A megszorítás vajon mi?

2011.03.03. 14:49 kumin

Mindig nagy élvezettel veszek részt esti, hosszú vitaműsorokban, az ilyen élő adásokban vendégeskedni majdnem olyan jó élmény, mint a repülés. Elismerésem az ATV-nek azért, hogy fenntart ilyen műsorokat, még ha a szerkesztési elvekhez lenni is egy-két korrekciós javaslatom. De ne legyen az ember elégedetlen, örüljön, hogy meghívják. Másodszor voltam a Tét című műsor (1. rész, 2. rész) vendége, de ez a két adás kb. egy hónapra elegendő poszt-muníciót adna, ha minden benyomásomat, véleményemet és gotcha-élményemet össze akarnám szedni ebből az összesen kevesebb, mint két órából.

(forrás: Index)

 

Nem egyedül érzem a Tét-et a blogszférában ihletforrásként, a múlt havi szereplésemről a galamus.hu-n nem kevesebb, mint öt írás született (1., 2., 3., 4., 5.), ínyenceknek különösen az utolsót ajánlom, amelyben Lánczos Vera még arra sem volt rest, hogy gondosan lejegyezze szavaimat. Kicsit megbántva fogom érezni magam, ha a tegnapi részvételemnek semmiféle visszhangja nem lesz náluk. Ugyanis ez az adás is bőségesen tartogatott elemzésre és elmélkedésre méltó szövegeket, az én szemszögemből elsősorban a beszélgetést némiképp domináló Bauer Tamás szájából. A témát talán azzal tudom a legérdekesebb vonalra szűkíteni, ha mindjárt tőle idézem a legelső megszólalását: „hogy megszorítás vagy nem, arról nem fogok vitatkozni, mert ez evidencia”. Külön posztot igényelne annak taglalása, hogy milyen hatással van a műsorra, ha az egyik résztvevő folyamatosan és hihetetlen elánnal ilyen és ehhez hasonló kategorikus, axiómaszerű kijelentésekkel uralja a beszélgetést, de ez legyen a szerkesztők problémája, amint mondtam, én jól szórakoztam.

 

Az idősebb beszélgetőtársnak kijáró, illő tisztelettel mégis vitába bocsátkoztam, ezt a vitát szeretném most reprodukálni és továbbgondolni. A Bauer által deklaráltan és mélységesen megvetett politikai kommunikáció gyakorlatát voltam kénytelen megidézni. A politikai szövegek meghatározó fogalmai többségükben ugyanis szerintem rettentően relatívak, és sokkal inkább kifejezik a beszélő viszonyát az adott körülírt objektumhoz, mint magát az objektumot. Létezik egy hit, egyfajta sajátos magyar generációs értelmiségi vallás, hogy a nyilvános közéleti vitákban a tudományos tekintély sérthetetlenné és tévedhetetlenné tesz, főként a tudományos hierarchiában - ténylegesen vagy a saját közeg megítélése szerint - alacsonyabban jegyzett partnerrel szemben.

 

Mi a probléma ezzel a felfogással? A művelt, okos vitapartner két dolgot szeretne: használni intellektuális kapacitását, de egyúttal racionális lényként meg is nyerni a vitát. A tudományosság szabályait mindaddig betartja, amíg ez a diskurzusban erősíti a pozícióit. Ha azonban fordul a kocka, a győzelem akarata übereli a tudományos megfelelőség imperatívuszát. Ekkor jönnek a saját, gyors reagálású definíciók, például arról, hogy mit „nevezünk” megszorításnak. Ha pedig a vitában kiderül, hogy a még a saját definíció és a valóság megfeleltetésével is gondok lehetnek, akkor – mivel a definíció utólagos faragása nyilván már nem fér bele – a valóság hozzáigazítása is bőven belefér.

 

Mi is volt tegnap a megszorítás definíciója? Kérem olvasóimat, hogy ha tehetik, nézzék meg a belinkelt videót, mert a maga impozáns teljességében nem fogom tudni reprodukálni Bauer szavait, de nagyjából olyan állításokból épült fel, miszerint megszorításnak olyan költségvetési kiadáscsökkentést nevezünk, amely nem változtat az érdekeltségi viszonyokon, nincs tehát hatással az egyes szereplők viselkedésére, a megtakarítást tehát kizárólag abból nyeri, hogy hatalmi szóval elvesz onnan, ahol korábban volt pénz. Vitapartnerem ennek megfelelően sorolta, hogy a gyógyszertámogatások elvétele, a különböző jogcímen járó transzferek csökkentése miért meríti ki a megszorítás e fogalmát, ergo miért érvényes az induló állítása, amely szerint evidencia, hogy a Széll Kálmán Terv egy megszorítás.

 

Belekapaszkodva az alkalmi definícióba felvetettem, hogy a segélyezési rendszer átalakítása ugyanúgy hatással lehet a szereplők érdekeltségi viszonyaira, mint a gyógyszertámogatások áttekintése. Nem volt módom ezt ilyen részletesen kifejteni, de körülbelül arra gondoltam, hogy mindkettő a jelenlegi támogatások révén kialakult aktuális, a kormány értékelése szerint rossz és változtatandó egyensúly kibillentésére, és egy új, ismét a kormány értékelése szerint a közösségi hatékonyságát tekintve jobb egyensúlyi pont kialakítására törekszik. Felvetésemre kaptam egy újabb axiómát válaszul, miszerint ez nincs így, hiszen sem a gyógyszer-támogatási rendszerben, sem a rokkantnyugdíjak tekintetében nincs már több tartalék a rendszerben, azaz – ez már az én következtetésem – ezek a területek most a közösség szempontjából optimális egyensúlyi állapotban vannak.

 

Ellentétben a tudományosan nem megalapozott, szórványos tapasztalataimra és anekdotikus forrásaimra építő benyomásaimmal lehet, hogy Bauer Tamásnak igaza van, és ezek az alrendszerek tényleg optimális egyensúlyban vannak, azaz nem lehet ennél jobb pontot találni az érdekeltségi viszonyok átrendezésével. Ha ez így lenne, akkor a kormány nem végezte el a szükséges előkészületeket, fantomokat kerget, és öles léptekkel halad egy nagy gazdasági-politikai bukta felé. Természetesen a politikában mindenkinek megengedett az irracionális viselkedés, sőt még alkalmas is az elemzők kicselezésére, hiszen nehéz vagy egyenesen lehetetlen modellezni és megjósolni a józanésznek ellentmondó politikai viselkedést.

 

Azt is gondolom azonban, hogy az Orbán-kormány döntéseit nem a kósza elemzők kicselezésére, hanem sokkal inkább a kombináltan, egyidejűleg (néha szükségszerűen egymás rovására érvényesülő) kormányzati hatékonyságra és a politikai haszonszerzésre optimalizálja. Ezért nehezen tudom elképzelni, hogy mi indokolna olyan döntéseket, amelyek biztos bukáshoz vezetnek. Felteszem, vannak, akik erre azt válaszolják: inkompetencia, gonoszság, az, hogy Orbán Viktor és kormányának tagjai definíció szerint csak rossz döntéseket tudnak hozni. Ez viszont már egy olyan szférája lenne a vitának, amelyben – ellentétben a tegnap esti élvezetes szópárbajjal – már nem szívesen vennék részt.
 

Címkék: atv megszorítás bauer tét

69 komment · 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kuminszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr122707251

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orbán beáldozza a jövő nemzedéket 2011.03.03. 19:15:39

Még Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkárt is meglepte, hogy Orbán Viktor nem hagyja eltántorítani magát a tankötelezettség korhatárának 15 évre csökkentésétől. A pedagógus szakszervezetek attól tartanak, hogy fiatalok tömegei fognak túl korán,...

Trackback: Súúúhanterz - Cipővadászok (2011/03/01) 2011.03.03. 18:13:45

Tegnapi cipővadászatunkon a Parlamentben jártunk. Arra lettünk figyelmesek, hogy a miniszterelnök úr furcsán feszengeni kezd, pedig nem is Mesterházy Attila beszélt.   Érthető módon kíváncsiak lettünk, vajon mi történik a pad alatt... -&...

