Sosem voltam feltétlen híve a gondolatnak, hogy az üzleti világban sikeres módszereket és embereket egy az egyben megpróbáljuk politikai környezetben is elsütni. A magyar közelmúlt számos példával illusztrálta eddig is, hogy ezzel lehetnek bajok. Steve Jobs azonban különleges figura. A vállalati világban jutott a csúcsig, ehhez kétség nem fér, de személyisége, retorikai képességei, mítosza és hű rajongótábora miatt a politikusok is kíváncsiak lehetnek a titkaira. Abszolút kívülállóként – mivel Apple termékkel nem csupán nem rendelkezem, de még két percnél tovább a kezemben sem volt – próbálom megnézni, hogy mit lehet hasznosítani a politikában Jobs sikerreceptjéből.
(forrás)
A Newsweek nagy összeállítással állt elő erre a hétre Jobsról annak alkalmából, hogy a cég vezetését az eddigi második ember, Tim Cook veszi át. Az egyik cikk tíz pontban gyűjti össze Jobs „tízparancsolatát” (keretesben idézem őket saját fordításban):
1. Keresd a tökéletességet! Jobs odavan a részletekért. Az első iPod megjelenése előtti éjjelen az Apple munkatársa végig fent voltak, és a fülhallgató csatlakozójának kicserélésén fáradoztak, mert Jobs szerint nem kattantak elég jól.
A tanulság elég kézenfekvő. A politikát jól el kell tudni adni, de ha a politikai termék hibás, akkor az eladás erőfeszítései kárba veszhetnek. Más kérdés persze, hogy mennyivel egyszerűbb egy hordozható elektronikai kütyü prototípusában hibát felfedezni, mint egy több száz oldalas törvényben. Attól még persze keresni nyugodtan lehet a tökéletességet a politikában is.
2. Használd a szakértők tudását! Jobs I. M. Pei építész segítségét vette igénybe a NeXT logo megtervezéséhez, és a Gapnél dolgozó Mickey Drexlert felvette az Apple igazgatóságába mielőtt a cég kiskereskedelmi láncát elindították.
A politika egy osztással nehezebben teheti meg, hogy teljesen szabadon, kizárólag az alkalmasság kritériumai szerint hozzon személyi döntéseket. Túl sok az egyéb szempont a kinevezéseknél, de azért természetesen lehet és érdemes is dolgoztatni a legjobbakkal megkérve közben az alkalmatlanokat, hogy minél kevesebb kárt okozzanak.
3. Légy kegyetlen! Jobs legalább olyan büszke az általa kinyírt termékekre, mint azokra, amelyeket ő mutatott be. Keményen dolgozott egy Palm Pilot klónon, csak azért, hogy kivégezze, miután rájött, hogy a mobilok elsöprik a PDA-kat. A fejlesztői az így felszabadult időben tudtak az iPodon dolgozni.
Tetszik, nem tetszik, ez a szabály a politikában is teljesen elsajátítható. A piaci rivális ellehetetlenítése már önmagában fél sikert jelent a választási győzelemhez vezető úton. Fordítva is igaz az állítás: lehet bármennyire is vonzó a saját politikai termék, ha a rivális vonzóbbat kínál, akkor azt fogják választani.
4. Kerüld a fókuszcsoportokat! Jobs egyik híres mondása szerint az emberek nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatják nekik. Ezért úgy viselkedett, mint egy egyszemélyes fókuszcsoport, hazavitte a prototípust és hónapokig maga tesztelte.
Ez egy nagyon trükkös tanács lehet a politikában, ahol alapvető eszköz a választók preferenciáinak folyamatos mérése – ebbe a fókuszcsoportos vizsgálatok is vastagon beleszámítanak. A parancs értelmében ha valaki tényleg jó politikus, akkor mindenféle mérés nélkül, magától ráérez arra, hogy mi kell a választóinak, vagy – és ez talán közelebb áll Jobs módszeréhez – a karizmáját felhasználva beleszuggerálja a választójába, hogy az ő portékájára van szüksége.
5. Sose hagyd abba a tanulást! Amikor az Apple korai brosúrái készültek, Jobs a Sony által használt betűtípust, elrendezést és papírminőséget tanulmányozta. Amikor az első Mac számítógépházán dolgoztak, az Apple parkolójában rohangált, és a német és olasz autók karosszériáját tanulmányozta.
