Politikai kommunikációs bénázás a sorkatonasággal

2011.07.20. 15:04 kumin

Egy megyei napilapból idézet: „A honvédelemről szóló törvény módosítása számos félreértés alapja. A szerkesztőségünkbe érkezett olvasói levelek, telefonok is arról tanúskodnak, hogy az érintett korosztályban sokan a sorkatonai szolgálat visszaállításától tartanak. Minderről azonban szó sincs.” A Vastagbőr blog értelmezése: „Újra lesz hadkötelezettség, ez egyelőre kimerül az adatszolgáltatásban, bejelentésben és megjelenésben, a sorkatonai szolgálatot nem állítják vissza. Egyelőre.” Cím a Blikkben: „Újra kötelező lesz a sorkatonaság?”, a hirado.hu-n: „Hadkötelezettség rendkívüli helyzetben”, és az Indexen: „Nem lesz kötelező a sorkatonaság”. Vajon hány további esetre lesz még szükség ahhoz, hogy az érintettek megértsék: a politikai kommunikáció nem egyenlő a szakpolitikai tájékoztatással?

(forrás)

 


Gyorsan tisztázzuk a lényeget! Ahogy eddig, úgy a jövőben is kötelező sorkatonai szolgálatot csak kétféle minősített időszakban, rendkívüli állapotban, vagy megelőző védelmi helyzetben kell teljesíteni. Az utóbbit ráadásul pont a sorkötelezettség 2004-es eltörlésekor találták ki, hogy legyen jogalapja a kényszersorozásnak akkor is, ha az ellenség még csak mozgolódik. Nincs tehát a világon semmi újdonság ebben a vonatkozásban. Nem vagyok a terület szakértője, azt sem látom át, hogy az új honvédelmi törvény milyen konkrét változásokat hozott. Olvasóim elnézését kérve jelzem, hogy nem is különösebben érdekel.


Ami érdekel viszont, hogy a konkrét semmiből miként lehetett egy „visszaállítják a sorkatonaságot” kontextust ilyen szerencsétlenül felépíteni. Minden szakpolitika gondban van, ha elhagyja saját biztonságos közegét, és valamilyen üggyel kimerészkedik az általános nyilvánosság veszélyes terepére. Házon belül ugyanis minden világos. Alapvetően mindenki, aki például honvédelemmel foglalkozik, pontosan tudja, hogy mik a minősített időszakok, mi a különbség az önkéntes tartalékosok és a kényszerrel besorozott katonák között, stb. Ahogy azonban ezek a szövegek kimennek, beindul a laikusok szükségszerű félreértése.


Így lehet ez minden területtel, de a sorkötelezettség érzékeny terület, ezért különös gonddal kéne az ezzel kapcsolatos információkat nem csak tartalmi, hanem percepciós szemszögből is végiggondolni. A sorkatonaság ugyanis érzelmi kérdés, a sorkötelesek félelméből táplálkozik. Az ilyen, érzelmileg telített témák isteni táptalaját adják a félresikló percepciónak. Lehet, hogy a hír első mondata tisztázza a sorkötelezettség változatlan feltételeit, de ha a szöveg utána hosszasan azt taglalja, hogy mettől meddig és milyen kivételek szerint vihető el valaki katonának, akkor hiába korrekt tartalmilag, az észlelés egész más irányokat vehet és vesz.


Általában sem szerencsés kizárólag a szakpolitikára bízni egy-egy döntés kommunikációját, de ilyen lényeges, politikailag rendkívül szenzitív témában egyenesen érthetetlen, hogy hogyan sikerült ekkora luftot lőni. A politikai kommunikáció általános feladata, hogy népszerűtlen döntéseket megpróbál a politikai költség minimalizálásával a nyilvánosság elé tárni. A honvédelmi törvény módosításával sikerült ennek pont a fordítottját csinálni: önmagában semmiféle népszerűtlenségi potenciállal nem járó döntést jelentős politikai költséggel tárgyalni a nyilvánosság előtt.


Mi lehet az indok? Szakmai és politikai tévedést is el tudok képzelni. Szakmai tévedés nem belátni, hogy a szakpolitikai tájékoztatáson túl valamiféle átgondolt percepció-menedzsment sem ártott volna a bejelentés körül. Politikai tévedés pedig azt hinni, hogy a jobboldalon, ahol elvileg markánsabban jelen van a hazafiasság, nem kéne vigyázni az ilyen témákkal. Ez a jobboldal ugyanis jelenlegi állapotában egy rendkívül széles és sokszínű értékvilágot magában foglaló közösség. Biztos helye van ebben a közösségben azoknak, akik azt gondolják, hogy nem is férfi, aki nem volt katona. Szerintem azonban legalább ilyen fontos azoknak a fiatal fiúknak és szüleiknek a köre, akik úgy gondolják, nem tenne jót nekik vagy gyerekeinek, ha hónapokra kivonnák őket a forgalomból, a tanulásból, a karrierépítés versenyéből. Az állam is hasonlóan vélekedik erről – eddig is így gondolta, ezútán is így fogja. Nem véletlen, hogy különleges, és a belátható jövőben nem előálló feltételei vannak továbbra is a kényszersorozásnak. Ha nem feltétlen cél a népszerűségvesztés, akkor erről célszerű lenne így, csakis ebben az egyetértő és empatikus kontextusban beszélni.
 

Címkék: kommunikáció percepció hadkötelezettség

111 komment · 4 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kuminszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr733083481

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Újrakezdi működését a Hadkötelezettséget Ellenzők Ligája 2011.08.15. 17:32:25

Hadkötelezettséget Ellenzők Köre néven indul újra, az 1993-ban alakult, de  2004.11.13-n működését felfüggesztett politikai szervezet. A 2012-én hatályba lépő új alkotmány és új honvédelmi törvény értelmében megszűnik a polgári szolgálat lehetőség...

Trackback: A nyelv hatalma 2011.07.20. 23:58:57

A közmunkaprogramot a minap törvénybe iktatták, nemsokára a valóságban is látjuk az eredményét. Sokakat a részletek érdekelnek, engem az, hogy miként jutottunk el idáig. Ez szerintem tipikus esete annak, amikor egy nyelvi megnyilatkozás képtelen megmar...

Trackback: Csak az menjen katonának 2011.07.20. 20:42:48

Csak az jöjjön katonának, aki ilyet szeret - tartja a népdalba ágyazott népi bölcsességünk. Amivel minden értelmes és humánus emberfő csak egyet tud érteni. Sőt még a hivatásos katonák többsége is, hiszen a kényszerített katona nem jó katona. Továbbá í...

Trackback: Akinek puha a pöcse csak az lő fegyverrel 2011.07.20. 20:41:35

"Az a férfi ,amely nem akar fegyvert fogni, puhapöcsű" írta Bőrönd Ödön fantázia nevű felhasználó az egyik közösségi portálon. Válaszom rá: Akkor te az vagy emberke. A kemény tökű legények nem fém és fa és más töltényeivel és fegyverrel l...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambano 2011.07.20. 19:43:03

@josef_k: a sereg legnagyobb előnye az volt, hogy a helyi menő csávók orcáját leszakították egy kicsit és megnevelték, hogy ne arcoskodjanak annyira. Az ilyen együttműködésre képtelen, kihaénnem típusú csávókat két másodperc alatt kiszúrták az elöljárók és megtörték az egóját, hogy képesek legyenek beilleszkedni.

ha lenne sereg, most nem lenne az utcán egy seggretolt gatyában, hátrafordított sildes sapkában lazázó figura se, akinek a leggyakoribb kötőszava a sza'l meg a vok, az is helytelenül kiejtve.

Az az általam sem vitatott tény, hogy a sereg akkori formáinak összességében nem volt értelme, nem zárja ki azt, hogy ne lett volna egy előnye sem.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.07.20. 19:44:14

Politikai kommunikációs bénázás a sorkatonasággal IS!!!!!

Na így helyes!

is 2011.07.20. 19:45:35

ket megjegyzesem van:
- hol volt Kumin, amikor a 2008-as hulyenepszavazas hasonlo felreerteseit kellett volna tisztazni, elmagyarazni? amikor Molnar Lajos szakpolitikai lepeseit kellett volna a nagykozonsegnek esszel eladni?
- miert is pont ma lett ez hirtelen aktualis Kuminnak, akit a tema egyebkent nem is erdekel? csak nem elterelo kommunikacios hadmuveleteket kell folytatni, amikor Balazs Jozsef hangjanak buvoleteben él az orszag?

nemecsek ernő áruló 2011.07.20. 19:52:46

@commando: Nem számomra, hanem egyáltalán.
@Bambano: Értem. Szóval Izrael ellen készültök háborúra. Oké.

commando 2011.07.20. 19:52:52

@Szúnyog: Ezzel olyan mértékben egyetértek, hogy Szendrő József Művész Úr után szabadon: "Ez olyan jó szöveg, hogy mától kezdve én mondtam!"

commando 2011.07.20. 19:54:53

@Gerzsonka: Nincs gyakorlatom, hogy hogyan kell cáfolni a seggfejséget, kérlek nézd el nekem tapasztalatlanságomat!

josef_k 2011.07.20. 19:57:35

@commando: Én úgy értettem a hozzászólásodat, hogy szerinted vissza kell állítani a sorkatonaságot. Ezek szerint rosszul értettem, bocs.
Ugyanakkor szerintem egy csomó egyéb módja van annak, hogy az ember megismerje a fegyelmet: pl. az első munkahelyen. Annak is módja van, hogy megismerje önmagát (mennyire tud önálló lenni, mennyire jön ki ismeretlen emberekkel). A sorkatonaságnak sokkal több szerintem a hátránya, mint az előnye.

nemecsek ernő áruló 2011.07.20. 19:58:53

@commando: Olvasd el még egyszer, amit írtam, hátha sikerül értelmezni.

josef_k 2011.07.20. 20:00:30

@Bambano: "ha lenne sereg, most nem lenne az utcán egy seggretolt gatyában, hátrafordított sildes sapkában lazázó figura se, akinek a leggyakoribb kötőszava a sza'l meg a vok, az is helytelenül kiejtve."