Trackback: Jóléti rendszerváltás - elfújta a Széll? 2011.03.03. 17:20:18

Az Orbán-kormány a tegnap bejelentett változtatásokkal gyakorlatilag felszámolja jóléti rendszerváltást. A jobboldali gazdaságpolitikusok, politikai elemzők és politikusok által amúgy is élesen bírált politikai projektet, amely az állami újraelosztáson...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emiksz 2011.03.03. 16:02:30

Nem vagyok Orbán híve. Tényleg. De azt el kell ismerni, hogy jobboldali programja van. Ad a közép és felsőosztálynak, a családosoknak, de spórol az inaktívakon, és a kisebb keresetűeken.
Mindössze az a rejtély nekem, hogy azok az inaktívak/minimálbéresek akik a baloldal ellen (protest-) szavaztak rá , azok miért gondolták, hogy egy jobboldali irányítás alatt majd jobb lesz nekik.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.03.03. 16:56:26

Azért mert Orbán nem egyértelműen jobboldali. Mindenkinek azt az arcát mutatja oda, amit az látni szeretne. Így a programja sem jobboldali, legfeljebb egyes céljai azok.

Pecccca 2011.03.03. 17:12:55

Kedves ex-szóvivő úr!
Én első perctől az utolsóig néztem a tegnapi Tétet (és nem a Tét-et, bocsánat), és én valóban jól szórakoztam. Ha az ex-szóvivő úr magára nézve is szórakoztatónak írja le a beszélgetést, akkor vagy mazochista, vagy nem mond igazat. Ugyanis arcvonásai olyanra merevedtek a vitának a megszorításokról szóló részében, mint az egyhetes vizihulláé. Egy épkézláb ellenérve nem volt az intézkedések tartalmára nézve, csak azt tudta érvként felhozni Bauer axióma-szerű állításával szemben (a SZKT megszorítás), hogy (szépen idézve az írásból):
"A politikai szövegek meghatározó fogalmai többségükben ugyanis szerintem rettentően relatívak, és sokkal inkább kifejezik a beszélő viszonyát az adott körülírt objektumhoz."
Magyarul: Ha a FIDESZ csinálja/mondja, akkor bármi, ha a MSZP csinálja/mondja, akkor megszorítás.
Köszönöm a magyarázatot, ex-szóvivő úr. Ha még sokszor elmegy a Tétbe, én ismét jól fogok mulatni.

Dühöngő bika · http://napimorgas.blog.hu/ 2011.03.03. 17:17:02

Nem tartom magam politikai radikálisnak, de Bauerre egy asztalhoz nem hiszem, hogy leülnék valaha.Ő a prototípusa a baloldali bérretegőnek.
Ha csak a 10 százaléka összejött volna annak amitől éppen rettegett akkor most a vöröslő naplementében Orbán Viktor SS katonának öltözve kis vörös szarvakat növesztve zsidók vérét inná, és miközben a Hitler bajuszáról csöpög a zsidó vér a szabad kezeivel kommunista liberálisokat hányna vasvillára.

Szerencsére a valóság és az ő beteg fantáziája között jelentős különbség van.

Murderface 2011.03.03. 17:18:27

Volt valaha is programja? :D Ezt a tervezetecske amit a héten kihánytak, kb. kampányígéretnek lett volna elfogadható, vagy maximum tavaly májusban.
Magyarországon ma nincs klasszikus értelemben vett jobb- és baloldal. Csak hatalom- és/vagy pénzmániás politikusok vannak.

noncoronat 2011.03.03. 17:20:37

Volt szerencsém élőben látni a szóban forgó vitaműsort. Ha Kumin Ferencnek jobban tetszik a "szerintem", mint az "evidencia", ezen nem fogunk összeveszni. Tehát egyszerűen csak leírom, hogy én hogyan látom.

Én úgy látom, hogy Bauer Tamásnak igaza van. Ha egy kormányzat elvesz valahonnan, akkor az megszorítás. Azon persze lehet vitatkozni, hogy a megszorításra szükség van-e vagy nincs, és lehet vitatkozni azon is, hogy a megszorítással párhuzamosan zajlik-e vagy sem szerkezeti reform, aminek esetleg éppen a megszorítás az elengedhetetlen feltétele. De egy ilyen intézkedés megszorítás voltát vitatni közönséges szómágia.

Megérdemelne néhány szót az is, vajon morálisan milyen színvonalat képvisel az a kormánypárt, amely ellenzéki szerepben nyolc éven át úton-útfélen igyekezett keresztbe tenni a szükséges reformoknak - így a megszorításoknak is -, és konokul népnyúzással vádolta a reformokkal - tehát megszorításokkal is - próbálkozó akkori kormányzatot, különös tekintettel arra, hogy ez a bizonyos párt jelenleg, tehát kormányzati szerepben, mindenért igyekszik az ominózus nyolc évre hárítani a felelősséget. (Mintha semmi köze nem lenne az államadósság növekedésében nem csekély szerepet játszó lakáshitel-támogatási rendszerhez vagy az általa is megszavazott száznapos programokhoz.) Nem arról van szó tehát, hogy Orbán Viktor és kormányának tagjai definíció szerint csak rossz döntéseket tudnak hozni, hanem arról, hogy Orbán Viktor az általa ellenzéki szerepben képviselt politika miatt nem tud jó döntést hozni. Ha ugyanis az ország számára jó döntést hoz, azzal egykori önmagát hazudtolja meg, amivel önmagának árt. Ha viszont hű marad egykori önmagához, azzal az országnak árt.

honeste vivere (törölt) 2011.03.03. 17:37:51

@Pecccca:
Kuminnak nem volt lehetősége ott kifejtenie a véleményét, mert hol Bauer, hol Ágh Attila ugatott bele. "és Orbánnak mennyi vagyona van " kifejezéssel. Bírtam Kumin türelmét, én biztos asztalborogatást rendeztem volna. A műsorvezető Bánó András az egészre egy lapáttal is rátett, mikor hol reklámra hivatkozva szakította meg Kumin beszédét, hol pedig elmondta a sajátját, vagy egyből más témára váltott.
Ez így nem műsorvezetés. Bezzeg ha Kumin elkezdte volna támadni a Széll Kálmán tervet, biztos nem lett volna közbepofázás egyik fél részéről sem.
Egyébként meg gratulálok Kuminnak, amiért elment az ATV oroszlánudvarába.

orgoványi erdőjáró 2011.03.03. 17:39:39

A megszorítás az, amit a Bauer apja a politikai elítéltek hüvelykujjaival és heréivel csinált.
Tetű ávóscsemete.

qwasder 2011.03.03. 17:40:29

Nézze, Kumin Úr! Ez egyetlen esetben nem nevezhető megszorításnak, ha elismerjük azt, hogy üres dátumhalmaz az a bizonyos terv. Egy ígéret az X-ik után, hogy majd akkorra kitalálnak valamit.

Végignéztem a bejelentést is, és ugyanakkora lózunghalmaz, mint amit szoktunk hallani az országunkat "vezető" egyéntől. Ha figyelte, akkor eszébe juthatna az is, hogy a megfelelő marketing a hígtrágyát is primőr árunak tüntetné fel. Jelen esetben is ezzel állunk szembe.

Amennyiben elfogadom hogy terv, akkor pedig világosan látni azt az értékválasztást, amelyet az adórendszerben is megjelentettek, miszerint a gyengék és szegények nem kellenek. Ez nem árokásás, hanem egyenesen a föld kettévágása.

Közgazdasági szempontból pedig kivitelezhetetlen, hiszen a munkanélküliektől, nyugdíjasoktól kötve hiszem hogy el lehet venni még többet. Ha megpróbálja esetleg ténylegesen eléri a célját és megtörténik a forradalom. De nem a fülkékben.

torró 2011.03.03. 17:46:25

Az én kérdésem az hogy a jelenlegi pénzügyi és gazdasági mutatóink közepette,ki tudna olyan döntéseket hozni ,ami mindenkire egyformán pozitív erővel bírna?

sárkányfő 2011.03.03. 17:57:59

És mi Kumin úr definíciója a megszorításra?