Ez is jól működik a politikában. Sosem lehet tudni, hogy honnan érkezik valamilyen nyerő inspiráció. Valószínűleg annál jobb lesz, minél váratlanabb, minél kevésbé a papírformának megfelelő a forrás. Ezért lehet hasznos, ha a politikus például olvas szépirodalmat vagy tudományos ismeretterjesztést, jár politikától távol tevékenykedő emberek közé, stb.
6. Egyszerűsíts! Jobs formatervezési filozófiája az állandó egyszerűsítésben foglalható össze. Azt rendelte fejlesztőitől, hogy az iPodon egyetlen gomb se legyen, még ki/be kapcsoló sem. A tervezők először panaszkodtak, azután kifejlesztették az ikonikus görgetőkereket.
Ennél kevés jobb tanács adható politikusnak. A politikában ugyanis ha valami bonyolultan hangzik, akkor valószínűleg azt sikerült túlbonyolítani. Ilyenkor valószínűleg van ugyanarra a problémára egyszerűbb megoldás is. Az egyszerű elmondhatóság így nem csak arra jó, hogy az emberek megértsék, mi zajlik körülöttük, hanem egyúttal tesztje is egy-egy döntés minőségének.
7. Tartsd meg a titkaidat! Az Apple-nél senki sem beszél. A vállalat diszkrét sejtekre van osztva, mindenki annyit tud, amennyit feltétlen szükséges. A nagy titkolózás az egekig emeli a várakozásokat egy-egy bejelentés előtt, amelyek így garantáltan címlapot csinálnak.
Ez is telitalálat tanács, csak a politikában talán nehezebb összehozni. A szivárgás okai, motivációi sokszor kifürkészhetetlenek, de ettől még vannak, legyen a háttérben akár rossz szándék, akár taktika, akár szimpla hülyeség. A profik persze megtanulják a politikában is tartani a szájukat, és az igazán lényeges titkokat olyanokra bízzák, akiktől nem szivároghat semmi.
8. Dolgozz kis csoportokkal! Az eredeti Macintosh csoport száz főből állt, nem többől, nem kevesebből. Ha egy százegyediket felvettek volna, valakinek helyet kellet volna neki csinálni. Jobs meg volt győződve róla, hogy csak száz keresztnevet tud megjegyezni.
Abszolút hasznos tanács a politikában is, ahol a vezetőnek folyamatosan küzdenie kell a bürokráciák belső késztetésével arra, hogy egyre nagyobb legyen. Vajon hol van a közigazgatásban az a szint, ahol még a vezető az összes alatta dolgozó keresztnevét tudja?
9. Inkább jutalmazz büntetés helyett! Jobs félelmetes személy, de a karizmája egyben erős motiváló hatást is jelent. A megszállottsága volt a fő ok, amiért az eredeti Mac csapat három éven át kilencven órát dolgozott egy héten, hogy elkészítse az "őrülten jó gépet".
Ez egy olyan tanács, amelyet nehezen tud akárki megfogadni. Aki rendelkezik a kellő karizmával, annak sikerülhet ilyesmi szankciók, vasfegyelem nélkül is. Ennek hiányában viszont jön a keménykedés. Emiatt már messziről látható minden (nem csak politikai vagy közigazgatási) szervezetben, hogy hol működik egy főnök a szükséges vezetői képességek nélkül.
10. Modellezz a végletekig! Mindent, amit Jobs csinált, kimerítően modelleztek prototípusokkal a bemutatás előtt: a hardvert, a szoftvert, sőt, még a cég bolthálózatát is. Építészek, formatervezők éveket töltöttek azzal, hogy egy titkos áruházban a boltok prototípusát elkészítsék, csak azért, hogy Jobs az egészet kidobja a szemétbe, és az elejéről újra kezdje.
Nem gondolom, hogy az üzletben több idő lenne bármire, mint a politikában. Érdemes lehet megfontolni, hogy ha Jobsnak erre volt ideje a kemény piaci harcok közepette, akkor talán a politikai termékek kifejlesztésekor is több szerepe lehetne az alapos előzetes tanulmányoknak.