Ez nekem sem tetszik, de el tudom viselni. Csak azért, hogy ez ne így legyen, én nem támogatnám a sorkatonaságot.
Nem vitatom, hogy a katonaságnak lehettek előnyei, de egyrészt a világ nagyon megváltozott azóta (katonai, technikai, politikai értelemben is), másrészt a vélhető előnyök szerintem lényegesen eltörpülnek a hátrányok mellett.

qwasder 2011.07.20. 20:01:03

"Ha nem feltétlen cél a népszerűségvesztés, akkor erről célszerű lenne így, csakis ebben az egyetértő és empatikus kontextusban beszélni."

Van még mit veszteni? ROFL!

BaradlayR 2011.07.20. 20:03:07

@Bambano: Na és hogyan derült ki?

commando 2011.07.20. 20:07:29

@josef_k: Dehát hol az első munkahely??? A napközben a plázákban, pizzériákban, kocsmákban tobzódó fiataloknak hol a munkahelyük? Biztos, hogy van egyéb módszer is, csak nekem most egy sem jut eszembe. Régen volt cserkészmozgalom (ugyan ma is van, de...), voltak leventék. A fiatalt nem szakították el a családtól, de volt valami szervezett rendszer bennük, valami rendre szoktatás. Középiskolában voltam tanévzáró ünnepélyen, hogy már a Himnusz szól, onnan lehetett tudni, hogy az emelvényen felállt az igazgató és a helyettesei, nevetgéltek, verekedtek, újságot olvastak stb. Na persze a pedagógus! Tanár ismerősöm mesélte, hogy rákiabált egy gyerekre, aki az ablakból köpködte a járókelőket - két nap múlva behívták a polgármesteri hivatalba a műv. osztályra és rövid eligazítást kapott.

gitáros 2011.07.20. 20:08:41

@commando:
Ne keverd már össze a hadközelezettséget meg a sorkatonaságot, lécci...

@Bambano:
A sereg csak a sumákságra nevelt, másra nem. Az egóját meg maximum a gyengébb idegzetű arcoknak törték meg, a keményebb fajtának nem. Láttam én tiszti lakótelepen (Eger, kertes környék) nagypofájú aleseket menekülni egy frissen dobbantott, késes cimbi elöl...

És még:
"ha lenne sereg, most nem lenne az utcán egy seggretolt gatyában, hátrafordított sildes sapkában lazázó figura se..."
Aha. Én nem nézném le a gyerekeim korosztályát ilyen pökhendi módon. Én ugyanis még emlékszem a saját szakadt farmeromra, Alföldi-papucsomra, stb., stb. Amire természetesen azonnal lecseréltem a kimenőruhát, mihelyt tehettem. :)

nu pagagyí 2011.07.20. 20:10:41

A Fidesz szerint permanens szükséghelyzet van. Kormányzásuk szüntelen harcról szól, az ellenség meg nem akar elfogyni. Közel vagyunk az általános mozgósításhoz.

daito 2011.07.20. 20:10:47

@Bambano: ha a NATO-nak nincsenek, a NATO tagállamoknál azért akad, Leclerc, Challenger2, Leopard2 (és ezek a húzósabbak), sőt Törökországnak meg vannak izraeli tankjai. És nyugodtan hívd tanknak; az angolszász katonai terminológia szerint is main battle tank név alatt futnak. :-)

commando 2011.07.20. 20:15:37

@gitáros: Lévén én mindkettőt végigszenvedtem, tartok tőle, hogy nem tudom összekeverni őket!

BaradlayR 2011.07.20. 20:18:33

@daito: Hallottad, hogy valami katonai "főiskolán" tanít, ott nem szabad így hívni, mert akkor miből élnének...

commando 2011.07.20. 20:19:11

@Gerzsonka: Jó! Elolvastam. Nos értem én, semmi gond. De én nem a fegyvres szolgálatra céloztam. És valóban nincs szükség a régi formájában a hadkötelezettségre. Csak valamire, ami ha nem is pótolja, de finomítja a nevelés hiányát. Úgy gondolom, hogy ebben egyetérthetünk, hogy bizony egyre nagyobb gondok vannak.

nemecsek ernő áruló 2011.07.20. 20:20:37

@commando: Ebben egyetértünk. Sajnos a szülők manapság (tisztelet a kivételnek) le se szarják, hogy van gyerekük.

Obszerváló 2011.07.20. 20:21:20

„- hol volt Kumin, amikor a 2008-as hulyenepszavazas hasonlo felreerteseit kellett volna tisztazni, elmagyarazni? amikor Molnar Lajos szakpolitikai lepeseit kellett volna a nagykozonsegnek esszel eladni?”

Hason kúszott orbán előtt a főnökével együtt. Azóta Sólyom már rádöbbent hogy kár volt segget nyalni, mert mindig van valaki aki jobban nyal, és azonnal lecserélik rá, Kumin még nem jött rá, úgyhogy ő tovább nyal.

commando 2011.07.20. 20:21:25

@gitáros: Én pedig láttam dobbantott késes legényt, aki három hónap kaposvári "gyógykezelés" után remegve közlekedett a laktanya udvarán, és minden hangos szóra összerezzent. Pedig ő még használta is a kést, súlyos testi sértésért kapott 3 hónap "futit".

BaradlayR 2011.07.20. 20:22:21

@Gerzsonka: Hát valaki így nevelte ezeket a szülőket.

Seregbontó 2011.07.20. 20:25:29

Érdekes. Svájcot az égvilágon senki sem fenyegeti, potenciális ellensége jóval kevesebb van mint nekünk (összesen 0db, ha a mindenhol jelenlévő terroristákat nem számítjuk), ehhez képest mégis fontosnak tartják a sorkatonaság fenntartását. Nem abban reménykednek, hogy bármilyen konfliktus esetén majd valaki más megvédi őket, hanem ők is mindent megtesznek ennek érdekében, amit tudnak. Ott a honvédelmet tényleges állampolgári kötelességként kezelik. Egyébként Svájc legjobb tudomásom szerint nem diktatúra és nem is ostoba parasztok országa.

A fő probléma ezzel a rendszerrel az, hogy pénz kell hozzá és technika. Jóval több mint egy huszonnégy ezer fős profi sereghez. Magyarország jelenlegi helyzetében ezt biztos nem tudná kigazdálkodni. Előbb modernizáljuk a már meglévő "profikat", majd utána elgondolkozhatunk esetleg a svájci modellen.

nemecsek ernő áruló 2011.07.20. 20:26:31

@commando: Egyébként nem tudom, te milyen sorkatonai sztorikat hallottál, én például a "kiszöktünk, és a tizedesnek hoztunk bort" típusnál nem jutottam tovább. Ezt ma úgy hívják: egyetem.

commando 2011.07.20. 20:27:17

@Gerzsonka: Nos közben eszembe jutott, hogy mit is akartam kifejezni (talán még időben), szóval ha a szülő is, az iskola is kudarcot vallott, valami mégis kellene, mert a kallódó fiatalok nevelés és normális értékrend (ettől még lehet fordított baseball sapkája és kilóghat a feneke a nadrágból, sőt lila haja is sárga csíkokkal)kialakítása hiányában nagyon nehezen lesznek értékelhető tagjai a társadalomnak. Tudom ez így eléggé bolsevik duma, de csak arra gondolok, hogy hogyan fogják ők kitermelni az én nyugdíjamat, amit 65 éves (egyelőre) koromig fizetek?

menőmano 2011.07.20. 20:29:46

Nekem az a véleményem, hogy azokat a fiatalokat /fiúkat/ akik nem akarnak tanulni, dolgozni, mind be kellene hívni egy kevéske sorkatonai szolgálatra.
Ott tanulnának rendet, fegyelmet, fejlődne az alkalmazkodó képességük.
Talán hasznosabb tagjai lennének a társadalomnak, aztán meg értékelnék a "kinti" életet.
Nem utolsó sorban tapasztalatot, némi tudást is gyűjtenének.
Azt is meg tudnák, hogy katonai szolgálatot eszik- e vagy isszák:) és még talán büszkék is lennének rá.

:)))))))

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.07.20. 20:30:30

Emlékszem, hogy a barátaim hogy kerültek ki a seregből. Nem mondhatni, hogy pozitívan változtak meg és saját értékelésük is leginkább az volt, hogy elvesztegetett idő és szívás, semmi más.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.07.20. 20:32:12

Birom a sok hülye hozzászólót, akik a katonaságot istenitik...

