Adósmentés amerikai módra

2011.09.13. 09:42 kumin

Amikor nyakig benne vagyunk a magyar lakáshitelesek megmentésének vitájában, érdekes lehet megnézni, hogy a jelzáloghitel-válság hazájában, az USA-ban mire volt képes a politikai az ottani otthontulajdonosok megmentésére, és mire jutottak mindezzel.

(forrás)

 


2009 elején Obama elnök bejelentette a Making Home Affordable (Tegyük az Otthont Elérhetővé) programot. A rendszer fő eleme a Homa Affordable Modification Program (Elérhető Otthon Módosító Program – hiába, ott is szeretnek sok és hangzatos neveket adni a programoknak), amelyre jogosultak, akik 2009 előtt vették fel a jelzáloghitelüket, legfeljebb 729 750 dollár (ez hogy jöhetett ki?) értékű tartozásuk van a tulaj által lakott ingatlanra, igazolni kell a rendszeres jövedelmet, azt, hogy nem ér 5 százaléknál kevesebbet a fedezet a tartozás összegénél, és még egyéb apróságok mellett azt is, hogy a pályázó a csőd szélén áll. Ha minden stimmel, a rendszer megpróbálja a jelentkező teljes bruttó bérének 31 százaléka alá nyomni a havi törlesztő részletet. Első körben a kamat csökkentésével egészen 2%-ig, azután a futamidő meghosszabbításával akár 40 évig, és ha így sem megy, akkor a tartozás egy részének visszafizetésére a kamatteher megfizetése mellett haladékot adnak.


Akik annak idején kritizálták a megoldást, azok azt mondták, a pénzügyi lobbi szája íze szerinti megoldás született. A rendszer költségeinek egy jelentős részét, az egykori tervek szerint 75 milliárd dollárt a szövetségi költségvetés állt volna. A cél az volt, hogy 3-4 millió közötti problémás, kilakoltatással fenyegetett jelzáloghitelesen segítsenek. A szigorú feltételeket is figyelembe véve végül 2,7 millió háztartás jelentkezett a programba, de a bonyolult minősítési eljáráson a háromnegyedük fennakadt, így mindössze 680 ezren jutottak el 2011 tavaszáig oda, hogy ténylegesen csökkent a törlesztő részletük, a többiek számára továbbra is a kilakoltatás réme maradt.


A pénzügyi rendszer igényeit maximálisan figyelembe vevő rendszer mérsékelt sikere ráadásul az amerikai adófizetőknek is kedvezett: a horror-összegű 75 milliárdos számla helyett eddig csupán 1 milliárdot kellett kifizetni. Konklúzió? Semmi új. Csak a régi igazságok, mint például, hogy nincsenek ingyen ebédek. Ha egy adósmentés jó a bankoknak és jó az államnak is egyszerre, akkor az valójában az adósokon aligha segíthet. Talán nem véletlen, hogy a liberális Newsweek on-line párja a thedailybeast.com publicistája is ezek után hiányolt Obama elnök múlt heti beszédéből a jelzáloghitelesek megsegítésére vonatkozó bármiféle új megoldást.
 

Címkék: usa jelzálog adósmentés

42 komment · 10 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kuminszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr163222570

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orbitálisat hazudott, most lebukott 2011.09.14. 08:55:42

Az embert, aki egyszer azt hazudta, hogy ő soha nem hazudik, a politikust, aki a WikiLeaks tanúsága szerint ugyanúgy végighazudta a 2006-os kampányt, mint Gyurcsány, csak neki ebből nem lett semmi baja, miközben a vetélytársa patás ördöggé vált a szava...

Trackback: Orbitálisat hazudott, most lebukott 2011.09.14. 08:55:42

Az embert, aki egyszer azt hazudta, hogy ő soha nem hazudik, a politikust, aki a WikiLeaks tanúsága szerint ugyanúgy végighazudta a 2006-os kampányt, mint Gyurcsány, csak neki ebből nem lett semmi baja, miközben a vetélytársa patás ördöggé vált a szava...

Trackback: Adósmentés amerikai módra 2011.09.13. 15:00:01

Ha egy adósmentés jó a bankoknak és jó az államnak is egyszerre, akkor az valójában az adósokon aligha segíthet.

Trackback: Szijjártó több százezer végtörlesztésre számít 2011.09.13. 14:56:01

Több százezer devizahiteles élhet a rögzített árfolyamú végtörlesztés lehetőségével, mindez megindíthatja a pangó hitelpiacot is - vélekedett kedden reggel Szijjártó Péter. A miniszterelnöki szóvivő arról is beszélt: meg fogják vizsgálni, hogy kik a felel…

Trackback: Tényleg döghalál jön a 180-as végtörlesztés miatt? 2011.09.13. 14:14:21

 Tegnap megszületett a nagy bejelentés, amit a pénteki bejelentés után várni lehetett:Ha minden jól megy sikerült a komplett bankszektor orrát belenyomni a saját végtelen és felelőtlen kapzsiságuk végtermékébe. És lehetővé válik a 180 Ft-on történ...