Addig itt az enyém: amikor közvetve vagy közvetlenül pénzt vonnak el az emberektől.
- közvetett pénzelvonások: különadók.
- közvetlen megszorítás: adóemelés a munkavállalók 85%-a számára, áramár-emelés.

Félreértés ne essék, ha baj van, hiány, én elfogadok némi megszorítást, ha látom, hogy közben dolgoznak pl. az ezer millárdokat elnyelő rendszerek (államigazgatás, egészségügy, stb.) átláthatóvá tételén, racionalizálásán, korrupció-mentesítésén, modernizálásán, ne adj isten átfogó refromján, karcsúsításán. De ha közben évi 500 milliárdnyi adót engedenk el a 300e ft fölött keresőknek, és egyébként 10 hónappal a kormányra kerülés után is csak egy homályos határidőnaplót bírnak összehozni, tovább halasztva nem hogy a cselekvést, de még a cselekvési tervek kitalálását is, na akkor kissé szkeptikussá válok.

De a kedvencem a manyupok államosítása. Volt-e az elmúlt 21 évben, akár csak nagyságrendileg megközelítőleg akkora megszorítás (és ez a lehető legfinabb kifejezés rá), amely 2,9 millió embertől kizsarolta, elvette az átlagosan fejenként egymilliós megtakarításukat? És a maradék 102 ezer embert meg olyan nyugdíjadó megfizetésére kötelezi, amelyre nyíltan ki is mondva nem fog kapni semmilyen ellenszolgáltatást, tehát gyakorlailag nyílt lehúzás, védelmi pénz?

Nem kéne már letagadni a valóságot.

a semmitmondás mélynövésű világbajnoka 2011.03.03. 18:02:06

Kumin úr estére már szépen betanulta a mesét. Előéletének köszönhetően egész ügyesen, bár átlátszóan evickélt a szavak tengerében.
Bezzeg Obersovszky reggel még lépést tévesztett és megszorító csomagról beszélt első megszólalásában.
Aztán gyorsan figyelmeztették, hogy olyat a hivatalos definíció szerint csak a komancsok csinálhatnak.

akimellon 2011.03.03. 18:04:25

Kedves Kumin!

Láttam a műsort. Egy dolgot ne felejtsünk el: Beuer közgazdász Kumin, ha jó tudom politológus.
Ez, ha nem is "definició" de egy közgazdasági meghatározás, bizonyos tipusú döntések halmazára.
Kumin mondta is, hogy Kb:" csata folyik az elnevezésről"
A krumplilevest hívhatjuk a kozmosz szimbolizáló eszenciának is, akkor is csak krumplileves lesz

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.03.03. 18:08:43

@Dühöngő bika: ez szép kép volt. :D Az Mszp-székházban lehet, hogy megfestik, amolyan propaganda-festménynek... :)

@orgoványi erdőjáró: megvan a pataknál ivó bárány, meg a farkas sztorija, ugye...?

2011.03.03. 18:32:43

A baj nem a különböző definíciókkal van. Megszorításnak lenni kell, én ezt nem vitatnám, csak azt ne nevezzük juttatásnak. Lehet szükséges a manyup pénzek lenyúlása, csak ne nevezzük megvédésnek, ... stb.
butuska.blog.hu/2011/02/14/vv2_avagy_lo_nekunk
butuska.blog.hu/2011/03/02/orban_es_a_szent_tehen
(akinek van türelme)

Cáfolat 2011.03.03. 18:40:50

Mi van Kumin?
Tegnap felmosták veled a stúdió padlóját, és most itt a blogodon hüppögöd ki magad?
Van még lejjebb?

okostojgli (törölt) 2011.03.03. 18:42:58

Kumin, ne csinálj magadból bohócot ezzel az értelmezzük-a-szavakat-mindig-másképp-mint-eddig stílussal.

Hagyd meg ezt fidesznyikéknek.

szakállasbácsi 2011.03.03. 18:46:22

Tisztelt Kumin úr!
Láttam a vitát és azt láttam, hogy formál logikai szempontból is, valamint érzelmi meggyőzőerő tekintetében is alul maradt Bauerrel szemben.
A vita azon bontakozottt ki, hogy egy ellenzékből gyakorlatilag gonolkodás nélkül, program és észérvek nélkül mindent megkontrázó Fidesz, hogyan viselkedhet úgy, vagy még úgyabbul, mint amit akkor kontrázott.
Két érvet lehet felhozni ez ellen: egyrészt a Fidesz nem mindent kontrázott - lámcsak a száz napos programot (amiért most büntetőjogi eszközökkel kíván élni, hiszen - a Fidesz lakáshitelek mellett - eladósodáshoz vezetett)megszavazta. Azért valljuk be ez igencsak kétélű érv, hisezn egy populista pártról van szó, amelyik a nagy béremelések közepette Nemzeti Petícióval gyűjtött aláírásokat a népnyúzók ellen minden aluljáróban és közért előtt! Ezt nem lehet nem tekintetbe venni, mikor megítéljük a szerepét.
A másik érve arra vonatkozott, hogy ez nem tekinthető megszorításnak és most maszatolja tovább a szó definícióját, mintha nem lenne világos a lényeg!
Mivel a megszorítás kifejezésbe Ön kötött bele - a rabulisztika klasszikus stratégiája (ahh, milyen ismerős, "az nem volt taggyűlés", meg a "hetente" jelenthet "háromhetentét is"!) alapján nyilvánult meg! Ön a Fidesz hangján beszélt, amikor a lényeget kellett volna cáfolnia! Szerintem ez igen cinikus és elemzőhöz méltatlan álláspot. Illetve ez nem álláspont: ez stílus.

Másrészről Ön valóban igen rosszul metakommunkált, ami egy volt szóvivő részéről mégiscsak ciki. Kerülte a szemkontaktusokat, zavartan "járt a szeme", tekintete ugrált és olyan benyomást keltett, mint aki nagyon-nagyon rosszul érzi magát. Önnel Bauer - igen, erőszakosan, ujjával mutogatva, DE az Ön szemébe nézve, kioktatóan beszélt - felmosta a stúdiót.
Önnek sem logikai érvei nem voltak, sem érzelmileg nem keltette azt a benyomást, hogy igaza tudatában beszél hitéről.
Sajnálom, hogy ezt kell írnom, mert pár évvel ezelőtt érdekesen tudott érvelni és gondolkozni képes értelmiséginek látszott. Sólyom úr láthatóan nem múlt el nyomtalanul... Jobb lett volna kihagynia.

sárkányfő 2011.03.03. 19:08:02

na megnéztem a műsort. önmagában e blog miatt nem néztem volna meg, de hallottám máshol is hogy érdekes volt, szóval rászántam az időt.

mit mondjak nagyon szomorú a felismerés, hogy Kumin sem más, mint egy magát független politológusnak álcázó pártkatona. bár ez nyilván feltétle annak, hogy valaki a Századvég alkamazottja lehessen. sok ilyen volt, van, lesz, valamiért eddig nem figyeltem, de hát úgy látszik Kumin is beállt a sorba.
úgy tenni, mintha egy ország kormányzása csak és kizárólag a parlamenti többségen múlna, úgy tenni, mintha egy ország hiszterizálásának nem lenne semmi jelentősége, úgy tenni, mintha semmiféle jelentősége, felelőssége nem lenne annak, hogy az aktuális ellenzék kvázi keresztes háborút vív az aktuális kormány ellen és gondolkodás nélkül tüzel mindenre... hát erre én nem mondok semmit.

egyvalamire reagálnék csak: A fidesz alelnöke nyíltan megzsarolta az RMDSZ-t annak saját kongresszusán. Erre Kumin mit reagál? elkezdi mosdtani a fidesz képviselőjét. Szó szerint azt mondja, hogy a fidesz emberét, idézem: "ilyen helyzetbe hozták". mintha nem lenne semmi köze egy politikusnak ahhoz, amit a saját szájával mond. mintha megkérdőjelezhető lenne, hogy egy politikus visel-e felelősséget saját szavaiért. mintha egy párt alelnöke, amikor általa is kimondottan a pártja nevében és a pártját képviselve beszél, nem is a pártja álláspontját képviselné.
mindez nyilvánvalóan abszurd. Pelcz asszony a fideszt képvislte, a Fidesz nevében zsarolta meg az RMDSZ-t.

