Alkotmányozás és politikai haszon

2011.03.24. 22:26 kumin

Eltelt az alkotmány vitájának első hete, amely különös izgalmakat nem tartogatott a politika ínyenceinek. Minden parlamenti párt az előre bejelentett pályán maradt: a kormányzó pártszövetség Szili Katalinnal kiegészítve a javaslatokat tárgyalta, a Jobbik részt vett ugyan az ülésen, de teljes ellenállásba vonult, a két további ellenzéki képviselőcsoport pedig távolmaradásával demonstrált. Próbáljunk mérleget vonni arról, hogy az egyes szereplők döntései mennyire szolgálták politikai érdekeiket.

forrás: Hírszerző


Kezdjük a Fidesz-KDNP-vel. A lehorgonyzott céljaik két pontban foglalhatók össze: az előre eltervezett határidőre legyen új alkotmány, illetve minél több párt vegyen részt az alkotmányozás vitájában. A két cél csak egymás kárára tudott teljesülni. A rögzített határidő ugyanis – sok egyéb más kifogás mellett – hivatkozási alapot teremtett a távolmaradásra elsősorban az LMP-nek, amely tételesen kinyilvánította preferenciáit, de nyilván a szocialistáknak is, akik még szigorúbban ítélték meg a teljes folyamatot. A kormányzó pártszövetségnek így – amennyiben az első hét körülményei a továbbiakban is meghatározzák a folyamatot – csak az egyik célja teljesül biztosan, határidőre eredménnyel szolgál majd az új alkotmány vitája, a résztvevők száma azonban alulmúlja az elérhető maximumot.


A minél több párt bevonása az utóbbi hónapokban lényegében egyetlen feladatot jelölt ki: az LMP bevonását. Ez nem sikerült, így a parlamenti vitában megmaradt a papírforma felállás. Önmagában ez mekkora veszteséget jelent? A szocialistákra nem is lehetett komolyan számítani, az ő legitimáló erejükre igazán nem is építettek a jobboldalon. Az LMP részvétele esetén azonban komoly kozmetikai előnyöket hozott volna a vitához, még akkor is, ha a „konszenzusos” jelző használatától ebben az esetben is távol maradt volna a folyamat, mivel az szinte teljesen kizártnak tekinthető, hogy bármilyen engedmény vagy alku révén az ökopárt még szavazatával is támogatta volna az új alaptörvényt.


Folytassuk tőlük, az ő perspektívájukból. Nyilván ellenzéki pártként alapvetően nem az hajtja az LMP-t, hogy a kormányoldal sikereihez hozzájáruljon. Innen nézve racionális a döntésük, amelynek értelmében még a vitától is távolmaradtnak. A szocialistákkal szemben azonban sajátos pozíciót élveznek, a Fidesz-KDNP nem totálisan bizalmatlan velük szemben, így némileg nagyobb eséllyel tudtak volna bizonyos módosításokat átverni a készülő alkotmány szövegén, cserében a jelenlétükért. A mérlegelés nem mutat egyértelmű eredményt. Választóik egy része bizonyára értékeli, hogy élesen elhatárolódnak a kormányoldaltól a távolmaradásról hozott döntésükkel, ám elképzelhető olyan LMP-s szavazó is, aki szívesebben látta volna valamelyik számára fontos érték érvényesülését az új alaptörvényben, még ha ennek az is lett volna az ára, hogy a párt képviselői jelenlétükkel erősítették volna az alkotmányozási folyamatot. Melyik hatás erősebb, merre billen ki a mérleg? Ezt ma még nehéz megmondani.


A Jobbik stratégiája kevesebb kockázatot hordoz. Bent maradtak, részt vesznek a vitában, viszont olyan követelésekkel lépnek elő, amelyeket biztosan nem fog és nem is tudna teljesíteni a kormánypárt. Ezzel a folyamat végén leadott „nem” szavazatuk nem is igényel további indoklást, ráadásul a megfogalmazott igényeik a törzsszavazóik fülének kedvesen csengnek, még ha nem is minden Jobbikra szavazó tudja pontosan – felteszem – hogy mi is az a Szent Korona tan. Rosszul tehát nagy valószínűséggel nem jár a Jobbik ezzel a döntésével, és még az sem kizárt, hogy akár szimpatizánsai számát is gyarapíthatja a fokozott médiajelenlétet is biztosító részvétellel.