Azt áruljátok már el nekem, hogy ha megjönne a behivóm, akkor fizetnétek a rezsimet/hitelemet, amig én majomkodok pár hónapot a laktanyában?
Megmondjátok majd az ügyfeleimnek (akikkel a kapcsolatot évek óta szinten tartom), hogy várjanak türelmesen?
Megmondjátok majd a sok ezer fiatal melósnak, hogy laktanyai hónapok után nem lesz hová visszamenniük dolgozni, mert a multi leszarja, hogy mi van és felvesz helyette valakit?

Annyira birom a "katonaság megnevel" meg "jót tesz a fiataloknak" beszólást. Könnyű pofázni a nőknek, meg azoknak, akik annak idején túlestek rajta.
A jogszabályban az van, hogy 3 gyerek esetén nem kell vonulni. Két gyerekeseknél mi van? Eteti őket valaki?

Tudom hogy csak fikció a behivás, meg hogy csak szükségállapot esetén, de ettől a nyomorék kormánytól láttunk már visszamenőleges meredek szabályokat.

menőmano 2011.07.20. 20:33:29

Olvasóim elnézését kérve jelzem, hogy nem is különösebben érdekel."

Nahát, nahát, ez a legjobb mondat.

:))))))

commando 2011.07.20. 20:33:35

@Gerzsonka: Hát én részese voltam sok sztorinak. Gyűlöltem, és akár hiszed, akár nem még most is álmodom róla. A sereg olyan volt, mint a munkahely: voltak nagyon rendes emberek és voltak félelmetesen tahók is. Érdekes volt (most már utólag írom így)tanulmányozni a TSZ-ből bekerült traktorosból lett továbbszolgáló örmester tanulmányozása. Nevét nem tudta leírni, de HATALMA volt. Legszívesebben agyonlőttem volna, ma már csak nevetek rajta. Én nagyon meg akartam úszni, de nem sikerült. Most már nem is bánom, sok vidám dolog volt, voltak jó bulik, és ott lehetett megérteni Einstein mondatát: "Csodálatos az elme teljesítménye, de igazán lenyűgöző az emberi sötétség tud lenni"

nemecsek ernő áruló 2011.07.20. 20:34:07

@commando: "hogy hogyan fogják ők kitermelni az én nyugdíjamat"
Sehogy. Ha sürgősen nem változik a jelenlegi bolsevik szocialista ex-kommunista vezetés, akkor az értelmesebb fiatalok kihúznak külföldre, a kevésbé értelmesek, meg itt maradnak munkanélkülinek, meg segédmunkásnak. Tanárok nincsenek, orvosok nincsenek, halovány próbálkozás van az új, friss diplomás orvosok itt tartására, meglátjuk, mire lesz elég, de alapvetően ez az ország a kihalás felé rohan 120-szal, és közben a masiniszta a kalauzzal a kerék vastagságán vitatkozik.

Egyébként gondolom, lejön, hogy nem voltam katona, épp előttem szüntették meg, de én egyébként is a nagy többséggel egyetemben AIDS-es tűket, vagy faluházi könyveket pakoltam volna "polgári szolgálat" címszó alatt. A fentiek ellenére mégis ember lett belőlem.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.07.20. 20:37:28

@menőmano:
Hát igen, nagyon jó iskola lehetne, hogy az idősebb katona hogy baszik ki az újonccal, hogy kell értelmetlen feladatokat újból és újból elvégeztetni velük, csak azért, hogy a hatalmukat éreztessék felettük, hogyan kell a tisztek saját kis privát bizniszeit suttyomban megcsináltatni a sorkatonákkal, hogyan lehet elavult technikákkal látszatfeladatokat végrehajtani, hogyan basáskodhat egy mínuszos IQ.-jú műveletlen gyökér a nála sokkal értelmesebb és műveltebb emberekkel...
Valóban ez kellene a fiataloknak, kétségtelenül jobb emberré tenné őket, a társadalom hasznos tagjává.

Alonee 2011.07.20. 20:45:35

@commando: Pedig írhatnál valami jó kis indokot, mert én is azt érzem, mint vélhetően Gerzsonka, ti. ha nekem szar volt ,legyen szar másnak is. Nem támadni szeretnék, igazán kíváncsi vagyok az indokaidra. Én 18 hónapig voltam és teljesen elvesztegetett időként éltem meg. Üdv.

commando 2011.07.20. 20:52:03

@Gerzsonka: "alapvetően ez az ország a kihalás felé rohan 120-szal, és közben a masiniszta a kalauzzal a kerék vastagságán vitatkozik." egyelőre azt hiszem ez a legnagyobb baj. Sokkal nagyobb, mint hogy van katonaság vagy nincs. És természetesen a sorkatonai szolgálat nem feltétele annak, hogy valakiből értékes állampogár legyen, hiszen ha így lenne, Jézusom! mi lenne itt. De visszatérve a lényegre, ha nem következik be valóban tősgyökeres változás, senki nem marad az országban, aki meg marad az lassan átdobhatja a kötelet a gerendán. Ez az elmúlt 20 (sőt 60) év egyenes következménye!

menőmano 2011.07.20. 20:53:27

@Boston2:

"hogy kell értelmetlen feladatokat újból és újból elvégeztetni velük, csak azért, hogy a hatalmukat éreztessék felettük"

Már bocsánat! Egyáltalán nem ilyen feladatokra gondoltam, értelmes feladatokra.
Egyébként az értelmes feladatokat újból- és újból elvégezhetnék.

"hogyan kell a tisztek saját kis privát bizniszeit suttyomban megcsináltatni "

Legalább azt is megtanulnák.

"kétségtelenül jobb emberré tenné őket, "

Úgy bizony! A "kevéske" sorkatonai szolgálat kétségtelenül jobb emberré tenné őket.
Többet érnének vele, mint azzal, hogy esetleg szédelegnek céltalanul az utcán, nem tudják hol a helyük a világban.
Tapasztalt ember, jobb ember válhatna esetleg belőlük.
Én teljesen úgy gondolom.

:)

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2011.07.20. 20:53:43

Tisztelt Parlamenti Képviselő Úr! Tisztelt Pósán László!

Támogatásunkról szeretnénk biztosítani a hadkötelezettség és az új alkotmánytervezet ellentmondásait feloldani szándékozó munkájában. Ez irányban akár személyesen is tudunk találkozni és egyeztetni.

Az alkotmánytervezet nem csak a honvédelmi törvény és más európai törvényeknek mond ellent, hanem a bevezető szövegében szereplő keresztényi gyökereknek is. Az emberölésmentes élethez való alapvető jogot kellene inkább rögzíteni benne és a hadsereg önkéntességét. Lelkiismerete, akarata, meggyőződése ellenére senkit se lehessen emberölésre kötelezni, vagy olyan helyzetbe hozni, ahol ez a lehetőség közvetve, vagy közvetlenül is fennállhat. A haza védelme csak meggyőződéses emberekkel lehetséges. Kényszerítettekkel nem.

Remélem, győz a józan ész, és nem kell a szervezetünket újra aktivizálnunk. Mert a hadkötelezettség eltörlésekor csak felfüggesztettük, de nem beszüntettük a működésünket. Mint a néhány fős Figyelő Bizottság tagja írtam önnek, akik a lángőrzők vagyunk, és ha szükséges intézkedünk.

Tisztelettel:
Iván Gábor
Hadkötelezettséget Ellenzők Ligája
Figyelő Bizottsága
www.hel.hu/

2011.03.31
vilagnezet.blog.hu/2011/03/31/posan_laszlo_csak_az_menjen_katonanak

bluepsyangel 2011.07.20. 20:57:05

aki gyilkolni, meg küzdeni akar az menjen hivatásos katonának...az biztos, hogy ha részemről berángatnak, akkor ott helyben lőjenek főbe, mert semmi az erőszakhoz vagy fegyverhez kapcsolódó dologhoz hozzá nem érek és különben is...BOMBING FOR PEACE IS LIKE FUCKING FOR VIRGINITY!!!

menőmano 2011.07.20. 20:58:46

IGe!

Ez az "avatar fotó" nagyon aranyos, tetszik.

:))

commando 2011.07.20. 20:59:46

@Alonee: Csak röviden: nem a sorkatonai szolgálatot írtam én. Én még két évet voltam (mi voltunk az utolsó 24 hónaposok), de én is úgy érzem, hogy ellopták az életemből, függetlenül attól, hogy akkor én még szakmát is kaptam a seregtől. Amúgy is képtelenség lenne megvalósítani. Hirtelen azt hiszem rosszul fejeztem ki magam. Tulajdonképpen arról lenne szó, hogy valamilyen szervezett formában nagyobb önállóságra kellene szoktatni a fiatalokat, felelősségérzetet kialakítani bennük önmagukért, szüleikért, társaikért. Tudom, a katonaság nem igazán volt erre alkalmas, dehát csak van valami ami ebben segíthet.

commando 2011.07.20. 21:06:23

Mivel újat már nem tudok mondani, hajrá pacifisták! Jó könyvet vettem az antikváriumban, megyek olvasni!

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2011.07.20. 21:54:34

@commando:

"belekóstólhatnának, pl. milyen önellátónak lenni, mi az az összetartás, ha ismeretlen emberekkel zárnak össze, ha saját magadat kell rendben tartani. "

Akkor inkább legyen mindenki kollégista az egyetemen.

