ha megnézed a két világháború közti magyar vidék történetét, akkor látod, hogy a nyomornak vannak olyan formái, ahonnan nézve a havi harmincezer forint igencsak vonzónak tűnik. Az ég világon semmi sem garantálja, hogy ezek az idők nem jönnek vissza... sőt!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 13:28:23

@$pi$: Oké, de te most az éhséglázadások kiprovokálása mellett törsz lándzsát, szerinted az az út járható, és visz valahova!
Szerintem meg nem csak, hogy cinikus-rosszindulatú, de nem is vezet sehova.
Gyárt egy jó kis ellenséget, akiket lehet utálni, akiket el lehet nyomni, eközben ellehetetleníti az ország azon részeit, ahol nincs lőtávon belül egy őrtorony.
Egyszerűen nem értem, hogy ez miért lenne jó!
Ha az lenne a vége, hogy lelőjük/elüldözzük azt a kétmillió embert, akikre konkrétan semmi szükség, akkor volna értelme a tetteknek, de ezt azért még ebből a kormányból sem nézem ki.

$pi$ 2011.06.25. 13:40:16

@kolbászoszsömle: Te! Normális vagy?

"az éhséglázadások kiprovokálása mellett törsz lándzsát"

Te ezt most halál komolyan leírtad? Hol "törtem lándzsát" az éhséglázadások kirobbantása mellett? De most komolyan, hogy írhatsz le ilyet, hogyan következtetted *ezt* ki abból, amit írtam? Ennyire nem lehet érteni a mondandómat?

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 13:49:16

@MikeBoy: aztán majd meglepődik, mikor a kubikolásra kirendelt tömeg megjelenik a háza előtt, ásóval, csákánnyal megvitatni ezt a kijelentést. Mire a TEK pestről leér szép dombot építenek oda :-)

Pernahajder Viktor 2011.06.25. 13:50:07

@$pi$: lehet érteni, csak "fáj". Igazságtalannak tűnik.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.06.25. 14:01:46

@$pi$: Szerinted is valószínű, hogy ennek az intézkedésnek a hatására éhséglázadások törnek ki.
Szerinted ezek az intézkedések jók, és célszerűek.
konklúzió: szerinted az éhséglázadások jók, és célszerűek.
Ezt a formális logika szabályai szerint ki lehet jelenteni. (ha A-ból B következik, és B-ből C, akkor A-ból C következik)

emzéperiksz 2011.06.25. 16:27:06

@$pi$: miért ne szorítanák ki? A vállalat, ha kedvezménnyel ösztönzik, simán kirúgja a saját alkalmazottait, majd visszaveszi őket közmunkásként 4 órában, meg még ugyanannyit másik 4 órában. Ha ezzel bértömeg takarítható meg, az olyan cégek, ahol futószalag mellett megy a munka, ezt fogják csinálni.

rókafogta 2011.06.25. 16:47:03

@tcom: Az a baj, hogy én is itt vagyok idestova 39 év munkaviszonnyal(a baj az volt ,hogy a nyolcvanas évek végén ne,m léptem le, és egyszer már 89 ben elvesztettem a munkámat(elprivatizálták alólam) igaz egy hónapon belül céget csináltunk,azóta is abba szívok és fáradtam bele és még hat évig kéne valahogy kihúzni ilyen dübörgő gazdaság mellett-inkább segédmunka külföldön , mint itt kubik munka, babgulyásért (jobb szeretem amit én főzök) mert legyünk őszinték mire van esélyem ha abbahagyom vagy kiszállok a társasvállalkozásomból ahol már egyre kevesebb a munka pedig lassan már a szartól a repülőgépig mindent elvállalunk.

$pi$ 2011.06.25. 18:06:22

@kolbászoszsömle: Azt mondtam, hogy

(1) a közmunkát közmunka hasznos lehet, de félek, hogy elrontják, nem bízok benne, hogy jól csinálják
(2) attól félek, hogy éhséglázadás szintre fajulhatnak a dolgok

Tehát nem azért lesznek éhséglázadások mert az jó, hanem mert a közmunkát elcseszik. Ez szerintem egyszerű. A formális logika meg rossz premisszákkal hibás eredményt ad.

@emzéperiksz: No persze nyilvánvaló, hogy ez a fogatókönyv csak akkor következhet be, ha a közmunka szabályozás alaposan el van rontva, esetleg direkt úgy szervezve, hogy a munkáltató ilyen, a társadalomra nézve veszélyes stratégiát követhessen. Nem azt mondom, hogy nem így lesz, de lehetne jól is csinálni, úgy, hogy ez ne következhessen be.

@Pernahajder Viktor: Nem értem. Mi tűnik igazságtalannak?

egyenlítő 2011.06.25. 20:37:11

@emzéperiksz: Azért gondolj utána. Milyen munka lehet az, ahol a "bejáratott" dolgozóidat lecserélnéd olyanokra, akik közmunkások (tehát nem ők választották, hol és mit csinálnak és nem te választod őket a jelentkezők közül), és napi négy órában, évi három hónapig dolgozhatnak?

Én egy estben tartom ezt ésszerűnek: ha állandó dolgozókat keresek és ezt a közmunkát mindkét oldalról próbaidőnek tekintjük.

Megfigyelo 2011.06.26. 08:41:42

@subrik: Attól, hogz az országos nyugdíjkassza vagy az egész államháztartás deficites, az egyes polgárnak még lehetnek megtakarításai -- többek között a mnyp-ban is, Voltak is: a mnyp-ban lévő pénz tübbvnyire még szépen fialt is...

ZOH 2011.06.27. 10:14:25

Súlyos tárgyi tévedés az "amely felett a tulajdonosaik nem rendelkezhettek" megállapításból arra következtetni, hogy akkor az nem magántulajdon. Ha van egy lakásod és kiadod bérbe, afelett sem rendelkezhetsz, mégsem jut eszébe senkinek, hogy az ne lenne a te tulajdonod.

Vagy ha ellopják az autódat, afelett sem rendelkezhetsz, de attól még a tulajdonod marad és ha pl. megtalálják, visszakapod. Ugyanígy kaptad volna vissza a manyup-befizetéseidet, ha a tolvaj kormány közben el nem rabolta volna.

Abban egyébként nagy igazság vagyon, hogy nem feltétlenül rablás, ami történt, a kormány cselekménye kimeríti ugyanis ezen kívül a lopás, a zsarolás és a sikkasztás elemeit is. Valóban nem egyszerű tehát eldönteni, hogy Orbán Viktor most tulajdonképpen tolvaj, rabló, zsaroló vagy esetleg sikkasztó. Remélem, eljön majd az idő, amikor - ha máshol nem, hát Hágában - ezt a kérdést is megválaszolják a jogtudósok.

A szerző

Kumin Ferenc

Politológus-közgazdász, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

2002 óta jelennek meg politikai elemzései az on- és az off-line médiában

2006 és 2010 között Sólyom László köztársasági elnök kommunikációs és stratégiai tanácsadója

Facebook

süti beállítások módosítása