 

Hasonlóan az MSZP sem kockáztatott sokat döntésével, bár érdemes eljátszani a gondolattal, hogy mi lett volna, ha megpróbálják a Jobbik útját járni: azaz bent maradnak, vitáznak, de képtelen, amúgy a saját választóiknak kedves igényeket fogalmaznak meg. Ilyeneket nem túl nehéz találni. Ezzel megúszhatták volna azt az – LMP-re is kiosztható – vádat, hogy nem teljesítik választóik megbízását, nem jelenítik meg az Országgyűlés egy kulcsfontosságú vitájában azokat az értékeket, amelyek képviseletére mandátumot kaptak. Ez a szempont azonban feltehetően a szocialistáknál nem annyira erős, hiszen választóik dühe és elutasítása a Fidesszel szemben sokkal erőteljesebb, mint az az óhaj, hogy valamilyen kis engedményt az új alkotmány formálásában elérjenek a párt képviselői.


A végeredmény tehát: a kormánypárt halad a maga által kitűzött alkotmányozási úton, de ennek politikai költségeivel kénytelen számolni, az ellenzékiek közül a Jobbik és a szocialisták döntése a saját logikájuk szerint racionálisnak tűnik, míg az LMP választása inkább rejthet magában kockázatokat.
 

Címkék: vita távolmaradás alkotmányozás

102 komment · 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kuminszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr712769455

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Wittner: Horn "Gézengúz Recskabajnok" Gyula képtelen meghalni 2011.03.25. 11:09:45

 Folytatódott az új alkotmányra vonatkozó javaslatok együttes általános vitája csütörtökön az Országgyűlésben; szóba kerültek a választójoggal és a szottyadt NATO-tagsággal kapcsolatos rendelkezések is, Wittner "Királyi Fallosz" Mária...

Trackback: A diktatúra elérte a művészeti életet 2011.03.25. 10:26:45

Azt eddig is tudtuk, hogy a kormány mohósága féktelen. Egészen mostanáig mégis reméltük, hogy a civil szférát, társadalmi szervezeteket, a kultúra, a művészet érdekképviseleti szervezeteit nem éri el. Hittük, odáig nem fajulhat a diktatúra a harmadik é...

Trackback: Alkotmányos udvarló tánc 2011.03.25. 09:52:02

Még a legszárazabb szürkekardigános politikai elemző is képes mosolyra fakadni annak láttán, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere milyen vehemensen próbálja az ellenzéket visszacsalni az alkotmányozási folyamatba. Tényleg csak az hiányzik, hogy a kor...

Trackback: Letöltendő Geréb Ágnesnek 2011.03.25. 08:58:06

Geréb Ágnest foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetésért ítélte el a Fővárosi Bíróság két évre. A letöltendő fogházbüntetés mellett a szülésznőt öt évre eltiltották foglalkozása gyakorlásától. Geréb Ágnes a bíróság előtt 2010 decemb...

Trackback: My, národ maďarský 2011.03.25. 08:50:39

My, národ slovenský, azaz, mi, a szlovák nemzet, így kezdődik a szlovák alkotmány preambuluma. Mi, a magyar nemzet tagjai, így kezdődik a kormányzó Fidesz által elkészített magyar alkotmánytervezet preambuluma, amelyet nemzeti hitvallás elnevezéss...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megszűnt 2011.03.25. 08:08:59

Egy kis nyugalom a kétharmad, ami adott esetben lehet jó, de lehet túl unalmas, színtelen. Nekem, végigolvasva az írást, az a gondolatom erősödött, hogy pártállásra való tekintet nélkül, de ott kellene lennie minden képviselőnek és elmondani a véleményét.

Nem értettem egyet a Fidesz kivonulásaival sem, Fidesz szavazóként, mert azt mondtam: Bármilyen kellemetlen, legyenek ott, az a munkájuk!

Egyetértek Kumin Ferenccel, ezt a magatartást elvárnák a szavazók (szerintem MSZP oldalon is), hogy képviselve legyenek. Az utolsó leheletig.
Aztán jöhet az ár. Aztán jöhet bármi. Ők ott voltak és annyit tettek, amennyit tehettek.

megszűnt 2011.03.25. 08:23:43

Szeretnék egy apró megjegyzést tenni, ezt aztán lehet törölni, mert nem témába vág, és inkább az Index felé. Két politológus működik itt. Miként lehet, hogy az egyik állandóan címlapon van, úgy, hogy állítólag beteg is, nem elemez, csak számonkéri a Századvéget.