Alvarez 2011.07.20. 22:08:32

@Bambano: az mikor volt? Mátyás király korában?

Látni kéne, hogy ez az ország 500 éve nem nyert háborút. emiatt a hadsereget úgy ahogy van, el kell felejteni és politikai eszközökkel védeni a hazát.

reálisan 2011.07.20. 22:09:19

Én másról írnék. 15-20 évvel ezelőtt fura volt nekem, hogy nyugaton minden fiatal egyetemre járt. És baromi sokáig volt, aki 10-15 évig. Nem tudtam miért teszik ezt lehetővé. Most nálunk is hasonló kezd lenni a helyzet. A sok meggazdagodott de buta szülő (pl. a szocialistaliberál apparátcsikok) kölykei utálnak dolgozni menni, inkább baromi drága fizetős sulikban lógnak.
Szerintem sok hátránya ellenére hasznos volt a katonai szolgálat, de ezt fentebb már többen leírták!

Bambano 2011.07.20. 22:14:47

az országról meg az egész miskulanciáról annyit, hogy amit nyomatolnak a közgazdászok, az matematikailag ökörség. nyugdíjad nem csak azért nem lesz, mert kimennek a fiatalok külföldre, hanem azért is, mert addigra ez az egész gazdasági rendszer összeomlik a rákba. csak ezt a közgazdászaink még nem akarják elfogadni. és nem, nem kell ehhez zeitgeist meg hasonlók, négy alapművelet a matekból meg egy kis józan ész elég hozzá. persze mit várunk azoktók a közgazdászoktól, akik egy rendes grafikont sem tudnak felrajzolni...

@commando: szerintem nem önállóságra kellene nevelni őket, mert túlzottan is önállóak. arra kellene nevelni, hogy az egész élet egy függelmi rendszer és ezt fogadják el. a rendszeren belül pedig csak a rendszer által elfogadott módon lehet előrejutni, a többit felejtsék el.

Nekem a nagy elégtétel az volt, mikor leszerelés után 2-3 évvel összefutottam az egyik főszemét tiszttel. Őt addigra leszerelték és elzavarták, segédmunkásnak se volt jó, én meg egyetemista voltam, nem tinglitangli szakon. Látszott az arcán, hogy megfordultak a viszonyok...

@IGe: pedig nem nagyon kellene kicsavarni a történelmet ahhoz, hogy azt mondjuk: az első sorozást a keresztes háborúkhoz csinálta az egyház... szóval tőlük nem idegen ez.

@Boston2: mivel az egész világ, de konkrétan a munkahelyek kifejezetten hatalmi struktúrákra épülnek, miért is probléma az, hogy a fiatalok megismerik és megszokják, hogy van főnök? ez a nagy liberális pátyolgatás, amit itt 20 évig csináltak, az nem tett jót a fiataloknak. Pontosabban az, hogy utána a melóhely nem liberális, hanem poroszosan diktatórikus. Hiába liberálkodsz az iskolában, ha az élet utána nem olyan.

Te el tudod képzelni, hogy a haverjaid leszerelnek, majd azt mondják, hogy jobb emberek lettek, ezzel implicite kijelentve, hogy előtte rossz alakok voltak? Na ennyire kell igaznak felfogni, amit mondtak.

taecleau 2011.07.20. 22:14:58

Miért a katonaság? Miért nem akkor már börtönbe zárjuk a fiatal férfiakat arra a két hétre? Ott sokkal többet megtudnának az összetartásról, az önállóságról és a nagyarcúakat még a katonaságnál is jobban megnevelnék. Vagy legyen akkor már ne csak két hét, hanem két hónap, vagy év. Ha csinálunk valamit, csináljuk rendesen.

ifarkas 2011.07.20. 22:17:31

Egyáltalán nem azért van/lenne szükség katonai szolgálatra amiket előttem írtatok. 6 hónap legalább kellene azért, mert a katonai fegyelmet kell elsajátítani. Egy esetleges háborúban csak egy teljesen fegyelmezett csapat tud ütőképes lenni, ha mindenki egy irányító pontos utasításai szerint gyorsan cselekszik, hiba nélkül. Egy éles helyzetben a legkisebb lazaság az ember életébe kerülhet. Azok akik katonák voltak (én is) ezt megtanultuk. Akik nem voltak pedig nem tanulták meg, és reménykedni kell hogy ne is lássák kárát.

Bambano 2011.07.20. 22:27:47

@egy derék katona: "Egyébként Svájc legjobb tudomásom szerint nem diktatúra és nem is ostoba parasztok országa.": hanem???

@Alonee: szerintem ne azért legyen katona valaki, mert nekem szar volt, legyen neki is szar. Hanem azért, mert nekem most, miután letöltötte a katonaságát, jobb olyannal dolgozni, aki volt katona, mint olyannal, aki nem.

Nem jó katonának lenni, nem is éri meg a ráfordításokat. De amíg nem találnak ki helyette valami mást, ami ugyanazt a nevelési eredményt eléri, addig az egy pozitívuma volt a seregnek. A nyilvánvaló megoldást, hogy ne legyen sereg és neveljék rendesen a szülők a gyerekeket, én is pártolnám, csak van egy kis álmodozás szaga a kérdésnek...

@daito: városi harcra még mindig merkava... és attól, hogy angolszász terminológia szerint tank, itthon még harckocsi. Pozsonyt mondok, nem Bratislava-t, meg Bécset, nem Wienna-t.

@gitáros: lehet, hogy egy egri operett-laktanyában nem törték meg az egóját a nagy arcoknak, de egy rendes, elsőlépcsős laktanyában ezt megoldották, nem volt probléma. Meg lehet, hogy egy elpuhult egri tisztet meg tudtak nevelni a frissen dobizott újoncok, de ahol én voltam, ott a tisztek kocsmai bunyó szinten is ki tudták vívni a tekintélyt, nem csak tankönyvből.

@BaradlayR: a reakcióiból, a testbeszédéből rögtön kiderült, hogy hajlandó-e elfogadni az egyetemi tanár-diák relációt és beilleszkedni, vagy sem. *MINDIG* bejött.

@josef_k: én meg azt az állítást nem vitatom, hogy összességében rossz volt katonának lenni. Amit adott, annak jó része használhatatlan a civil életben, amit adott és használható, az meg sokkal kevesebb volt, mint a hátrányok.

Egyébként pedig azt gondolom, hogy a régi értelemben vett sorkatonai szolgálatra nincs szükség. Viszont általános, mindenkire kiterjedő polgári-védelmi kiképzésre igenis szükség lenne. Ezt például lehetne úgy csinálni, hogy minden középiskolás, amikor az érettségi miatt egyébként is be szokás zárni az iskolát, kétszer egy-egy hétre elmenne ilyen képzésre. 10. és 11. osztályban egy-egy hetet kibírnának, akkor még nincs hitel, nem megy tönkre a vállalkozása, stb. és meg lehetne tanítani nekik azt, amit a megváltozott katonapolitikai helyzetben meg kellene.

Bambano 2011.07.20. 22:32:35

@Alvarez: viszont azt, amiben a sereg hiánypótló volt, akkor valaki másnak kell elvégeznie. Pl. a szülőknek.

a munkahelyet emlegette itt valaki, a munkahely nem alkalmas a nevelésre, a munkahelyen a dolgozónak termelnie kell, azért vették oda. viszont anno a seregnek volt része abban, hogy munkaképessé váltak a fiatalok minden értelemben.

@ifarkas: az a fajta háború, hogy egy nagy pusztán feláll egymással szemben a két hadsereg és összecsapnak, már nincs és jó eséllyel nem is lesz soha többet. A tömeghadseregeknek vége. Azok ellen a fenyegetések ellen, amiket most lehet látni, a sorozáson alapuló katonaság alkalmatlan. Az utóbbi 50 év történelme azt mutatja, hogy gerilla jellegű háborúk lesznek/vannak, olyan ellenség ellen, amit nagyon ritkán látsz.

hegyilány 2011.07.20. 22:36:10

Nem akarja a kormány visszaállítani a sorkötelezettséget - hangsúlyozta Szijjártó Péter,"

"A szóvivő ezzel arra reagált, hogy Pósán László fideszes parlamenti képviselő a múlt héten a Népszabadságnak nyilatkozva azt mondta: A most hatályban lévő alaptörvény és egyes jogszabályok között ellentmondások vannak, amelyek még senkinek sem szúrtak szemet.

Mint fogalmazott, az alkotmány úgy szól, hogy Magyarországon a honvédelem mindenkinek a kötelessége, de a honvédelmi törvény azt mondja, hogy nincs sorkatonaság.

Hozzátette: "ha ne adj' isten hirtelenjében itt terem az ellen", és kiosztják a puskát, aki még életében nem látott puskát, az meg sem tudja tölteni."

www.origo.hu/itthon/20110404-szijjarto-a-kormany-nem-akarja-visszaallitani-a-sorkatonasagot.html
.....................................................