Trackback: A Nagy Ribizlilekvár-válság 2011.09.13. 12:37:12

Az egész úgy kezdődött, hogy egyik délután elfogyott a bolondok házában a ribizlilekvár....

Trackback: A Nagy Ribizlilekvár-válság 2011.09.13. 12:37:12

Az egész úgy kezdődött, hogy egyik délután elfogyott a bolondok házában a ribizlilekvár....

Trackback: A Nagy Ribizlilekvár-válság 2011.09.13. 12:37:12

Az egész úgy kezdődött, hogy egyik délután elfogyott a bolondok házában a ribizlilekvár....

Trackback: A Nagy Ribizlilekvár-válság 2011.09.13. 12:37:12

Az egész úgy kezdődött, hogy egyik délután elfogyott a bolondok házában a ribizlilekvár....

Trackback: Orbán csökönyös, a devizahitelesek megszívják 2011.09.13. 11:20:21

Hiába figyelmeztettek a szakértők, hiába kongatta a vészharangot a Bankszövetség és az ellenzék, a Kedves Vezető kitart beláthatatlan következményekkel járó „devizahiteles-mentő” ötlete mellett. Illetve pontosítsunk: egy következmény igenis előre látha...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2011.09.13. 10:08:07

A különbség, hogy nálunk nem a csődhelyzetet kell igazolni, hanem az kell hozzá, hogy rendelkezésre álljon egy összegben a csökkentett árfolyamon történő végtörlesztésre szánt pénz.

Természetesen adott a fix árfolyamon törlesztés lehetősége is 3 évig, de az amerikai kamatcsökkentéssel szemben itt 15%-os emelkedés lehetséges a letelte után.

Akinek pedig egyik sem tetszik, mehet ócsárolni...

radala 2011.09.13. 10:27:34

Nekem semmi bajom semmivel...
Csak egy dolgot magyarázzon el nekem valaki (egyébként ez sem zavar, ha valaki korrektül elmondja az okát).
Miért támogatja OV 2.0 valóban a gazdagokat, de mondjuk a felső 250-500 ezret. Mi emögött az ideológia? Kell egy erős jobboldali felső középosztály? Jobbak-e azok az országok, ahol van egy valóban jobb módú 10 %?
Most már tudjuk, hogy az egy kulcsnak nem a fogyasztás fölpörgetése volt a célja. Akkor mi? Az kb. világos, hogy az emberek 20 tán 30 % is hajlamos azt képzelni, hogy ö már benne van a felső 10 %-ban, vagy hamarosan benne lesz. Roppantul érdekelne, hogy OV miért ment át a középosztály támogatásából a felső középosztály támogatásába. Nyilván kézenfekvő, hogy azért mert az összes személyes ismerőse ide tartozik már és azt hiszi ez a világ. De mi van, ha van van, illetve van-e emögött valami filozófia...

márta)) 2011.09.13. 12:23:06

Végtörlesztés: "a fagyi visszanyalhat"

Barabás Gyula szerint lesz olyan pénzintézet, aki a jó adósoknak más megoldást javasol.
A fagyi visszanyalhat - figyelmeztetett a Széchenyi Hitelszövetség elnöke a Klubrádióban.

Fontos ugyanis, hogy kiknél, milyen feltételekkel és milyen formában jöhet szóba a 180 forintos svájcifrankhitel-kiváltás. Kérdés, hogy a kormány ezt milyen jogszabályokkal segíti elő, és az is, hogy ezt a bankok vajon alkalmazzák-e. Tovább kérdés, hogy mely pénzintézetek szenvedik el a legnagyobb károkat"

A Magyar Bankszövetség hétfő délutáni közleményében már jelezte is: amennyiben megvalósul a kormány új, devizahiteleseket mentő lépése, akkor "nincs más lehetősége, mint az Alkotmánybírósághoz és az Európai Unió illetékes szerveihez fordulni, illetve a lehetséges eszközökkel jogorvoslattal élni".

hvg.hu/gazdasag/20110913_vegtorlesztes_barabas_gyula

Itt nálunk sem lesz sokkal jobb az arány , azok körében, akik élni tudnak a végtörlesztés lehetőségével.

radala 2011.09.13. 13:04:46

index.hu/gazdasag/magyar/2011/09/13/hazudik_a_kormany/

No, ha ez igaz, márpedig gondolom igaz, akkor pláne nagy kérdés, hogy ez most akkor hogyan?