Jellemző, hogy csak elfogult fideszes emeli ki ebből a történetből a mellékszálat, hogy ki és milyen előzmények után szólalt fel, amikor a lényeg az elmúlt 21 évben példátlan nyílt zsarolás. Ehhez persze nem volt hozzáfűzni valója Kuminnak.

Megjegyzem a zsarolás eszközépt a Fidesz immár rutinszerűen veti be, hol a manyup tagok ellen, hol a köztisztviselők megfigyelése ügyében, hol a romániai magyarokat képviselő párt ellen.
Számomra a zsarolás mind morális, mind jogi értelemben: bűn.

igényes 2011.03.03. 19:12:57

Kaptam ma 1 mm vastagságú levelet. Nagyon jól esett! A levélben volt néhány hülye kérdés, meg egy válaszboríték. A válaszboríték nyalókás, a fogadott levél öntapadós. Néhány barom adta hozzá a nevét, egy kormánytag sem! Egyik állampolgárnak szólít (Szájer), a másik veszi a bátorságot, hogy pimasz módon honfitársának nevez engem. Nem nyilatkoztam ilyen irányban. A Szájjer aláírása még olvasható, de a Szili Katalin valami olyasmit írt X és felismerhetetlen szláv ékezetek.

Most ez tényleg a kormány levele, vagy idióták küldtek nekem leveleket. A kormánytól vártam, de két idióta szólított meg.

A levél vastagsága 1 mm x 8 000 000 = 8 millió mm = 8000 méter magas levéltömeg! Ki mit nyert ezen, hogy a faszomban olvassa el Orbáni?

Tudja-e Orbán, hogy mit vállalt be?

A Mount Everest (másképpen: Csomolungma, Qomolangma, Sagarmatha) a legmagasabb hegy a Földön, a Himalája hegység része. Csúcsán halad át Kína és Nepál határvonala. A hegy 8848 m magas (1999-es amerikai mérés szerint), és évente 4 milliméterrel nő.[1] Tibeti nevének (Csomolungma) jelentése: a Föld istenasszonya.

sárkányfő 2011.03.03. 19:14:20

ja még valami, aztán ígérem elhúzok erről a blogról, mert itt nem akarok törzstag lenni.

egyvalamire nagyon jó volt ezt a műsor. megláttuk milyen az, amikor egy fideszes nem agresszív. ezt el kell ismerni, Kumin becsületére, hogy nem agresszív. (Ezért is hittem eddigi felületes tudásom alapján némileg függetlennek, nagyon megtévesztő ez a higgadt stílus egy fideszestől).

de éppen emiatt látszik, hogy mire megy egy fideszes a valóság, az érvek, a tények ellenében, agresszió nélkül. semmire. lemossák. (Most nem fogok kötelező körököet tenni a trollok kedvéért hogy bezzeg a szocik milyenek, mert tényleg olyanok, de már unom). tehát most látszott miért is annyira fontos, sőt életbevágó az agresszió a fideszes pártkatonáknak. ha hagyják hogy normálisan menjen a beszélgetés, nincs esélyük. minden beszélgetést szét kell zilálni agresszióval, félrebeszéléssel (na ebben Kumin is jó), személyeskedéssel, durvasággal, stb. csak így van esélyük, mert egyébként védhetetlen amit művelnek, és ezt tudják ők is jól.

ki kicsoda 2011.03.03. 19:24:18

... amit Ön véd, úgy is, mint a lapátra tett KE jobbkeze ... minimum gusztustalan ...

Csaba Lászlótól jobbra, gyakorlatilag nincs közgazdász …

"A lépés – például a monetáris tanács függetlenségének megszüntetése – nemcsak külföldön váltott ki visszatetszét. Csaba László, aki lehetséges mt-tagként is emlegettek, korábban a Heti Válasznak úgy fogalmazott: "kultúrember ilyen kinevezést nem fogadhat el", mivel "illegitimnek tartaná", hogy csak egy párt jelöltjei kerüljenek be a tanácsba. A tanácstagok kinevezésének tervezett módosítása ugyanis éppen ezt tenné lehetővé."

index.hu/gazdasag/magyar/2011/03/03/trichet_nagyon_elegedetlen_vagyok_a_magyar_kormannyal/

Kivlov 2011.03.03. 19:52:26

remélem, tényleg megsz*patják végre a kamuzókat, az inaktívakat...

pöcsköszörű · http://sunt.blog.hu 2011.03.03. 19:57:44

Nicsak, de jó,hogy itt ez a blog. Láttam a műsort és Kumin finoman szólva szét lett alázva. Érve semmi, csak ostoba lózungok, témaváltási próbálkozások. Őszintén szólva többet vártam volna. Ez a poszt is szánalmas. Épkézláb embert kéne vitatkozni küldeni Bauerral, kurvára próbáltam belekötni a mondókájába, de nemigen lehetett. Még a szocik és szadi gazdpol elkúrásait is készséggel elismerte és felsorolta. Ez az, amire Orbán és úgy tűnik, Kumin se lesz képes a büdös életbe.

Baresi Boriska · http://teheneszet.blog.hu/ 2011.03.03. 19:59:08

azért fintor ez valahol, hogy valaki, a századvég aznapra kijelölt szoppancsa, miután teleszívta magát, másnap büszkén invitálja a mulatni vágyókat, hogy tekintsék meg, hogyan kell mélyre nyelni...
derék fijam (lehetnél, de hál isten nem vagy az), az egész "tét"-béli szerepléseddel politikai pornot adtál elő, és másnap még magadat hülyited...?
mongyuk a hülyeséghez jó iskolád volt

Waldi! 2011.03.03. 20:07:49

"de ez legyen a szerkesztők problémája, amint mondtam, én jól szórakoztam."

Hat pedig nem ugy tunt, Giro-Szasz "60 millioval loptam meg az Esztergomiakat" Andras legalabb probalja vedeni a kis gonosz torpet, nem csak ul ott, mint egy 3 hetes vizihulla.
Vadasz, vadasz, te csak szopni jarsz ide.

Baresi Boriska · http://teheneszet.blog.hu/ 2011.03.03. 20:12:33

lassan talán kuminnak is lejön,nem mindig népszerű az ingyenélők sora...

bebe tv 2011.03.03. 20:13:12

@honeste vivere: Haver nem kell nézni az ATV-t és passz,
mert nem nektek lett véletlenül kitalálva a Hír + az Echo TV? Egyébként nem értem, hogy miről beszélsz, mert a Bauer csupán az igazat mondta.
Mit említett meg a Bauer?
Azt, hogy a regnálása vége felé 2001-től eleresztette a költségvetést a Fidesz kormány, ami úgy 350 milliárdjába került a költségvetésnek az állami kamattámogatások révén, amivel a tehetősek
újabb ingatlan vásárlásait finanszíroztuk meg mi.
Felemelte 70%-al a köztisztviselők bérét.
Később minden olyan intézkedést amit az őt követő kormány hozott megszavazott. Pl. 13 havi bér, nyugdíj valamint a közalkalmazottak bérének 50%-os
megemelése. Ellenben minden reformlépést igyekezett megakadályozni, úgy mint pl. vizitdíj.
2010-ben azzal indított, hogy az összes bankra valamint nagy kereskedelmi cégre csípőből extra adót vetett ki, ki tudja meddig.
Utána a nemzeti együttműködés ormánya hozott egy olyan adótörvényt, ami által ugrott kb. 500 milliárd a büdzséből. Amikor erre rájöttek, kipécézték maguknak a manyup pénzt első olvasatban csak 14 hónapra. Mivel evés közben jön meg az étvágy, végül
megvédték a piszok szerencsejátékos pénztáraktól a 12 év alatt befizetett pénzeket és elvették mind.
Saját hatáskörben beépítettek 2,5 Ft-ot az áramdíj
árába.
Mivel azzal is tisztában vannak, hogy minden kereskedelmi cég kiszámított árréssel magyarul nyereségkulccsal dolgozik az extra adók miatt, hogy a nyereségkulcsa maradjon az +adó miatt kieső hasznát beépíti az árakba. A megemelt árakhoz
magasabb ÁFA rakódik, amit mi vásárlók fizetünk meg.
Megszorítás? IGEN!!!
Nem ártana egy pindurkát gondolkodni.

magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.03.03. 20:17:01

Feri: segítek, mi a "megszorítás" szó definíciója:
-Ellenzékből: amit a kormány művel.
-Kormányzati pozícióból: amit az ellenzék művelt az előző ciklusban, és amire nyilvánvalóan készül, ha megnyeri a választásokat.