Igen. Ezt a kijelentést (Pósán L) mindenki úgy értelmezi ahogyan akarja.
Mivel sok-sok intézkedést nagyon rosszul kommunikál-, vagy egyáltalán nem is tudatosít előre, csak utólag a kormány, nem csoda, hogy a "legváltozatosabb" írások jelentek meg róla.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.07.20. 22:38:16

A sorkötelezettséget nem törölték el, hanem csak felfüggesztették. A témával foglalkoztunk itt:
lemil.blog.hu/2009/05/27/vitaposzt_sorkatonai_szolgalat

hegyilány 2011.07.20. 22:38:51

Elnézést ezt lefelejtettem, hogy 2011. 04. 04.,
(ezt a rövidke tájékoztatót ekkor mondta el a Szijjártó P.)

:)

márta)) 2011.07.20. 22:46:50

Politikai kommunikációs bénázás"....

Nagyon jó a cím.
"A kommunikáció látványos hiánya" .
És így szoktak "születni" fantasztikusabbnál- fantasztikusabb írások.
Ami nem is csoda, mert ha nincs egyenes beszéd, nem lehetnek egyenes válaszok, írások sem.
Abból lesz a félre tájékoztatás, ha úgy tetszik félre tájékozódás.
Aztán pedig az egymásra mutogatás......

:)

demján marley 2011.07.20. 22:59:15

azt majd valaki elmondja, hogy hol az a kurva nagy liberalizmus, ami tönkretette az országot meg a faitalokat meg az egész univerzumot úgy egyben? segítek: magyarországon nincs liberalizmus, nem is volt soha. magyarország európai értelemben kőkonzervatív. ellenben pl svájccal, ami ennek ellenére mégis példakép, mert ott lehet lövöldözni, hogy pjúpjúpjú ratata. okosak vagytok meg szépek.

márta)) 2011.07.20. 22:59:57

| ( 2010. szeptember 20. )

"A békeidőre vonatkozó sorkatonai szolgálat eltörlésével a hadkötelesség nem szűnt meg, ennek ellenére az államnak jelenleg nincs elegendő és naprakész információja a hadkötelesekről, mert ehhez nem állnak rendelkezésre megfelelő nyilvántartások - mondta.

Kijelentette: 2014 végéig fel fogják állítani, meg fogják szervezni a Magyar Honvédség legalább 6-8 ezer főből álló önkéntes haderejét.

Hende Csaba szavai szerint, ha arra szükség lenne, hat hónapot venne igénybe a hadkötelesek összeírása és sorozása, s újabb hat hónapot az alapvető kiképzésük.

A miniszter súlyos hibának nevezte, hogy az elmúlt években anélkül válhatott meg 14 ezer jól kiképzett katona a Magyar Honvédségtől, hogy egyáltalán megkérdezték volna tőlük: vállalnának-e szerepet egy önkéntes alapon szerveződő honvédségi kötelékben.

Hende Csaba hangsúlyozta: a kormány programjában nem szerepel a sorkatonai szolgálat kötelezettségének visszaállítása, szavai szerint ennek nincs realitása, de az önkéntesekre nagy szükség lenne. "

nol.hu/belfold/hende_csaba__felelotlenseg_volt_megszuntetni_a_sorkatonasagot

Szerintem ez egy teljesen "normális" félre nem értelmezhető beszéd, (cikk).
"önkéntes alapon szerveződő honvédségi kötelékben."
Nincs ebben semmi különös (az önkéntességben).
:)

márta)) 2011.07.20. 23:10:26

"Pósán László képviselő egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy amíg a honvédelmi törvény eltörölte a sorkötelezettséget, a jelenlegi és a készülő alkotmány is azt írja elő, hogy bizonyos helyzetben a honvédelem mindenki kötelessége.
Ezt azonban szerinte nem lehet ellátni úgy, hogy valaki életében nem látott gázálarcot vagy éleslőszert.

Szerinte az ehhez értőknek kellene alaposabban végiggondolni, hogy az iskolában vagy – mint Svájcban – egyhavi külön kiképzés során szerezzék-e meg a fiatalok a honvédelmi ismereteket.

A sorkötelezettség visszaállításáról azonban szó sincs, hangsúlyozta a képviselő.

A honvédelmi tárca az MR1-Kossuth rádió megkeresésére azt is közölte, hogy már elindítottak egy úgynevezett honvédelmi alapismeretek programot, amit több középiskolában oktatnak"

Igen. Az össze-vissza nyilatkozatok:)
Egyetlen - átgondolt, jól kidolgozott közleményben- ezt tudatosítani lehetne.
Akkor talán nem lennének találgatások.

Igaz. talán ettől olyan érdekes ez is.
:))

márta)) 2011.07.20. 23:13:15

oppá"?!?

Itt a link.
www.mr1-kossuth.hu/hirek/itthon/honvedelmi-alapismeretek-vagy-sorkatonai-szolgalat.htm

Ne hogy azt gondolja véletlenül valaki, hogy csak úgy kitaláltam, és nem is idéztem.

:))))

márta)) 2011.07.20. 23:16:09

"nehogy" Már elküldtem a kommentem mikor észrevettem.
Nem tudom mi?van:) titálisan hibásan írok.

:))))))

Cs 2011.07.20. 23:16:25

:) Kommunikálhatod akárhogy, valahonnét mindig elindul, hogy visszaállítják. Pl választások alatt után is ment, hogy majd visszaállítják. Aki volt katona talán érti amit mondani akarok. Valahol valaki valamit félreért, el kezd gondolkozni, pedig nem kéne neki, aztán másnap már mindenki tényként kezeli a faszságot...

menőmano 2011.07.20. 23:25:19

Politikai kommunikációs bénázás a sorkatonasággal"

hm. Hogy is írhat ilyet a Kumin F. :)
Nem csak a sorkatonasággal, általában mindent igy kommunikál a kormány.
Aztán meg jön a magyarázkodás.
Vagy a sajtóból tudja meg a polgár, az intézkedéseket, és az úgy jön sokszor mint derült égből a csapás.

:))))))))))))

Seregbontó 2011.07.20. 23:27:14

@Bambano: "Egyébként Svájc legjobb tudomásom szerint nem diktatúra és nem is ostoba parasztok országa.": hanem???
Ezt nem értem. Mit hanem?

"Viszont általános, mindenkire kiterjedő polgári-védelmi kiképzésre igenis szükség lenne."
Ez jó ötlet. Én néhány iskolai testnevelés órát is beáldoznék rá.

gpetersz 2011.07.20. 23:29:13

@commando: Micsoda? Akkor Te nem voltál katona. Mert én ezekből egyet sem láttam. Ellenben lapítani, megúszni a munkát, hazudni, no ezt meg lehetett tanulni.

menőmano 2011.07.20. 23:40:03

kezeli a faszságot..."

Nem éppen idevág, de nekem erről az jutott eszembe:))
Az önk.választások előtt, a Jobbik ópusztaszeri találkozóján (vagy gyűlésén) ahogy tetszik:) téma volt támogassák e HCs-t.
Mire az egyöntetű megállapítás - Nem támogatjuk a Csabit, mert fa***gokat beszél. -

Ez egy igazi egyenes beszéd? volt, nem lehetett félreérteni.
Bocsánat, de nagyon röhejes volt, (ilyen szavak az én szótáramban általában nem találhatók, íll. nem használok ilyen szavakat. Csak akkor az arra gondoltam :) igazi? politikusok?:)
:))))))))))

álomszép 2011.07.20. 23:54:22

Én, meg ezt találtam.:)

"Az Országgyűlés hétfőn – a nyári szünet előtti utolsó ülésén – elfogadta a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló új törvényt.
A sarkalatos jogszabály az új alaptörvénnyel egy időben, 2012. január elsején lép életbe.

Az új honvédelmi törvény egyebek mellett az önkéntes tartalékosi rendszer fenntartásának, a fegyver nélküli katonai szolgálat visszaállításának, valamint a polgári védelmi kötelezettség kettős célú teljesítésének jogi kereteit alakította ki.

Az új jogszabály szerint nem hívható be katonai szolgálatra – mások mellett – az a hadköteles, aki 18. életévét még nem töltötte be, katonai szolgálatra alkalmatlan, vagy aki saját háztartásában legalább három kiskorú gyermek eltartásáról gondoskodik. Ugyancsak felmentést kap a szolgálat alól, aki a vele közös háztartásban élő kiskorú gyermekét egyedül tartja el, vagy az a hadköteles, aki már a megelőző évben betöltötte 40. életévét.

A törvény négy részből és 10 fejezetből áll.
Az első rész a honvédelem alapjait, a második rész a Magyar Honvédség működését, a harmadik rész a rendkívüli intézkedéseket, a negyedik pedig a záró rendelkezéseket tartalmazza."

szegedma.hu/hir/szeged/2011/07/elfogadtak-az-uj-honvedelmi-torvenyt.html

*********
Közben meg az jutott eszembe, hogy már meg álmos vagyok:)

Jó éjt.
:))

Andi66 2011.07.20. 23:56:23

A honvédelem ügyében nem ez az első, egyetlen és nem is az utolsó "bénázás". Meg kell nézni, ki foglalkozik ott a sajtóügyekkel. A sajtófőnök egy olyan nő, aki a Dunatv-ben vergődött évekig, mert mindenhez tehetségtelen. Majd Németh Miklós Attila sajtófőnök jóindulatból bevitte a HM-be, ahol megfelelt, mert meg volt a hosszú, szőke festett haj, a hosszú comb és a végtelen nagyképűség. A hölgy persze pár hét alatt elérte, hogy Németh Miklós Attilát rúgják ki, s elfoglalhassa a helyét. Végtelen ostoba, de megfelel azoknak, akik pont ugyanolyan ostobák. Ilyen kezekben milyen lehetne a kommunikáció?

ki kicsoda 2011.07.21. 00:34:21

Kumin Feri!