Mert azt érteni vélem, hogy nekimenni a bankoknak az jó PR fogás, de utána visszakozni az meg roppant népszerűség amortizáló, elbukni a pert az meg még drága is...
A fene sem érti ezeket, illetve, lehet, hogy értem, de az meg roppant kellemetlen, mert megérteni én csak úgy tudom, ha azt feltételezem, hogy nem is gondolták komolyan, csak azt mondták, no majd meglátjuk mi lesz.
Kedves Kumin Ferenc!
Nem tudom te értesz-e a népszerűség megtartási trükkökhöz, nekem úgy tűnik az elmúlt 20 év után, hogy a népszerűséget el lehet játszani, de vissza is lehet szerezni, ha nem drámai a népszerűség vesztés. Mondjuk a szavazók 1/4 1/3 ciklus közben bátran elengedhető, vissza jöhetnek, ha nincs a valóságban jobb. Van-e irodalma annak, hogy célszerű a ciklus közepén is a napi népszerűséget hajhászni, akár jelentős veszélyeket is vállalva. Vagy pont az ellenkezője az igaz, hogy érdemesebb hagyni az embereket, hogy gondoljanak, amit akarnak és aztán megmutatni, hogy azért nekünk volt igazunk?

Nem értem én azt az egészet.

2011.09.13. 14:18:39

Mivel nem lehet bizonyos dolgokat előre látni könnyen előfordulhat, hogy a bankok nem járnának olyan nagyon rosszul egy 180-as árfolyamon való törlesztésnek. előfordulhat ugyanis, hogy a frank árfolyama csökkenni fog, mint ahogy erre már volt példa, még emlékszem a 145-ös kurzusra, és akkor maj verhetik a fejüket a falba.

Itt most azok járnak jól, akiknek van tartalék, és kivárnak.

Én magam nem bíznék tartósan olyan valutában ami ilyen széles sávban képes mozogni.

Golem 2011.09.13. 14:30:13

@radala: Szerinted kik dobtak ossze a kampany koltsegeit 2006-ban, amiert aztan nem kaptak cserebe semmit (mert ugye nem jott ossze...) es kik a 2010-es kampanykoltsegeket (valoszinuleg mar sokkal tobbet kerve ellenszolgaltataskent) ? A partkasszakba tovabbra sem lehet belelatni. Nem veletlenul. Az altalad is vazolt szitu viszont gyanithatova teszi, hogy az orszag cimere tovabbra is a "feher mezoben kez kezet mos".

is 2011.09.13. 14:35:11

az itt a kulcsmondat, hogy az adofizetoknek 1 milliardba kerul. merthogy vegyuk eszre: az allamnak NINCS sajat penze (a jegybanknak van, de az fuggetlen, illetve nemely allami vallalatok szallitanak valamennyi profitot, elenyeszo mennyisegben), a bankoknak NINCS sajat penze (a betetesek penzet hitelezik ki tovabb multiplikalva), tehat csak ketten fizethetnek meg barmeyl adossagot: vagy csak az adosok, vagy minden adofizeto. minden mas beallitas (hogy majd a bankok, meg az allam), az megtevesztes.

a magyar megoldas is az, hogy egyes adosokat kimentunk, amit aztan az osszes adofizeto fog a birosagi itelet utan megfizetni az adojabol a bankoknak. az adosok adossagat minden adofizeto fizeti ki, ennyi a lenyeg, Orban annak a varhatoan 50 000 hitelesnek (ha 200 000-t mondanak, akkor az 50 000) segit az adossaguk masokra attranszferalasaval, akik eleg gazdagok az atlag magyarhoz kepest. erkolcstelen, lehuzo, igazsagtalan megoldas. nemhogy allamferfihoz nem melto, de meg ahhoz sem eleg, hogy ne nezzuk le az ilyen alamusziç sunyi embert, aki ilyen melle odaall.

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.09.13. 14:45:48

Kumin úr csak szólok ez itt nem amerika, itt épp bedől a forint s ezzel a frank,az OTP(az állam bankja lesz??) soha nem látott minimumom a MOL 15000 alatt, Orbán jobb keze be van kötve(akkor beteg Matolcsy), azokat akiket most lakoltatnak ki, akik 48 ezerért majd valamikor dolgozhatnak,nem nagyon érdekli amerika, arról irjon mint közgazdász a tegnapi bejelentésnek mik lesznek-lehetnek a következményei,ha lehet számitásokkal, köszönöm :)

radala 2011.09.13. 14:46:55

@Golem: Ez mondjuk mindent megmagyaráz, és mint ilyen tán épp semmit sem.
Mondjuk kell lopniuk egy "keveset". De lopnia mindenkinek kell, a lopás, bár az elsődleges cél mondjuk, mégsem magyaráz meg semmit, mert lopni mindig mindenhonnan lehet, nem kell ezt vagy azt csinálni hozzá, egyszerűen csinálsz bármit és onnan lopsz...
Szóval szerintem egy politikus célja a lopás, de szeretne sokáig lopni, a sokáig lopást pedig elvileg úgy lehetne a legkönnyebben elérni, ha jól kormányzol...
Hogy is mondjam a jó kormány meg a rossz kormány közt nem az a különbség, hogy az egyik nem lop, hanem az, hogy az egyik kevesebbet lop annál, mint amekkora hasznot hajt, vagy legyünk még megengedöbbek, ne is hajtson hasznot, csak ne okozzon nagyobb kárt, mint elfogadható:-). Mondjuk az egyik parazita a másik kommenzalista...

charlie sheen 2011.09.13. 14:55:02

@radala: hát azért, mert ő a havi másfél millás fizujával, továbbá a sleppje (Lázár, Kövér, Kósa, stb..) ott van.
Kisstílű, pitiáner patkányok...

csoko20 2011.09.13. 15:06:39

2/3-dal simán kiköthetnék, hogy 1 CHF=1HUF, vagy fordítva...

hozzászólóka 2011.09.13. 15:11:53

@Frengi: "Én magam nem bíznék tartósan olyan valutában ami ilyen széles sávban képes mozogni."