Biztosan létezik paraszti módon egyszerű, már-már objektív megközelítés is. Nálam ez mondjuk olyasmi, hogy az eddigi pénzem, mozgásterem csökken. Vagy azért, mert több az elvonás, vagy azért, mert az árak egységesen 10%-kal emelkednek. Nekem ez a megszorítás. Aztán minden oldal magyarázhatja, hogy ez éppen "kiiagíztás", ha én szarul jövök ki belőle.

Többiek: ne bántsátok Kumint! Szerintem valamennyire ismerem, nem állítanám, hogy "fideszes". Viszont nem is "kommunista hazaáruló". Szeretném hinni, hogy változatlanul valahol a kettő között lebeg. Erre persze lehet azt is mondani, hogy hol ide, hol oda húz, gerinctelen, stb. De jó volna inkább azt mondani, hogy objektív, amit egy elemzőtől elvárunk. Ha most épp Századvég, akkor annak is nyilván megvan az oka. Ez szerintem önmagában nem üldözendő.
Nagyon remélem, hogy ha véletlenül történik egy kormány-közeli ballépés (most nem úgy bal, mert az ugye kizárt :), akkor Kumin Feri arról is említést tesz blogjában.

Erről jut eszembe: ferkó, erről mi a véleményed?
zsemlediszno.blog.hu/2011/02/07/romania_hozza_mer_nyulni_a_csaladi_potlekhoz
A kiadások csökkentésének ez a módja vajon megszorítás? Ez a szociális juttatásosdi egy olyan téma, amihez egyik kormány se mert még érdemben hozzányúlni. Szívesen olvasnám a véleményedet.

JohnHenry 2011.03.03. 20:25:12

ha úgy néz ki, mint egy kacsa, ha hápog, mint egy kacsa, akkor az valószínűleg tényleg kacsa.

a megszorítás pedig megszorítás, akárminek is nevezzük.

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2011.03.03. 20:35:00

Nem bírom Bauert. Viszont a tegnapi vitában nagyon jól és meggyőzően érvelt. A történtek olyan vetületeire is rávilágított, amire nem is gondoltam volna.

Nekem úgy tűnt, hogy Kumin úr pedig sík ideg volt végig. Furcsa ma tőle ez a győzelmi jelentés.

honeste vivere (törölt) 2011.03.03. 21:03:30

@bebe tv:
Bauer is elismerte elcseszték Medgyessyék a költségvetést. Tény ballib idején több mint 30%-kal emelkedett a költségvetési hiány. Ezek is tények.
A többi süket dumád meg a bebe tévében add elő.

Hadrianuska 2011.03.03. 21:26:10

Hááát, hogy jól szórakoztál-e, az relatív. Én úgy láttam elég kínosan érezted magad folyamatosan, nem csak Bauer véleménye miatt. Persze az is relatív, hogy ki hogyan szórakozik....

rockjano_ 2011.03.03. 21:39:19

Én nagyon köszönöm hogy Kumin úr elment az ATV-be és egy jó vitában vett részt.
Szerintem fontos hogy televíziókban érveket és nézeteket próbáljunk ütköztetni.

A műsor kifejezetten jó volt Bauer úr kicsit eluralkodott rajta de ő már csak ilyen :-).

A szavakon lovaglás engem is idegesít, mármint az hogy most ez megszorítás-e vagy sem, persze hogy az de lehet hozni szükséges és nagyon jó megszorításokat is.

Egyébként a most bejelentett dolgokban van jónéhány amivel én alapjaiban egyetértek, persze a megvalósításról és a részletekről még édeskeveset tudunk.

Ez a legnagyobb gond az egésszel egyébként hogy gyakorlatilag alig lehet valamit tudni a részletekről, az egész sokkal inkább a befektetők megnyugtatására szolgált, és arra is csak mérsékelten volt elégséges attól félek.

És hát lassan egy éves lesz a Fidesz kormány az eredmények meg nagyjából sehol...

a-kis-herceg 2011.03.03. 21:40:45

@szakállasbácsi: 1etértek. szánalmas vergődés... Kuminnak:

ha fides ellenzékben van akkor mexorítás, ha kormányon akkor szerkezeti átlakítás... nyelvijáték azt mondod?

erre én is azt mondom... csontig. szeretnéd megszerezni a szíjártó posztját? nem fog menni. az az idétlen vigyor nagyon elveszi az egyszem agysejtek figyelmét is. petya született tehetség.

a gerinctelenségnek nincsenek fokozatai.

erre majd térjünk vissza, amikor műr csak te fogod védeni a fides t az összeomlás után.

megbocsáthatatlan bűn, hogy kommunikációs szinten tartod a problémát. ebbe a végeken emberek halnak meg. amit most végérvényesen tönkretesznek azt nagyon keserves lesz (nekünk alkotó embereknek) ÚJJÁÉPÍTENI...

szégyen és gyalázat.

"Sokan azt hiszik, hogy milyen jó üzletet csináltak, mikor eladták a lelküket, az Ördög viszont nem győz csodálkozni, hogy milyen olcsón jutott hozzá!" (Moldova György)

a-kis-herceg 2011.03.03. 21:42:13

ja csak hogy ne negatív hangulattal zárjam ezt a NYELVI posztot...

"Egyenesség vezérli az országot,
csak a háború kíván ravaszságot."

Lao-ce

melus79 2011.03.03. 21:52:18

Én is láttam a Tét című műsort.És sokáig a hatása alatt voltam.Talán hatott rám a "bérrettegők" félelme.:)Nem kedvelem Bauer stílusát,de most igazat adtam neki.És kedves Kumin Ferenc,Önnel valóban feltörölték a stúdiót.Úgy,mint korábban Orbánnal Brüsszelt.Teljesen egyetértek egy korábbi hozzászólóval,hogy a metakommunikációja cseppet sem azt tükrözte,hogy jól szórakozna.
Megszorítás,vagy új nevén újjá szervezés.Játék a szavakkal.Ha a saját büdzsémet nézem,amiből kivonok x forintot,és mostantól nem telik már a kínai butikra sem,autó helyett gyalog járok,Pick szalámi helyett tesco-s párizsit veszek,könyvvásárlás helyett könyvtárba (se) járok,akkor valóban nézhetem ezt úgy is,hogy újjá szerveztem az életemet.Nem a gatyaszíjon húztam,csak újjá szerveztem.Vegytiszta eufemizmus.És baromi cinikus.
Számomra a legvédhetetlenebb mondata az volt,nem tudom pontosan idézni,hogy az ellenzéknek nincsen politikai felelőssége,ha megszavaz valamit a kormánnyal együtt.Akkor minek ülnek ott?Ja,tényleg,az előző ciklusban elég gyakran kimászkáltak az ülésről!Szóval ezért!
Tragédia van,ha már egy tanult,értelmesnek gondolt ember is védi a védhetetlent,és elkötelezettsége miatt egy apró kritikát sem enged meg magának.Hát ezért állt Ön felett magasan Bauer.És igen,igaza van,elég nagy az a cella...
És tudja,tényleg elég "vicces",mikor egy politológus kioktat egy közgazdászt a közgazdaságtan rejtelmeiről,új(!) útjairól.Itt jegyezném meg, a gyomrom forgott a Századvég propaganda cikkétől:
"Természetesen az Orbán-beszédnek volt üzenete, de a kritikusok nagy része ezt nem értette, mert nem érthette. Azért nem érthették, mert foglyai az időközben érvénytelenné vált paradigmának, a miniszterelnök pedig egy új politikai nyelven beszélt egy új politika alapjairól."
Na,azt hiszem,a vég valahol itt kezdődik...