... ez nem politikai kommunikáció, törvény szöveg:

(4) A honvédelmi kötelezettségek teljesítése az érintettek számára BÉKÉBEN NEM OKOZHAT aránytalan megterhelést vagy hátrányt.
1. A hadkötelezettség
2. § (1) A katonai szolgálati kötelezettség járulékos kötelezettségét képezi
a) az adatszolgáltatási,
b) a bejelentési,
c) a megjelenési
.
.
kötelezettség (a katonai szolgálati kötelezettség és a járulékos kötelezettségek együtt:
hadkötelezettség).
(2) Törvény határozza meg a hadkötelezettséggel összefüggő adatszolgáltatási, bejelentési
és megjelenési kötelezettségre, a nyilvántartásra és a sorozásra, valamint a HONVÉDELMI CÉLÚ ADATKEZELÉSRE vonatkozó szabályokat.
.
.
4. Behívás és bevonulás katonai szolgálatra
5. § (1) A behívásra tervezhető létszámot, a katonai szolgálat időtartamát, a katonai szolgálatra való behívás időpontjait a honvédelemért felelős MINISZTER RENDELETBEN állapítja
meg, a hadköteleseket fogadó katonai szervezeteket pedig a Honvéd Vezérkar főnöke jelöli
ki.
(2) A hadkötelesek behívása behívóparanccsal történik, amelyet a katonai igazgatás területi szerve a behívottnak kézbesít.
(3) A behívásra kerülőket a KATONAI IGAZGATÁS területi szerve a Honvédség szervezeteinek IGÉNYE ALAPJÁN választja ki a katonai szolgálatra alkalmas hadkötelesek közül
.
.
Nem hívható be katonai szolgálatra az a hadköteles,
a) aki 18. életévét nem töltötte be, annak betöltéséig
.
.
k) aki potenciális hadköteles annak az évnek december 31-től, amelyben 40. életévét betölti,
.
.
9. A honvédelmi munkakötelezettség
12. § (1) Az ország MŰKÖDŐKÉPESSÉGÉNEK FENNTARTÁSA és helyreállítása érdekében a
kötelezett TARTÓS, VAGY IDŐLEGES HONVÉDELMI MUNKAKÖTELEZETTSÉG keretében, képességeinek és
egészségi állapotának megfelelő fizikai vagy szellemi munkát teljesít A SZÁMÁRA KIJELÖLT MUNKAHELYEN.
.
,
14. A Kormány
.
.
j) a köz- és a felsőoktatás keretein belül gondoskodik a honvédelmi nevelés programjának végrehajtásáról.
.
.

A HONVÉDSÉG JOGÁLLÁSA ÉS FELADATAI
35. § (1) A Honvédség polgári irányítás alatt álló, függelmi rendszerben működő, békében
az önkéntességen, rendkívüli állapotban és MEGELŐZŐ VÉDELMI HELYZETBEN az önkéntességen és
az általános hadkötelezettségen alapuló állami szervezet.

ki kicsoda 2011.07.21. 00:49:57

... egyébként pedig a sorkatonai szolgálat, nem túl gerinces fiatalok megtörésének eszköze, a diktatúra kezében. Aki értelmet fedez fel benne, az nem találkozott még össze soha az értelemmel.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.21. 01:53:38

otthon minden tekintetben hasznos lenne visszaallitani az 1 eves sorkatonasagot
rengeteg elonye lenne
eltorolni is butasag volt

BaradlayR 2011.07.21. 04:35:11

@Bambano:
A kereszténység az Jézus tanítása. Ne keverjük már össze a keresztény egyházzal.

attila7575 2011.07.21. 07:02:20

@commando: nem drága dolog egy kicsit közpénzből fenntartani egy esetleges sorkatonaságot, aminek az általad is bevallot fő célja a poszt-kamaszok megnevelése lenne, ha már az iskola és a szülők csődöt mondtak?
Szerintem kamaszneveldének egy kicsit drága az ilyesmi. Az én adómból inkább az utakat csinálják meg, meg érjen ki a mentő időben stb.

magyar ember teli szájjal 2011.07.21. 07:54:38

"Így lehet ez minden területtel," :)) lol, hát persze, a kormány tudja mit csinál. Pannonpumától a nyugdíjvédelmi biztosig.

Segítek egyébként: kóstolgatás van. Lesz még itt sorkatonaság, ha a vezénylőtábornok egy kis masírozásban szeretne gyönyörködni.

1bak 2011.07.21. 08:00:02

A "kommunikációs probléma" onnan keletkezik, hogy a jobboldalon a sorkatonaság szükségességének megítélését soha nem vették egyértelmű megítélés alá.
A katona az harcol, küzd, csatát vív, a katona parancsot teljesít, a katona a vérét áldozza a hazáért, a katona a mi fiúnk, a katona az értem van stb.
Ezek a kövült képzetek teszik a probléma megítélését ajobboldalon legalább kétarcúvá. Ezek pozitív dolgok lennének, ha lennének katonák. És ezek a katonai fogalmak, jelzők, állandó szókapcsolatokban jellemzik orbánék szókészletét is.
A magyar katona az sokkal faszább gyerek, mint az ellen katonája, mert az mégiscsak a magyar katona, nem pedig az ellen katonája. Ez az érzelmi alátámasztás és ilyenként a híveknek pontosan elég is. ( a magyar szurony és az amy rakéta összehasonlítása is ebbe a körbe tartozott, hogy már meg ne feledkezzünk róla)
Pontosan úgy van ez, ahogy az EU megítélése. Ahogy orbán volt olyan bátor ezt megvilágítani, "valamivel több szól mellette, mint ellene". A katonaság mellett meg ezek szerint valamivel kevesebb szól, mint ellene.
A szerző, ezt a bejegyzését a véleménysorozatának ( sorozat is katonai kifejezés) egy patronjaként lőtte ki, mert neki el kell magyaráznia, hogy rosszul kommunikálnak, meg rosszul értelmeznek itten a hon potenciális védői. Tudja pedig, hogy a bemutatott kettősség, kettős, vagy többes viszonyulás folyamatosan jelen van a jobboldali kommunikációban, és ami szomorúbb, a fejekben is.

Grigorij Pantyelejevics 2011.07.21. 08:02:43

Kedves Kumin Úr!

Tán azért járja a hír a sorkatonaságról, mert Szeretett Vezetőnk, mióta 'beöregedett' és olyan baromi bölcs lett, erről a marhaságról is volt oly' szíves kinyilatkoztatásokat tenni, miszerint neki szívéhez közel álló. Lesz szíves jobban odafigyelni! Hisz Önnek kenyéradó gazdája.

Grigorij Pantyelejevics 2011.07.21. 08:15:03

Gondolom akik itt a "fiatalok megnevelése" ideológia köré gyűlnek, azok egyrészt nem voltak sorkatonák, másrészt család nélkül nőttek fel.

Az én gyermekemet majd nevelem én. Szerintem hasznosabb, mintha egy (egy! egy csomó!) unatkozó, műveletlen idült alkoholistára bíznám e nemes feladatot.

Nem is annyira apró szempont, hogy a sorkatonaság intézményének 'köszönhetően' értelmesebb sorsra szánt fiatalok közül igen sokan haltak meg a legnagyobb békében. A sorkatonaságnak nagyon sok áldozata volt.
Csak amit magam tapasztaltam a saját szolgálatom alatt:
- felrobbant aknavető, 3 áldozat
- bevagonírozás során történt baleset, 1 áldozat
- terepgyakorlaton Ural elgázolta, 1 áldozat
- őr által agyonlőtt szerencsétlen falubolondja (nem értette, hogy "Állj! Ki vagy?"), 1 áldozat
Ez mind csak egy szolgálati helyen, amíg ott 'védtem a hont'. E mellé számtalan sérülés, lelki törés, tragédia.

Hozadéka? Igen. 'Tanultak a fiatalok'! Megtanultak Kalasnyikovot szétszedni, inni, hazudni, lógni, embertelenkedni.

Aki ezt visszasírja, az egy barom.

CyberPunK 2011.07.21. 08:28:49

@Grigorij Pantyelejevics: Nem érted a lényeget. Ha a munkanélküli fiatalokat hívják be, akkor azok nem lesznek hivatalosan munkanélkülik, így tudják kozmetikázni az adatokat. Ahogy 3%-os az infláció a KSH szerint, és ahogy a MANYUP pénzzel rendberakták idénre a költségvetést.

maskep 2011.07.21. 08:34:51

Kommunikációs bénázás az, mikor egykori szüzességünk avittos fényében kurválkodunk.

A Fidesz fénykorában keményen harcolt a sorkatonaság eltörléséért. "Harcolt", miképp korábban a KISZ "harcosbéke"-egyajelszójával is.

Ebből mára a színtiszta harc maradt. A tökös-mákos kemény férfiasság.

A Fidesz támogatótábora három csoportból tevődik össze: A jobber törzsből, akiknek a jelképek és jelszavak számítanak. A nemzeti-konzervatívnak látszó tárgyak. Azok is melléálltak, akiknek nagyjából édesmindegy a zászló színe, csak jobb életet remélnek, mint négy éve. És a Fidesz kormány szokatlan megoldásai akár bíztatóak islehetnek: maskep nem működött, most próbáljuk meg így.