Nem a svájci frank az ami össze vissza mozog hanem a forint. A svájci frank hisztorikusan az egyik legstabilabb "fiat currency".

unionist 2011.09.13. 15:17:14

@kumin
az usa egy unió. magyarország egy állam. (gyk. a különbség az, hogy az unió gazdasági értelemben viszonylag zárt, az állam pedig nyitott). szóval olyan ez az egész, mintha az usá-ban dél-dakota állam kormányzója bejelentene egy országvédelmi csomagot, és mellette azt, hogy ezzel reményei szerint bedönti az usa gazdaságát.

orbán viktornak az unió soros elnökeként egy négyoldalú tárgyalást kellett volna kezdeményezni, ahol jelen vannak:
-- az érintett tagállamok bankszövetségi vezetői
-- az adósok érdekvédelmi szervezétének képviselői (magyarországról mondjuk róna péter)
-- a pénzügyminiszterek
-- és az unió pénzügyi biztosa, vagy annak különmegbízottja.

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2011.09.13. 15:20:15

Kumin úr,mivel sűrűn címlapos,remélem olvassa is a kommenteket,ha nem is reagál,szeretnék kérni valamit,ha van ideje:
írna egy bejegyzést ide arról, hogyan látja az OTP és elnöke Csányi, valamint Orbán és bejelentéseinek, alakulását, Ön szerint is megbeszélgetik ezeket a dolgokat meccsek előtt vagy közben, Ön csak többet tud ezekről a dolgokról,hogyan működik ez barátok között, mikor valaki olyat szól, hogy a haver részvényi zuhannak, hogyan beszélik ezt meg előre vagy utólag??
Lehet e az, hogy mindketten arra játszanak, hogy az OTP-t az állam bekebelezze olcsón? Én nem vagyok szakember de mint átlagember olyan érzésem van,tervelnek valamit, hogy látja ezt. Köszönöm

sunázósün 2011.09.13. 15:29:31

@Ma Ő, holnap Te vagy Én ?:
Nyilván a kiskumin leírja majd neked, hogy ő és a haverok körüzenetet kaptak Szoboszlóról, hogy most eladni.

tarackos 2011.09.13. 15:34:21

Sok újat nem tudtunk meg, engem nem igazán érdekel az amcsiknál mi a módi. Igazából fontosabb az a konklúzió, hogy nincs minden adósnak kedvező megoldás. Nem véletlen, a mostani már a sokadik devizahiteles mentőcsomag lesz, és miután ez éppen nem a problémás hiteleseknek kedvező, borítékolható a következő...

csokiájsz 2011.09.13. 15:38:37

Azért a reakciókat figyelve, ez az egész a legjobban az osztrák bankoknak fáj...

Vajon miért is? Az osztrák bankok egy picit megszivatták Magyarországot devizehitelekkel?

Hogy is volt az a tehén, amelyik itt legel, ott tejel?

csokiájsz 2011.09.13. 15:40:17

+ azoknak a trolloknak, akik "nehogymáazénadómból" kezdetű mantrát hajtogatják.

2011.09.13. 15:52:53

@hozzászólóka: szerintem a forint elég stabil az euróhoz képest, mitóta abban kapom a fizetésem csak egyszer volt rövid ideig 300 körül, még mindig kb annyi mint 4 évvel ezelőtt.

Ehhez képest a frankot most elég rosszul váltják, a svájciak járnak át vásárolni mint a bolondok, meg vesznek mindent. Akinek egy kis esze van, az itt (No.) vásárol, és ők aztán nem egy pazarló népség.

ben2 2011.09.13. 15:59:15

A fix árfolyamú előtörlesztés nem a kilakoltatás szélén álló adósok megmentését szolgálja, ezt soha senki nem állította. Az egész koncepció lényege, hogy az emberek megtakarításait ne nyelje le az euróválság és/vagy a bankok profitéhsége, hanem az kerüljön be a magyar gazdaság vérkeringésébe fogyasztás, vagy valódi megtakarítás formájában.
Az már a politikai demagógia műfajához tartozik, hogy azt az embert, aki mondjuk képes összekaparni 3-4millió forintot (pl. más családi ingatlan forint alapú jelzálogosításával), hogy kiváltsa a maradék CHF hitelét, azt kapásból a felső tízezerhez sorolják, az olyan eszement barom dumákat, hogy "ezek lemondanak egy karibi nyaralásról és megszabadulnak a hiteljüktől" már ne is említsem.