Netuddki. 2011.03.03. 22:08:44

Bírom amikor mint egy elefántcsonttoronyszerűen elvitatkozgatnak a szavak jelentésén.

Tessék tudomásul venni, hogy Magyarországon a legnagyobb az EU-ban a munkát terhelő adó. A legnagyobb az ÁFA. Innentől kezdve milyen megszorításról is beszélünk?
Amúgy a megszorítás az amikor az állam még többet akar elvenni az emberektől.Magyarországon ez már régen nem működik. Az igazi megszorítás az lenne ha mindenkitől, válogatás nélkül egytől-egyig behajtanák azt az adót amit amúgy is be kellene fizetnie.
Sajnos a fidesz nem akarja mindenkitől behajtani az adókat. Mert akkor megszűnne a haverok versenyelőnye a gazdaságban. A velejéig korrupt rendszer ez már idestova 20 éve és nem a becsületes állampolgároknak kedvez.

a-kis-herceg 2011.03.03. 22:28:40

@kovi1970: ez most a kiadásokat érintő megszorítás...

a 20év nem igaz. 1011 éves FEUDALIZMUS...

ben2 2011.03.03. 22:29:44

@sárkányfő:

"De a kedvencem a manyupok államosítása. Volt-e az elmúlt 21 évben, akár csak nagyságrendileg megközelítőleg akkora megszorítás (és ez a lehető legfinabb kifejezés rá), amely 2,9 millió embertől kizsarolta, elvette az átlagosan fejenként egymilliós megtakarításukat?"

Manyup "megtakarítások" kapcsán jelenleg ugyanaz a szómágia zajlik, mint a "megszorítások" kapcsán.
Mit tekintünk megtakarításnak?
Mondjuk ha az állam tartalékolja a fizetésemből levont SZJA-t, akkor az a saját megtakarításomnak minősül?
A manyupokba nem önkéntes alapon fizettek be a tagok, hanem az állam elvette tőlük a bruttó bérük x százalékát és átutalta a manyupoknak.
Az állam által elvett, mások által kezelt pénz megtakarításnak minősül, ha arról személyenként külön számlát vezettek?
Mert kb. ennyi volt a különbség egy speciális adónem és a manyup befizetések között.
Ha a külön számlavezetéshez kötjük a megtakarítás fogalmát, akkor semmi gond, a megtakarítások nem vesztek el, hiszen az állam továbbra is vezeti a számlát, csak most nem magáncégek kezelik a pénzt, hanem az államkincstár.

a-kis-herceg 2011.03.03. 22:33:48

@ben2: erre csak anynit tudok mondani:

remélem te az államiban maradtál ;)

(annyival előrébb van a nemzet az adósság csökkentéssel: köszönjük a hozzájárulásodat, igazán önzetlen és még jól is érzed magad, akkor ez egy tökéletesen jó üzlet volt.)

apropó van nagyobb összegű betétkönyved? ha ideadod nekem akkor egy sokkal nagyobb összeget ígérek pár év múlvára...

szerencsés ember aki veled üzletel...

subtotal 2011.03.03. 22:45:10

Én is láttam a műsort tegnap, de a kommentek et végigolvasva sokkal jobban szórakoztam :)
Az egyetlen, amiben teljes mértékben egyet értek a bejegyzésben leírtakkal ez: "Elismerésem az ATV-nek azért, hogy fenntart ilyen műsorokat, még ha a szerkesztési elvekhez lenni is egy-két korrekciós javaslatom."
Szerintem nem ugyanazt értjük alatta:
1. Nem kellene ennyi témát belesűríteni egy-egy adásba, mert mindegyik csak félig lesz végigbeszélve (szerintem ebben akár egyet is érthetünk)
2. Teljesen felesleges Századvég-nek álcázni a kormány képviseletében megjelenő magyarázókat, sokkal hitelesebb lenne tényleg független jobboldaliakat megnyerni a műsorba, akkor jobban kibukna az is, hogy soxor Bauer is keményen elfogult.

a semmitmondás mélynövésű világbajnoka 2011.03.03. 22:46:48

@ben2: Hihetetlen figura vagy.
Már bejelentették rég, hogy a MÁV-tól kezdve mif.szra költik el azt a pénzt, te meg leírod, hogy tulképpen csak a számlavezető változik a lé megmarad.
Örülj a fedezetnélküli számládnak (ha bevezetik egyáltalán valamikor).

Indriq 2011.03.03. 22:52:38

Vértes András mondott még valamit, az államadóssággal kapcsolatban, amit a fidesz agyonhallgat. De az államadósság GDP-vel arányosan van számolva, és 2008-ban egy óriási visszaesés volt, ergo ugyanakkora nominális adósságállomány egy kisebb GDP-hez lett viszonyítva.

subtotal 2011.03.03. 23:12:58

@Indriq: igen, 2009-ben 100 egységről 93-ra esett 2008-hoz képest, viszont a 240-ről 300 körülre ugró euró árfolyam többet tolt rajta, ugyanis az államadósság egy nagy része nem forint alapú.

ben2 2011.03.03. 23:14:25

@a-kis-herceg:

Egyes baloldali liberálisokkal szemben én úgy vélem, hogy ha valahova kötelezően be kell lépnem, akkor az nem választás, hanem kényszer és amit az állam elvesz tőlem és magáncégeknek ad, az nem az enyém, még akkor sem, ha annak hazudják.
Ha pedig az állam mindenképpen elvesz tőlem, akkor inkább kezelje azt az államkincstár, mert a politika alakulására 4 évente lehet befolyásom, egy államilag szponzorált, monopol helyzetben lévő szervezett bűnözői hálózatra viszont nincs és nem is lesz.
Persze mindenki olyan megtakarításokról vizionál amilyenről csak akar, bár felmerül bennem a kérdés, hogy miért nem vették fel készpénzben a megtakarításaikat azok, akik nem akarták az államnak adni?
Jah hogy azt nem lehetett?
Na ennyit a "megtakarításokról".

Ami a betétkonyvemet illeti: nagyon szívesen odaadom a manyupokhoz hasonló feltételekkel:
kötelezően levonom a fizetésed adott százalákát és azzal gazdagítom a betétkönyvet, ami papíron a tiéd lesz, de soha nem vehetsz fel róla pénzt.
Mindezért levonok 5% kezelési költséget.
Majd kötünk egy szerződést (kötelezően), hogy 65 éves korodban egyoldalúan megállapítom, hogy milyen életjáradékot fizetek neked (ha fizetek, mert ezt a befizetések idején még nem tisztázzuk, csak tervezgetjük), végül egy adott pillanatban visszaminősítem az egészet én tulajdonomba és téged az ügyfelemmé teszlek, az addig befizetett pénzt pedig köszönöm szépen. Elvégre - ha már manyup hasonlat - járjunk el úgy, ahogyan azt az MSZP által megszavazott és az Alkotmány Bíróság által megsemmisített törvénnyel akarták végigvinni a szocialisták.
De persze minden befizetett pénz a tiéd lesz, bárki bármit is állítson, te csak higyj benne rendületlenül.