A harmadik csoport az, amelyiknek imponál az erő demonstrációja. Akiket Kumin említett: Akik szerint nem férfi, aki nem volt katona.

Nehéz szűznek matadni, ha mindenkit el akar valaki csábítani. Eddig a kommunikációs bénázás.

Engem egy kicsit ezek a "rendkívüli helyzetek" zavarnak... 1990.-ben, a taxisblokád idején Göncz Árpád, miután kósza hírek terjengtek, hogy Szentendréről megindultak a tankok az Árpád híd felé, a médián keresztül, mint a hadsereg főparancsnoka, felszólította a fegyveres erőket, hogy ne avatkozzanak be a belpolitikai konfliktusba. Amit az alkotmány sem enged meg.

Sokat kárhoztatták, kárhoztatják Göncz Árpádot ezért, pártoskodásnak lefestve ezt a megnyilvánulását. Ki tudja, hogy ha nem teszi meg, mi lett volna... De ez a tökös-mákos, arrogáns-erőszakos kormány, amelyik úgy játszadozik az alkotmánnyal, mint Ivánka az elhagyott atomrakétával a Vörös téren, amelyik eddig elsősorban a hatalma szokatlan eszközökkel való, gátlástalan megszilárdításában jeleskedett, ez vajon nem azért hangsúlyozza-e a kötelező fegyveres szolgálatot, különösen rendkívüli helyzetekben, nem akar-e ezzel visszaélni?

Rendkívüli helyzet pedig bármikor adódhat, mikor a hadseregre szükség lehet itthon: Vörösiszap-katasztrófa, árvíz, éhséglázadás, rendőrsztrájk...

v. jókormányzósember 2011.07.21. 08:46:50

Ides Gyermeköm, Ferönc!

Szúval te aszondod, itten csak játszadozás mögy! Hát- íszrevöttük! Ott van pl. a (bisztos nem jó cimborád) matolcsi! Hát- amit ez a gyerök csinál! Huhúúú! Hát- ócsón nem akarta mögvenni a mol (orosz részét)- hát most mögvette drágán! Ugyi! (Tavaly Gordonék megvették volna- a fidesz tiltakozott. Ez is benne van néhány (tíz!) milliárdba!).

Asztán ottan vannak, ugyi, a szígyártók, meg a kósák -kesék, mög a foltozóvargák! Hátosztán, ezek a gyerökik úgy megmozgatták a gazdacságot- ho' rögtön háromszáz lett az ajró!!! Huhú!!!

(Tavaly jún- a három díszmadár (felteszem, nem parancs nélküli) szólamára- bedőlt a Forint.)

Asztán mög, ha a fiatallokat vösszük, ottan van ugyi, a gyerektelenségi adó, satöbbi. Kimondhasssuk hát, hogy azér' imádják annyian a fiatalok (hát még a fiatal, gyűlésen ugrállós lyányok) a fideszt- mer' az mindent elvesz tőlük- ami fiatalos- )

(Ld. az anti-sajtó törvény, a külföldi songok irtása, stb.)

Ezök után, gyermököm- mit gondósz (te, mint sólyom bácsi, a nagy, független sólyom bácsi, a bazsarószaképű Mecsekjáró* főszógálója)- lösz -e itthun sorkatonaság?

Lössz! Aki meg títakozni akar, aszt becsukatjuk, "Aszt jónapot!"

Adjon az Isten- több józan észt!

VJK

*UI: Ha már laci bácsi (neem, nem az amelik a gusztusus dógokat kavargatja)- illen környezetvédő- vallon láügyben (bányásszák a természetileg védett lápokat- tőzegért, családi vállalkozásban, ugyi!- Az újság legalábbis, eszt írta)- szóval, laci bácsi mikor megy bánya-foglalni?

v. jókormányzósember 2011.07.21. 08:47:00

Ides Gyermeköm, Ferönc!

Szúval te aszondod, itten csak játszadozás mögy! Hát- íszrevöttük! Ott van pl. a (bisztos nem jó cimborád) matolcsi! Hát- amit ez a gyerök csinál! Huhúúú! Hát- ócsón nem akarta mögvenni a mol (orosz részét)- hát most mögvette drágán! Ugyi! (Tavaly Gordonék megvették volna- a fidesz tiltakozott. Ez is benne van néhány (tíz!) milliárdba!).

Asztán ottan vannak, ugyi, a szígyártók, meg a kósák -kesék, mög a foltozóvargák! Hátosztán, ezek a gyerökik úgy megmozgatták a gazdacságot- ho' rögtön háromszáz lett az ajró!!! Huhú!!!

(Tavaly jún- a három díszmadár (felteszem, nem parancs nélküli) szólamára- bedőlt a Forint.)

Asztán mög, ha a fiatallokat vösszük, ottan van ugyi, a gyerektelenségi adó, satöbbi. Kimondhasssuk hát, hogy azér' imádják annyian a fiatalok (hát még a fiatal, gyűlésen ugrállós lyányok) a fideszt- mer' az mindent elvesz tőlük- ami fiatalos- )

(Ld. az anti-sajtó törvény, a külföldi songok irtása, stb.)

Ezök után, gyermököm- mit gondósz (te, mint sólyom bácsi, a nagy, független sólyom bácsi, a bazsarószaképű Mecsekjáró* főszógálója)- lösz -e itthun sorkatonaság?

Lössz! Aki meg títakozni akar, aszt becsukatjuk, "Aszt jónapot!"

Adjon az Isten- több józan észt!

VJK

*UI: Ha már laci bácsi (neem, nem az amelik a gusztusus dógokat kavargatja)- illen környezetvédő- vallon láügyben (bányásszák a természetileg védett lápokat- tőzegért, családi vállalkozásban, ugyi!- Az újság legalábbis, eszt írta)- szóval, laci bácsi mikor megy bánya-foglalni?

v. jókormányzósember 2011.07.21. 08:47:35

Ides Gyermeköm, Ferönc!

Szúval te aszondod, itten csak játszadozás mögy! Hát- íszrevöttük! Ott van pl. a (bisztos nem jó cimborád) matolcsi! Hát- amit ez a gyerök csinál! Huhúúú! Hát- ócsón nem akarta mögvenni a mol (orosz részét)- hát most mögvette drágán! Ugyi! (Tavaly Gordonék megvették volna- a fidesz tiltakozott. Ez is benne van néhány (tíz!) milliárdba!).

Asztán ottan vannak, ugyi, a szígyártók, meg a kósák -kesék, mög a foltozóvargák! Hátosztán, ezek a gyerökik úgy megmozgatták a gazdacságot- ho' rögtön háromszáz lett az ajró!!! Huhú!!!

(Tavaly jún- a három díszmadár (felteszem, nem parancs nélküli) szólamára- bedőlt a Forint.)

Asztán mög, ha a fiatallokat vösszük, ottan van ugyi, a gyerektelenségi adó, satöbbi. Kimondhasssuk hát, hogy azér' imádják annyian a fiatalok (hát még a fiatal, gyűlésen ugrállós lyányok) a fideszt- mer' az mindent elvesz tőlük- ami fiatalos- )

(Ld. az anti-sajtó törvény, a külföldi songok irtása, stb.)

Ezök után, gyermököm- mit gondósz (te, mint sólyom bácsi, a nagy, független sólyom bácsi, a bazsarószaképű Mecsekjáró* főszógálója)- lösz -e itthun sorkatonaság?

Lössz! Aki meg títakozni akar, aszt becsukatjuk, "Aszt jónapot!"

Adjon az Isten- több józan észt!

VJK

*UI: Ha már laci bácsi (neem, nem az amelik a gusztusus dógokat kavargatja)- illen környezetvédő- vallon láügyben (bányásszák a természetileg védett lápokat- tőzegért, családi vállalkozásban, ugyi!- Az újság legalábbis, eszt írta)- szóval, laci bácsi mikor megy bánya-foglalni?

maskep 2011.07.21. 08:49:42

@hagyma: "otthon..." Tehát külföldön élsz, ahol még az ékezetes billentyűket is nélkülözöd. Gyere haza, és akkor áldozhatod életedet-véredet, ha akarod - ha nem.

naiv legényke 2011.07.21. 08:58:23

Kumin: " a jobboldalon, ahol elvileg markánsabban van jelen a hazafiasság.."

"markánsabban van jelen a hazafiasság"
Ezt honnan lehet tudni? Min lehet a hazafiasságot mérni?