radala 2011.09.13. 16:07:52

@charlie sheen: Ugyan már. Ennél sokkal egyszerűbben is lehet lopni sokkal többet. Ha ennyire végtelenül ostobák lennének, akkor idáig sem jutottak el.
Természetesen lehetséges, hogy OV azt hiszi (ahogy mindenki más is), hogy az ismerősei a valóság, de azért ennél tán kicsit "fölkészültebbek"...
Lehet utálni őket, minden okot megadnak erre, de azért ennél tuti rafináltabbak.

is 2011.09.13. 16:15:07

@unionist: "a különbség az, hogy az unió gazdasági értelemben viszonylag zárt, az állam pedig nyitott"

Te, neked talan itt kellene abbahagynod. Eszak-Korea eleg zart nem? Es micsoda? Egy allam. Tovabb mar folytasd magad.

Diocles 2011.09.13. 16:16:46

OFF

Nem a lerágott csont devizatémához szólnék hozzá, hanem egy más témát ajánlanék Kumin úr figyelmébe:

"Szerintem Orbánék egész egyszerűen elszámolták magukat. Abban bíznak, hogy egy aránytalan, egyfordulós rendszerben a 2010-esnél kisebb támogatottság mellett is megszerezhetik az abszolút többséget. Láthatóan nem értik, hogy az egyfordulós rendszer az MSZP-nek és a Jobbiknak jó, az LMP-nek és a Fidesznek viszont rossz, a kétfordulós pedig pont fordítva.

Mert?

Nem titok. Kétfordulós rendszer esetén egy olyan körzetben, ahol a második fordulóban egy fideszes és egy jobbikos jelölt maradna állva, ott az MSZP meg az LMP szimpatizánsok szavazataival simán győz a fideszes. És ott is a fideszesé a siker, ahol emeszpéssel vagy elempéssel küzd, hiszen a jobbikos szavazók a jobbos jelöltre ikszelnek. Szóval a Fidesz számára kész öngyilkosság lenne az egyfordulós rendszer."

www.fn.hu//belfold/20110909/karacsony_interju_kepek/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201109

az LMP láthatóan teljesen debilnek nézi a Fidesz döntéshozóit, h ezt majd beveszik :)

Holott:

1. a válságövezetek jobbikos szavazói javarészt volt MSZP-sek, hihetetlen nagy az átjárás az MSZP és a Jobbik között, ez a második fordulóban realizálódna, a volt szoci orsósozókból lettek ott a jobbikosok.
Ők szavaznának át a Fideszre négy-nyolc évnyi nehéz kormányzás után?

2. Bp-n és a Dunántúlon viszont zömmel az LMP-s és MSZP-s jelöltekkel kellene megküzdenie a Fidesznek a második körben, akik a második fordulóra simán összehozhatnak egy megegyezést.
még akár a budai jobboldali kerületek zömét is vihetné kettő forduló esetén egy LMP-s jelölt.

3. ráadásul az első fordulóig külön, szavazatmaximalizáló kampányt folytathatnának az ellenzéki pártok, pl. az LMP simán besöpörhetné az MSZP-től még ódzkodó exfidesz szavazók tömegeit, akik egy MSZP-szövetségesre már nem szavaznának.

kettő forduló = megsemmisítő Fidesz-bukta

Ui.: paradox módon ugyanis az egy vagy kettő forduló kérdése sokkalta jobban eldönti a kormány sorsát, mint az "Országvédelmi Terv"

is 2011.09.13. 16:23:45

@hozzászólóka: az nem baj, hogy a grafikonok nem tamasztjak ala, amit mondasz? minden deviza napi 1% koruli savban ingadozik, ez alol a forint sem kivetel. es az elmult 5 evben a forint a 265 +- 5%-os savban volt az ido 90%-ban (alatta is volt, nemcsak felette!). semmifele kiugro volatilitasa nincs hosszu tavon.

radala 2011.09.13. 16:28:33

@Diocles: Karácsony roppant érdekes figura, vagy nagyon buta vagy másokat néz nagyon butának...
És ez egyre rendszeresebb nála. Furcsa módon KG a leginkább politikus (a szó rossz értelmében) az egész LMP-ben, holott lehetne a leginkább szaki is. Már a kompenzációs lista eltörlése sem oly fekete-fehér, ahogy ö mondja és szerintem tudnia kellene, hogy legalább az LMP potenciális szavazói nem teljesen sötétek és igyekeznek legalább önáltatás okán több helyről is tájékozódni és butaságok mondásával nagyon le lehet égni...

radala 2011.09.13. 16:30:28

@Diocles: Ja, és persze kétségtelenül igazad van, eleve szerintem egy kormánypártnak nem nagyon vannak tartalékai egy második fordulóra. Az egyetlen kivétel, tán a 2002 Fidesz, de ott sem tartalékról van szó, hanem az elbizakodott szavazók aktiválásáról...