pepin_nymburk 2011.03.03. 23:16:18

@Indriq: tévedsz, már 2007-ben egekben volt az államadósság, a 2008-as visszaesés csak a hab a tortán, hiszen ne a GDP %-át nézzük, hanem a konkrét összeget. Az pedig folyamatosan nőtt

kerecsen2010 2011.03.03. 23:17:59

@ben2: Szerinted az OTP (etc.) számlán tartott pénzed nem a te megtakarításod? Mit szólnál hozzá, ha az OTP csak úgy megszüntetné az egyéni számládat és ezentúl ömlesztve kezelné a hozzá befizetett pénzt? Akkor is úgy gondolnád, nem a te megtakarításod tűnt el a nagy süllyesztőben? Azt az állami egyéni számlát majd hiszem, ha látom, de ha lesz is, akkor is csak mérsékelten lesz köze az általad a későbbiekben igénybe vehető nyugdíjhoz. (Ha erre legalább 20 évet kell várnod, akkor majd meglepődsz, hogy nem lesz pénz arra a nyugdíjra.) Százezer embertől addig is nagy pénzt nyúlnak le és tüntetnek el a süllyesztőben - ugye nem kell részleteznem.

kerecsen2010 2011.03.03. 23:21:12

@subtotal: Indriq + subtotal: na, ez volt az első racionális véleménycsere a kommentek között, meg úgy az országban is egy ideje. Felüdülés volt ezt a két mondatot olvasni, teljesen függetlenül a témától.

subtotal 2011.03.03. 23:24:34

@ben2: "Egyes baloldali liberálisokkal szemben én úgy vélem, hogy ha valahova kötelezően be kell lépnem, akkor az nem választás, hanem kényszer és amit az állam elvesz tőlem és magáncégeknek ad, az nem az enyém, még akkor sem, ha annak hazudják."
Tedd fel a kérdést az új állapotra is légyszi. Kötelező egy pályakezdőnek az államiba lépni?
Ha a válasz igen, mennyivel jobb a jelenlegi rendszer azok számára, akik a magas leadózott jövedelmükből nem látnak egy szint felett semmit sem vissza?
A mnyp pont a direkt összeköttetést teremtette volna meg a jövedelem és nyugdíj között, még akkor is, ha csak 25%-ban. Ez viszont azzal a kellemetlen hatással járt volna, hogy kicsúszik egy társadalmi réteg terelgetésének lehetősége a hatalom kezéből.

kerecsen2010 2011.03.03. 23:24:36

@ben2: Majd szólok, hogy mi lett. Neked, ugye, már nem lesz lehetőséged megtudni, hogy mi lett volna...

ben2 2011.03.03. 23:28:09

@a semmitmondás mélynövésű világbajnoka:

Ha az állam a költségvetésből finanszírozza a MÁV rendbetételét, és nem a manyup pénzekből, akkor ki fizeti a cehhet? Akkor talán nem te?
Akkor meg mi a különbség?
Ha az állam a levont járulékok alapján számlát vezet és az alapján számítja ki a jövőben a nyugdíjadat, akkor pontosan ugyanott vagy, mintha magáncégek végeznék ugyanezt, azzal a különbséggel, hogy így nem keletkezik a rendszerben irdatlan államadósság.
A manyup rendszert annak idején nem arra találták ki, hogy általa a tagok megtakarításokat halmozzanak fel (nem is hívták megtakarításnak egészen tavaly őszig), hanem azt feltételezték, hogy piaci alapon a befizetések jobban kamatoznak, mint ha az állam kezelné ugyanazokat a pénzeket.
Na ebből nem lett semmi, az államadósság nőtt, a pénztárak túlnyomó többsége pedig veszteséget termelt.
A rendszer ott bukott meg, hogy politikai alapon szerveződő bűnöző csoportok alapították a manyupokat, dilettáns módon gazdálkodtak és irreálisan magas kezelési költséget számoltak fel (ez volt benne a biznisz).
Most annyi változott csak, hogy egy viszonylag szűk agymosott kisebbség elhitette magával, hogy "megtakarításai" voltak.

a semmitmondás mélynövésű világbajnoka 2011.03.03. 23:39:19

@ben2: De én, de akkor megmarad a nyugdíjpénzem legfeljebb beszednek most több adót, ha van még min csavarni.
Így meg bevallottan elfolyik, de te még mindig elhiszed, hogy egyéni számlád lesz.
"...a pénztárak túlnyomó többsége pedig veszteséget termelt.
A rendszer ott bukott meg, hogy politikai alapon szerveződő bűnöző csoportok alapították a manyupokat, dilettáns módon gazdálkodtak és irreálisan magas kezelési költséget számoltak fel (ez volt benne a biznisz).
Most annyi változott csak, hogy egy viszonylag szűk agymosott kisebbség elhitette magával, hogy "megtakarításai" voltak. "

Akkor mire fizetnek ki a tagok 80%-ának hozamot ha ezek ennyire veszteséges pénznyelők voltak?

subtotal 2011.03.03. 23:40:11

@ben2: "A rendszer ott bukott meg, hogy politikai alapon szerveződő bűnöző csoportok alapították a manyupokat, dilettáns módon gazdálkodtak és irreálisan magas kezelési költséget számoltak fel (ez volt benne a biznisz)."
Mindezt a törvény adta kereteken belül tették és az alacsony hozamok is részben magyarázhatóak ezzel. Ezt se felejtsd el.
Ezzel hogy kidobjuk azt a rendszert, amit kipróbáltunk, pedig tökéletesíthetnénk is akár és akkor lenne esély az eddig elszenvedett veszteségek ledolgozására, de nem, mi visszalépünk a bizonyítottan nem javítható szarba. Tipikusan lúzer, eleve vesztes lépés.

sárkányfő 2011.03.03. 23:56:10

@ben2: már hogyne lett volna önkéntes, a 3 millióból 2 millió önként lépett be, 1 millió meg pályakezdően kötelezően, de tuti köztük is nagy többség magától belépett volna.
megjegyzem ha azt mondják, vissza lehet lépni, szabadon, az államiba, akkor semmi gond. de itt ugyebár nem erről volt szó...

ha meg úgy érted, nem a tiéd az amit nem tudsz kézzel megfogni, akkor nyilván nem tartod magántulajdonnak pl. a kötelező gépjármű-biztosítást, vagy a haszonélvezeti jogot, nem is szólva az olyan elvont dolgokról, mint az osztatlan közös tulajdon, vagy a tulajdon ezer más fajtája...

sárkányfő 2011.03.03. 23:57:54

@ben2: úú... bocs hogy előbb válaszoltam, kár volt, reménytelen esetnek tűnsz.

Geo_ 2011.03.04. 00:09:37

Most értettem meg, hogyan/miért is mondogatta Sólyom mindazt, amit mondott...

Jó lett volna, ha egy elemző nem áll ki ennyire egyértelműen a fideszes retorika mellett - hitelesebb lehetett volna.

homoscepticus 2011.03.04. 00:11:03

2006-ban itt tartottunk:

Szijjártó Péter hangsúlyozta: a kormány által kidolgozott konvergenciaprogram (...) öt fő területen komoly megszorításokat tartalmaz: (...) a korkedvezményes nyugdíj megszüntetésével a kormány gyakorlatilag "hadat üzent a nyugdíjasoknak".

www.mno.hu/portal/371431

Akkor Szíjjártó szerint megszorítás volt. Ferenc, szerinted az volt? És ugyanez ma?