"elvileg"
Kumin valami általános érvényű tényről, alapigazságról beszél?
Netán tud egy ilyen természeti törvényről?
Ez a saját meggyőződése?

room_101 2011.07.21. 09:01:09

Miután a "megvédjük a nyugdíjadat" duma alapján elveszik a nyugdíjat, a "több pénzt az egészségügybe meg az oktatásba" alapján a hálapénzt lassanként legalizálják, és csökkentik az államilag finanszírozott helyeket - ami gyakorlatilag a tandíj bevezetése - akkor mégis mi a fenét olvasnánk ki abból, hogy nem lesz kötelező a sorkatonaság?
Á Á Á biztos nem azt, hogy gyerekek, lehet holnapután berukkolni, szopni, mosni, krumplitpucolni.

arkanum 2011.07.21. 09:01:50

Akik a hozzászólásaikban a fiatalok megnevelését várják a sorkatonaságtól, teljes zavarban vannak. Azok, akik a plázákban, utcán lógnak, nem katona korúak, hanem jóval fiatalabbak. A szüleik még - többnyire -épp voltak katonák. Bár nő lévén fogalmam sincs, hogy ott milyen nevelést kaptak, de a kinti életben semmi fegyelmet, empátiát stb. nem tapasztaltam rajtuk. Ráadásul, még a 70-es, 80-as években sokkal több fiatal lógott kint az utcán és mindefele, amit ma a gyerekeink irigyelnek is. A mai fiataloknak sokkal koncentráltabban és célirányosabban kell készülniük az életre, mint nekünk kellett. Szinte bármit végeztél volt munka, nem volt akkora verseny az élet minden területén. Aki valamire akar jutni, ezerszer többet kell letennie, helyt állni a folyamatos versenyben. Sőt nekem az a furcsa, hogy az ambciózusabb diákoknak, már a középiskolában, az egyetemen - ahol tanítok - végképp erről szól az életük. De nem is tudom, hl vannak az anno megnevelt férfiak - s az már régen rossz, ha valakit a katonaság nevelne meg. A hatalmi arrogancia, erőfitogtatás, az alárendeltek megalázása igen távol áll a nevelés fogalmától.

Commandante Jayasuriya 2011.07.21. 09:21:32

@hagyma:

Egy előnyt említs, azon kívül, hogy a politikusok több kenőpénzt tehetnek zsebre a fegyvergyártóktól. Mellesleg az államokban meg a külföldiek megfigyelését, és megkülönböztetését kellene visszaállítani.

Én már régóta figyelem a ténykedésed, és az a véleményem alakult ki rólad, hogy te igazán szereted más farkával bökdösni a csalánt.

Commandante Jayasuriya 2011.07.21. 09:24:28

@maskep:

Őhagymasága az USA-ba nősült, hosszú ideje ott is él, de nem lehet túl jó a házassága, mert folyamatosan a blog.hu-n osztja az észt.

maskep 2011.07.21. 09:27:22

@naiv legényke: Kumin: " a jobboldalon, ahol elvileg markánsabban van jelen a hazafiasság.."

Ez elméletileg még akár igaz is lehet, bizonyos szempontból. A három nagy klasszikus politikai-eszmei irányzat, a konzervativizmus, a szocializmus és a liberalizmus közül az első az, amelyik elsősorban a konzervált közösségi értékeket tartja prioritásnak. "Isten, haza, család."

A dolog két ponton bukik meg. Az egyik, hogy a mai magyar jobboldali kormány konzervatív-e igazán? Szerintem maximum szelektíven, önkényesen. Kimazsolázza azokat a hagyományokat, közösségi értékeket, amiket zászlóra tűz - ellentétben pl. az egyre inkább, kimondva-kimondatlanul, célnak tekintett angolszász modellel. Amiben ugye törvényeket nem igazán helyeznek hatályon kívül, mert az is a hagyomány, a megbonthatatlan kulturális és politikai örökség része.

A másik pont, hogy a hazafiság, vagyis a haza érdekeinek képviselete és érvényesítése, nem feltétlenül esik egybe a Haza, mint konzervatív érték mindenek felett való hangsúlyozásával. Nem hiszem például, hogy Orbán EP-s ámokfutása hazafiasság lett volna, a haza valós érdekeit képviselte volna. Akár külpolitikai, akár belpolitikai, akár történelmi, akár érték-szempontból. Pedig szájkaratéval folyamatosan "a magyarokat" védte...

JaksaM · http://mindennapiember.blog.hu 2011.07.21. 09:28:56

Igen, a kommunikáción, meg a bonyolításon elég sok minden múlik...

mindennapiember.blog.hu/2011/07/21/ma_minden_akcios

maskep 2011.07.21. 09:29:21

@Commandante Jayasuriya: Lehet, hogy demagógia, de kevés dolog tud annyira felbőszíteni, mint mikor valaki ilyen önzetlenül kész áldozni az én véremet...

bee-lah 2011.07.21. 10:04:13

@Bambano:
"tananyag a puszta kezes harc harckocsi ellen" :)
ezt "harckocsi elleni (gyalogsági) közelharc"-nak hívják...
és jó ha nálad van az amd-65/ak-47 és néhány 58K100 harckocsi elleni gránát...

Bí (tartalékos főhangya, amíg volt ilyen...)

Augustin 2011.07.21. 10:23:57

És mi lenne, ha kötelező lenne a sorkatonaság, viszont mindenki maga dönthetné el, hogy civil, vagy fegyveres szolgálatot látna el?
Pl. amekkora hiány van ápolókból az egészségügyben, nyugodtan mehetnének néhány hónapig beteget tologatni, meg emelgetni a srácok, és nem kellene mondjuk még a 70 kilós beteget is két nővérnek mozgatni, akik amúgyis elvileg csak 10 kg-t emelhetnének. A munkanélküliként való tengődésnél csak jobb lehet.

naiv legényke 2011.07.21. 10:56:58

@maskep:
Ha megnézem a posztban a kijelentés szövegkörnyezetét, a kontextust, kiderül számomra, hogy a fejtegetett téma kapcsán semmi indokoltsága nem volt az általam vitatott tartalmú kumini kijelentésnek. Szakpolitikai kédésekről az egész nyilvánosságot szakszerűen, a félreérthatőséget kizáróan kellene tájákoztatni. Hogy jön ide indoklásként a jobboldal markánsabb hazafiassága?
Úgy, hogy ezt a kanonizált prioritást mantrázni kell, (pont aktuális Tusványos kapcsán), akkor is, ha a gyakorlatban mindkét oldal tele van ezzel kapcsolatban példákkal és ellenpéldákkal.
És Kumintól ez nem kommunikációs bénázás.

Sátán meg a Jocó 2011.07.21. 12:03:41

Nem volt az olyan rossz, mint ahogy egyesek lefestik.

Azért sok érdekes dolgot meg lehetet tanulni, életre szóló barátságok köttettek, és olyan élmények, amelyeket még az unokáknak is lehet mesélni.

Természetesen nem végig kéjhömpöly volt, de aki azt állítja, hogy ott az emberrel csak és kizárólag szar dolgok történnek, az egész egyszerűen hazudik.

Szemezgessetek: milstory.blog.hu/

Mellesleg én szívesen látnám az MHSZ valamilyen formában való újra életre hívását. NAGYON reménykedem benne, hogy a mai fiúk is szívesen mennének el fillérekért célbalőni, harcművészetet tanulni, szerelgetni, repülni, ugrani, vezetni, stb...

Alonee 2011.07.21. 23:12:34

@commando: Világos, egyetértünk.

márta)) 2011.07.22. 10:18:35

"Hamarosan a bevallottan homoszexuálisok is lehetnek katonák"

"Az amerikai védelmi minisztérium sajtóértesülések szerint pénteken bejelenti, hogy nincs akadálya, hogy hatályon kívül helyezzék azt a törvényt, amelynek alapján elbocsátották a hadseregtől, aki nyíltan vállalta, hogy homoszexuális."

www.mno.hu/portal/798807

Az 1993-ban, Bill Clinton elnöksége idején elfogadott törvény a „ne kérdezd, ne mondd” elv alapján kimondta, hogy a seregnél hivatalosan nem kérdezhetnek rá a katonák nemi identitására, ők pedig nem kötelesek azt felfedni.
A bevallottan homoszexuális egyéneket viszont nem vették állományba, a már a fegyveres erők kötelékében lévőket pedig leszerelték.
Az eltelt 18 évben több mint 13 ezer embert bocsátottak el emiatt a seregtől."

Hm. részemről, most kommentár nélkül.
Nem szeretnék (esetleg, véletlenül sem) olyat írni, amit netán később megbánnék, azon okból sem, mert soha sem szoktam, felelőtlenül írogatni.
Igy van ez.
:))

GL-581 g 2011.07.25. 20:05:54

@arkanum: Végre valaki, aki látja, hogy ez a "sorkatonaság = rendes gyerek" képlet szemellenzős, alaptalan, és olyannyira kőprimitív, hogy legfeljebb a talponállók törzsközönsége előtt nem számít cikinek hangoztatni. Köszönöm. :)

Sosem voltam katona. Vagyis nem tudok annyi piálós-epehányós-kurvakefélős történetet mesélni, mint az a sok rendes-és-fegyelmet-tanult-sorkatonáskodó figura, akik eddig a visszaállítás szükségességéről meg a pozitív hatásáról okoskodtak nekem.
Ám ellentétben velük, én továbbtanultam, majd még egyszer, és józan, törvénytisztelő, s legfőképpen RENDES életet élek. Nekem nem kell megtanítani a fegyelmet és a tisztességet, nagyon szépen köszönöm. Akinek meg erre rászorul, annak ott a lehetőség, jelentkezzen hivatásos katonának - nagyon szép és elismerésre méltó szakma.

A szerző

Kumin Ferenc

Politológus-közgazdász, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

2002 óta jelennek meg politikai elemzései az on- és az off-line médiában

2006 és 2010 között Sólyom László köztársasági elnök kommunikációs és stratégiai tanácsadója

Facebook

süti beállítások módosítása