is 2011.09.13. 16:31:24

@Diocles: "a válságövezetek jobbikos szavazói javarészt volt MSZP-sek, hihetetlen nagy az átjárás az MSZP és a Jobbik között,"

semmi szam ezt ala nem tamasztja. csak az a kodos elkepzeles van, hogy a FIDESZes, az valami ubermensch, okos, muvelt, tanult, tehat nem lehet jobbikos. mindenki mas bunko, panelproli, agyatlan, primitiv osleny, olyan MSZP-s meg Jobbikos kinezetu, tehat azok nyilvan ugyanazok.

az egyetlen igazi adat, ami a birtokunkban van (ne gyere a nepszavazasi terkeppel, mert annak vagy 3 masik magyarazata is van), hogy a 2010-es valasztas elott a FIDESZnek kulon anti-Jobbik kampanyt kellett folytatnia, annyian ingadoztak a ket part kozott. ez az adat pedig pont nem arra mutat, amit te allitasz.

is 2011.09.13. 16:37:28

@radala: nem tudom, szerintem KG indoklasa pusztan a FIDESZre van szabva, a FIDESZes valasztokra es politikusokra. az LMP-s szvazok tenyleg ennel okosabbak, de most a FIDESZt ekll meggyozni, az meg ez a szint, azt ugye te sem vitatod?

radala 2011.09.13. 16:44:36

@is: Hoghy is mondjam a Fidesz szerintem egy olyan párt, ami épp jelentősen okosabb a szavazóinál:-)
Ugye nem gondolod, hogy KG tud újat mondani bármiben OV-nak, Navracsicsnak, Ádernek, Szájernek?
Szerintem ezek roppant mód tudják mit akarnak, ha nem is a gazdasági kérdésekhez, de a politikaiakhoz, választásiakhoz fenemód értenek...
Nem akarom fényezni a Fideszt, de jelentősen komolyabb tett volt 90-ben bekerülnie a parlamentbe, mint az, amire az LMP veri magát. Az lett volna a csoda, ha 2010-ben a vételen nagy vákuum nem szív be senkit a parlamentbe csak a Jobbikot...
Szerintem a Fidesz politikusaira az a veszély nem leselkedik, hogy valaki átbassza őket. Ennél sokkal nagyobb veszély leselkedik rájuk a hübrisz...:-)
KG roppant csalódás egyébként, illetve nem is csalódás, pont olyan ahogy kinéz:-) Kár, hogy bevették az LMP-be. Ö az LMP Dajcs Tamása...

Szittyakürt 2011.09.13. 16:45:09

Meg kell figyelni a retorikát. Milyen hitelek, kiknek? Ez az egész az csőd szélén tántorgó önkormányzatok megsegítésére lett kitalálva, nem a zembereknek. (Lásd: pl. Debrecen adósságállománya.)

unionist 2011.09.13. 17:33:34

@is:
igazad van. ezt a mondókát úgy kellet volna kezdeni: "a civilizált világban". a civilizált világban az állam gazdasági értelemben nyitott, az uniós ehhez képest zárt. szabályozni zárt rendszert lehet alapvetően.

szóval a civilizált világban a népek kinyitják a gazdaságukat. például azért, hogy legyen itt is citrom, narancs, mobiltelefon, meg metrókocsi. a legkülönfélébb dolgok, amiket a magyarság nem állít elő valamiért. ezek tömeges előállítására nem alkalmas a kárpát medence éghajlata, és a magyar iskolarendszer.

na most még a legszuperebb államok (a föderációk, és a konföderációk) is úgy vannak vele, hogy ők se tudnak mindent a legprofibb módon előállítani. tehát még a németek is kinyitják a gazdaságukat, és még a svájciak is.

igen ám, de a gazdag államok úgy gondolják, hogy a szabad kereskedelemnek mégis csak gátat kellene szabni valahogy. a legolcsóbb a kínai metrókocsi lenne, de ha minden európai város abból venne, akkor mi lesz a sok gyártóval. tehát az eu a versenyt korlátozza.

és most a bankokat is korlátozni kellene. de ez nem az állam, hanem az unió feladata lenne. szerintem.