1bak 2011.03.04. 07:23:49

Ha Kumi Ferenc jól szórakozott, akkor a cirkuszban, vagy kabaréban a közönség meg egyenesen búbánatosan viselkedik.
Az úgynevezett testbeszéd, a metakommunikáció akarattal nem befolyásolható, és ez bizony még a Kumin által szolgált Köztársasági Elnöknek sem sikerült, pedig ő régebben kísérletezik ezzel.
Mit lát a tévénéző a "jól szórakozó ember" valós megnyilatkozásaiból? Nos: zavart, erőltetett mosolyt, kényszerű törekvést, hogy a beszéd folymatát ő irányíthassa, előrehajolt kimerevedett testtartást, a logika megkerülésének görcsös szándékát stb.
Miért látja ezt a tvnéző? Nos, mert azt az okoskodást kellene védenie a szereplőnek, hogy nincs igazi definiciója a megszorításnak. Elterelési kísérlet ez. Csak szólok, hogy a társadalom erkölcsi válságának mégannyira sincs definiciója, mégis használhatta a volt főnöke, és utána a Fidesz. Azért, mert a 2001-es lakástámogatási rendszer valóban sokba került, olyanoknak kedvezett ráadásul, akinek volt önereje, ezért még végtelenül igazságtalanra sikeredett. A pénzügyi hatása pedig addig tart, amíg az utolsó törlesztőrészlethez hozzá nem teszi az állam a kamatkiegészítést stb.
Ezek így vannak és mert tények, nem férnek bele abba képbe, hogy minden rossz 2002-ben kezdődött és főként nem támogatják azt a logikát, hogy egyelőre még nem értjük a jelenlegi miniszterelnököt, mert ő már egy másik térben, síkon, logikán át gondolkodik, de majd megtanuljuk. Vagyis szórakozásként olyan dolgokat hiszünk igaznak, amik nem azok és bántó, sértő viselkedésként éljük meg a tények szóbahozatalaát is.
Bauer szerintem azért gurult be, mert Kumintól elvárta volna, hogy legalább a megtörtént dolgokban azt ne vitassa, hogy azok valóban megtörténtek-e és mi volt a hatásuk. Lehet persze, hogy merő szórakozásból, de görcsösen vitatta, kétségbe vonta.
Én nem szórakoztam, hanem szánakoztam.

Pecccca 2011.03.04. 07:51:25

@ben2: "A manyup rendszert annak idején nem arra találták ki, hogy általa a tagok megtakarításokat halmozzanak fel"
Dehogynem! A 2. (és a 3.) nyugdíjpillért "tőkefedezeti" pillérnek is hívják. a jelentése az, hogy a majdan folyósítandó nyugdíjat a nyugdíjasnak a saját maga által felhalmozott tőkéjéből (és annak nyugdíj alatti további hozamából) fizetik, nem pedig a járulékfizetők folyó befizetéseiből.
"...azt feltételezték, hogy piaci alapon a befizetések jobban kamatoznak, mint ha az állam kezelné ugyanazokat a pénzeket."
Piaci alapon félretett befizetéseknek vAN (LEHET) HOZAMUK. aZ állam által kezelt nyugdíjbefizetések azonnal mennek nyugdíjra. Az állam nem takarít meg, hanem adósságban úszik, ezért megtakarítás és hozam itt nem értelmezhető. Az egyéni nyugdíjszámla egy humbug, egy kockás papír, amire felírják, hogy ki (kinek a munkáltatója kiért, ha egyáltaln befizet), mikor, mennyit fizetett be. Ha e mellé még hozamot is számolnap, az pusztán virtuális.

is 2011.03.04. 07:58:23

hát pedig az inkompetencia szintjét meg kellene mégiscsak vitatni. aki oda nem mer kilépni, arról rosszindulatúan azt is feltételezhetnénk, hogy azért nem teszi, mert ott nem rendelkezik érvekkel. elment a falig az érvkészletével fogalomdefiníciók és "mit is gondolt a költő" típusú bekezdések során át, majd amikor okok keresése jönne fel, elegánsan(?) kiszáll.

vagy tessék letenni egy alternatív modellt az okokra, vagy akkor sajnos marad az inkompetencia, amelyet Matolcsy György teljes életműve, és az a tény, hogy Orbán jogász, és sosem látott gazdaságtudományt, valamint Chikán Attila 2000-es kirúgása, az 1995-ös tandíjtüntetés, valamint a 2008-as hülyenépszavzás legalább indokolnak. tökös legény nem sasszézik el, és mond ezekkel szemben akármit is.

odamondom 2011.03.04. 07:58:59

Kumin jelszava:
Öles nyelvcsapásokkal előre a a mindenkori hatalom mellett. Hányingerem van.

is 2011.03.04. 08:00:49

@1bak: nekem is azért érdekes Kumint olvasni, mert belelátok egy igazi jobboldali think tank, maga a Heti Válasz egyik kontribútora fejébe. egyfajta mérőpálca ez arról, hogy micsoda szellemi mozgatórugói vannak a jobboldalnak. egyelőre nem vagyok lenyűgözve.

marcopolo53 2011.03.04. 08:46:51

Örülök, hogy ilyen jól állunk spongyával.

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2011.03.04. 09:33:46

" Ezért nehezen tudom elképzelni, hogy mi indokolna olyan döntéseket, amelyek biztos bukáshoz vezetnek"

balneológusok, mi?

bebe tv 2011.03.04. 16:53:53

@honeste vivere: nem kell hősöket csinálni a Viktorból, mert pont akkora kókler mint a Gyurcsány. Attól meg cseszd meg nem lesz több pénz, ha olyan süketeléseket pufogtatnak, hogy nemzeti együttműködés és társaik. Ha te meg úgy véled, hogy 1998-2002 között minden fasza volt, hát hidd. Kétfajta ember létezik. Van aki reálisan mérlegel és a szerint ítél, oszt van aki minden
abraka-dabrának bedől és mindent rákap mint gyöngytyúk a takonyra. Nagyon gyengén muzsikálnak ezek is, és ráadásul nincs meg az összhangzat közöttük. Na de sebaj, majd elmész a Viktorhoz és kérsz tőle pénzt kenyérre.

sushó (törölt) 2011.03.04. 19:19:04

Kumin úrral kapcsolatban foglalkoztat a kérdés: Vajon a (hol)lét határozza meg a tudatot, vagy a tudat határozza meg a (hol)létet.
A Tét-ben való szereplése bennem szánakozást keltett. Nem gondoltam, hogy ennyire azonosul a mundérral. Az azért jól látszott, hogy még feszeng benne.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.03.06. 15:42:18

Érdekes volt látni, hogy a megszorítások politikáját már 20 éve valló Bauer - hála a Fidesz-fóbiájának hogyan lesz egyszer csak egy megszorító csomagnak tűnő terv esküdt ellensége.

Szerintem egyébként a megszorítást és a reformot alapvetően egy momentum választja el egymástól. Az előbbi nem, az utóbbi viszont szerkezeti, strukturális átalakításokkal jár együtt. A megszorítás szimplán költségcsökkentés, míg a szerkezeti átalakulás célja a költségek mérséklése.

Ha például egy házban központi fűtés van és a háztartás költségviselési képességét meghaladja a havi fűtésszámla, akkor két dolgot tehet: 1. lejjebb tekeri a fűtést és így ugyan költséget csökkent, de hidegebb is lesz (ez a nettó megszorítás), 2. leválik a központi fűtés rendszeréről és mondjuk napenergiával való fűtési technológiát vezet be. Ez utóbbi esetében ugyan kezdeti beruházási költségeket von maga után, de hosszú távon a költségek csökkentését eredményezi. Innen is látszik, hogy szerkezeti átalakítás, azaz a reform a kezdetekben sok-sok pénzbe kerül és csak hosszú távon hoz értékelhető hasznot. Ez viszont alapvetően megy szembe a rövid távú politikai gondolkodás jelenségével.

d-evike-a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.03.07. 09:32:22

Kedves Kumin!

Láttam a TÉTet és bizony le volt nyomva rendesen!
Látszott, hogy nem tud mit mondani, kénytelen védeni a mundér becsületét, hiszen ebből él.
Az igazság az, hogy egyre nehezebben megy.
Amit pedig a Bauer mondott, arra végképp nem tudott mit lépni, a Gyurcsány és a Bajnai a politika előtt is gazdag volt, Orbán pedig a politikából lett az.

Szóval a magyarázkodása arról, hogy ez milyen szórakoztató volt Önnek, kevéssé hihető. Csak nézni kellett az arcát. Kínban volt.
Más a Hír TV-nél igaz? Ahol a kérdés már eleve úgy van feltéve, hogy az egyetlen betanult igazság csak úgy szépen felfeküdjön rá?

No comment.

A szerző

Kumin Ferenc

Politológus-közgazdász, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

2002 óta jelennek meg politikai elemzései az on- és az off-line médiában

2006 és 2010 között Sólyom László köztársasági elnök kommunikációs és stratégiai tanácsadója

Facebook

süti beállítások módosítása