Diocles 2011.09.13. 17:47:32

@radala:

"Ja, és persze kétségtelenül igazad van, eleve szerintem egy kormánypártnak nem nagyon vannak tartalékai egy második fordulóra."

persze.

valójában Karácsony is pontosan tudja ezt, csak hülyének nézi a Fideszt (meglátjuk majd, h jogosan-e), hiszen amikor még a "perverz koalíciót" reklámozta, akkor adatokkal hivatkozott arra, h Kelet-Magyarországon gyerekjáték lenne összehozni egy hallgatólagos ellenzéki választási koalíciót, pláne egy négyéves népszerűtlen Fidesz-kormányzás után.
(második forduló esetén ez még könnyebb lenne)

elképzelhetlen viszont egy olyan forgatókönyv a második fordulóra, h az ellenzéki pártvezérek a kormánypárt támogatására (!) szólítsák fel híveiket, az pedig még elképzelhetetlenebb, h a híveik át is szavazzanak a gyűlölt Fideszre.

olyan eset viszont bőven elképzelhető, h egy MSZP-gyűlölő Jobbikos vagy LMP-s egyetlen forduló esetén a biztos esélyes Fideszes jelöltre szavaz, vagy esetleg eleve listán sem fog szavazni az MSZP-vel kacérkodó LMP-re (ismerek is ilyeneket).

na meglátjuk, kíváncsi volnék majd Kumin úrtól is egy elemzésre a témában, ha nem is most.

unionist 2011.09.13. 17:52:52

@Diocles:
a fidesznek nyilván az egyfordulós, kompenzáció nélküli rendszer a jó. és az országnak is ez lenne a jó szerintem. az ellenzék ha nyerni akar fogjon össze, ha meg nem tud összefogni, akkor ne akarjon nyerni. ez ilyen egyszerű szerintem.

ps. a jobbik szerintem nem ellenzéki párt. szóval szerintem a jobbik nem akarja leváltani a fideszt. hanem az előtérben nagy hanggal bírál, de a háttérben csendes társ akar lenni.

menőmano 2011.09.13. 18:14:13

@unionist ) Te meg fogalmazzál már kicsit normálisabban", hányszor írod le egy kommentben, hogy "szerintem"). Ha nem ismételgeted, akkor is tudja mindenki, hogy Te írtad. :)
....................................................

A Jobbiknak mindig meg volt a tartós szavazótábora, a jövőben is meg fog maradni, inkább talán még gyarapitja" azt.

Ne szaladjunk annyira előre) Az LMP-re azok szavaztak (többségében) akik eltávolodtak az MSZP-től, valamint az SZDSZ. táborában voltak.
Nem kell előre kongatni a vészharangot) megerősödhetnek a szocialisták, vagy létrejöhet egy új párt.
Változatlanul az a véleményem, hogy el tudnám képzelni a Bajnait egy új párt élén.

menőmano 2011.09.13. 18:17:52

Ja! Bocsánat! Lefelejtettem) Nincs kizárva, hogy az SZDSZ. is újra feléledhet.
Szóval, korai még tördelni a pálcát- , akár a Fidesz, vagy bármelyik ellenzéki párt felett.
Egyfordulós választás esetén) az már csak az ellenzéki pártokon múlik hogyan tudnak összefogni, vagy be sem jutni a parlamentbe):) ezzel nem is mondtam újat,(ez csak egy kósza gondolat).
:)))

menőmano 2011.09.13. 18:28:43

"a válságövezetek jobbikos szavazói javarészt volt MSZP-sek, hihetetlen nagy az átjárás az MSZP és a Jobbik között,"

Nahát! Ekkora emeletes" dolgot* írni (most nagyon finoman akartam fogalmazni).
A Jobbik szavazói soha sem voltak MSZP-sek. )
A Jobbik az egy szélsőjobb párt, akinek megvannak a saját eszméi.
Azok az emberek) a párt támogatói, akik totális mértékben felvállalják, ezeket a szélsőséges, radikális eszméket.

menőmano 2011.09.13. 18:33:21

Na! Persze. Meg a "válság" szavazók:)) akik minden kormánytól azt várnák, hogy ) biztositja nekik a "gyerekkori" nyugdijazást, :) vagy azt, hogy feketemunka, segély, meg a "tyúklopás) :)) és jobban megél, mint az aki dolgozik, esetleg minimálbéren.
Az ide-oda szavazók egy része ilyen.
Bocsánat vannak kivételek, azért írtam, hogy "egy része".

oszt.kész.ennyi.
:))

radala 2011.09.14. 08:54:31

@unionist: Szerintem ezt nem tudhatjuk. A Jobbik csak racionális, amúgy tán az LMP is. Szar-szar a Fidesz, de azért a hatalom az jó dolog.
Nem mellesleg, teljes balfaszság lenne azt gondolni, hogy vannak áthidalhatatlan szakadékok. Szerintem 91-ben nem volt ember, aki azt hitte, hogy Horn lesz valaha a főnöke Magyar Bálintnak vagy Fodornak. Ember nem volt, aki el tudta volna képzelni hogy Mécs Imre vagy Demszky Gábor lesz az, aki GyF mentelmi jogáért fog valaha aggódni. (no ok GyF tulajdonképpen még nem is élt, de akkor is) Vagy ki gondolta volna 96-ban, hogy TJ meg OV össze fog járni ebédelgetni Leányfalun 98-ban...

Az egészben számomra csak KG érdekes, mert azt képzeltem, hogy egy okos kutató gyerek az többet ad a szakmai tekintélyére és kevésbé hajlandó lemenni kutyába... Hát nyilván nem ezt a tapasztalatot vonta le a hosszú-hosszú mediános évek alatt, hanem azt, hogy a PR igenis működik, meg, hogy igenis az emberek mindent beszopnak. De szerintem ami igaz egy néppártnál az nem igaz egy kicsinél.
Persze ez sem igaz feltétlen, mert azért voltak szdsz szavazók sokáig szép számmal, akiket csöppet sem zavart, hogy micsoda képtelen kanyarokat vesz az szdsz...
Szóval lehet, hogy KG-nek van igaza és ez működik. Nekem mondjuk csalódás.

hegyilány 2011.09.14. 19:46:23

"Az MSZP szerdai sajtótájékoztatóján igazságtalannak minősítette a devizahitelek egyösszegű, rögzített árfolyamon történő végtörlesztésére vonatkozó kormánypárti javaslatot, ugyanakkor arra az esetre, ha a kormánytöbbség elfogadja azt, a szocialisták kezdeményezik, hogy országgyűlési képviselők és állami vezetők ne élhessenek ezzel a lehetőséggel."

www.fn.hu/belfold/20110914/lazar_tamogathato_mszp_javaslat/

Egyenesen sértő az MSZP frakcióvezetőjének az a kijelentése, mely szerint a Fidesz és a KDNP otthonmentő javaslata képviselőik saját érdekeit szem előtt tartva készült volna.

Erről szó sincs! Sőt! Lázár János támogathatónak tartja azt a javaslatot, hogy a 180 forinton történő végtörlesztést az országgyűlési képviselők és állami vezetők ne vehessék igénybe" - mondta Lázár János nevében is nyilatkozva Krakkó Ákos, a Fidesz-frakció sajtófőnöke."

Nahát! A hitelesek mentegetése ) már tényleg valamiféle cirkusz.)
Nem csak a képviselőkre állami vezetőkre kellene vonatkoztatni, (ha már itt tartunk) az egész társadalmi csoportra, aki gazdagnak mondható.
Ebből is látszik, hogy semmiféle hatástanulmány, egyeztetés nem előzte meg a hitelesek megmentésének "akciótervét".
Össze-vissza történő bejelentések, nem kell csodálkozni, hogy egyre többen- (a nagybetűs nép közül) fordulnak el a politikától.

menőmano 2011.09.14. 20:47:10

Kumin Ferenc!

Már bocsánat!

De ez (inkább)" adósmentés magyar módra.
Nekem totálisan úgy tűnik!?
Érdekes ?!! a magyar politika, de nagyon.
:))))))))))

radala 2011.09.15. 10:00:17

@hegyilány: Szerintem te valamit nagyon nem értesz.
A Fidesz egy jobboldali párt, egy jobboldali pártnak kutya kötelessége a gazdagok támogatása. Nem mellesleg, az, aki havi 500-1000 eHuf-ot keres, az nem gazdag, az jómódú.
Én sem értem, hogy a Fidesz ezzel mit akar elérni, pont ezt kérdeztem fent, hogy valaki mondja ezt el nekem.
Nem az a célja ennek, hogy a hiteleseket megmentsék. Igazából (szerintem kb jogosan) a rossz hiteleseket nem így kell megmenteni, nem kellett volna lakást venni, annak, akinek nincs pénze. Vegyék meg a lakását és legyen benne bérlő.

Itt a cél az az, hogy akiknek van, azoknak még több legyen (Krisztusi gondolat:-) ), és ezek ne a köcsög bankokra költsék a pénzüket, hanem valami okosabbra...
Ez a cél. A kérdés az az, hogy ez jó-e valamire. Jobb lesz-e az EGÉSZ országnak hosszú távon, ha lesz polgárság (polgár=a Márai-féle polgár, aki igazából rohadt gazdag) A Fidesz most is polgári párt, csak ebbe a polgárságba sajnos már kevesen (én pl. nem) tartoznak bele.
De én hajlandó lennék elhinni, hogy ez egy létező recept egy ország fölvirágoztatására, hogy a felső 100-500 ezerrel kezded.
Nem tudom, hogyan kell egy jól működő céget csinálni, de gondolom ne a legjobb takarítónő megkeresésével indul, hanem a legjobb vezetés kitalálásával.
A baj az nem az elv, hanem az, hogy közben azt hazudják valakiket megmentenek, holott nem ezt teszik, hanem adnak 500+300 mrd-t a felső max. félmilliónak.
Ez rendben lenne, ha megbeszélnénk, hogy ok nektek adunk, mert ti okosabbak vagytok nálunk többieknél. De azt mondani, hogy a zembereknek adjuk, az túl átlátszó...

A szerző

Kumin Ferenc

Politológus-közgazdász, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

2002 óta jelennek meg politikai elemzései az on- és az off-line médiában

2006 és 2010 között Sólyom László köztársasági elnök kommunikációs és stratégiai tanácsadója

Facebook

süti beállítások módosítása