Az rendben, hogy az én blogom nincs kiemelve, mert az egy énblog, én pedig nem vagyok közszereplő. De ez így nincs jól.
www.youtube.com/watch?v=teWYde75TKM&feature=related

pirimogyoró 2011.03.25. 08:35:12

Én egyetértek az Mszp-vel, teljesen felesleges lett volna végigülni a Fidesz bohóckodását. Mindenki rühelli a képmutatást, legalábbis a közvélemény előtt, hát miért kéne elvárni az Mszp-től, hogy egy olyan alkotmányozáson vegyenek részt, ahol nem csak változtatni nem tudnak a dolgokon, de a hangjukat meg sem hallja a Fidesz?
Ez részemről rendben van. A Fideszt sem zavarja, de előnyt szerettek volna kovácsolni ebből is - ingyen. (Mert nem engedtek volna egy jottányit sem.)

fran7 2011.03.25. 09:00:40

@pirimogyoró: Nem mondom, hogy nincs igazad, csak az ilyen magatartás gyengíti a demokráciát. Mert akár nem rosszindulatú emberek is megkérdezhetik, hogy miért is van ellenzék a Parlamentben, mit is csinálnak ott. Főképp ha nem is ülnek be munkanapon. Hol az ellenzék hasznossága, amivel kiérdemlik a tiszteletdíjat.

BenőBá 2011.03.25. 09:03:09

Ha gyorsan sikerülne végignyomni az alkotményt, plusz utána 30 napon belül megnépszavaztatni, akkor az ellenzékkel fel lenne mosva a padló, LMP-stől, mindenestől. Az MSZP lehet végleges halálos ütést kapna ezzel.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.03.25. 09:04:58

@fran7: ezt a kérdést akkor is fel lehetett tenni, amikor a fidesz nem járt be

Most fordult a kocka, és mindenki az ellenkezőjét mondja, mint korábban

fran7 2011.03.25. 09:10:55

@spontan: Én ezt pontosan tudom, de leginkább Viktor nem járt be, némileg érthető módon. Másrészt a Fidesz, ha jól emlékszem, Fletó bejelentett beszédei alatt nem voltak bent. Van különbség.
De engem az zavar, hogy a demokrácia féltésébe nem fér bele, hogy részt veszünk a parlament munkájába. S amilyen kritikával illetem a másikat. Azt én sem gondolom komolyan. Ezt el lehet nézni, mikor Orbán bányáiról volt szó, majd hatalomra jutva, hirtelen nem lett baj, ha a politikus rokonainak is van tulajdona, cége.

baloo112 2011.03.25. 09:13:00

:)
Nagyon magas, emelkedett lelku anyazas, szidas es ujjal körbemutogatas.
50 ember aki bent lezeng a parlamentben, es körbeuli azt aki eppen beszel.
Ez az alkotmanyozas komoly Szent Isvantol eredeztetett magas szintu vitaja.

Vicc...
Mindig azt hiszem hogy a parlament meg a partok nem tudjak magukat alulmulni, de gyorsan mindig meg is cafoljak....

Diocles 2011.03.25. 09:15:57

Az LMP már a neve miatt is nehéz helyzetben van, ugye ott van a Lehet Más a Politika fellengzős szócska, majd ez párosul a legpitiánerebb pártpolitikai taktikázással.

(Kumin úr figyelmébe ajánlanám, h a nem éppen Fidesz-barát hvg is alaposan lecseszte az LMP-t az alkotmányozási folyamatból való kivonulásukért, lásd Babus Endre cikkét.)

Ugyanakkor azt se feledjük, h az alkotmányozás egy korszakhatár, újra felállni látszik a hagyományos "balliberális" (MSZP-LMP) és a "jobboldali" (Fidesz) törésvonal, ezt némileg színesíti, ám nem töri meg a Jobbik.

A jobboldal pedig leszámolhat azon illúzióival, h az LMP-vel bármiféle együttműködés, sőt, adott esetben koalíció lehetséges (ez a számítás persze eleve irreális volt), meglehetősen elképzelhetetlen ez azok után, h az LMP az alkotmányozástól kezdve szinte minden lényeges kérdésben az MSZP-vel ért egyet.

tom.j 2011.03.25. 09:16:17

@spontan: Csak mondjuk a Fidesz Navracsics útján ismertette a frakció álláspontját, ő képviselte őket az ülésen. Ez azért teljesen más, minthogy távolmaradásunkkal telibeszarunk mindenkit.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.25. 09:21:00

Igyekeztem figyelemmel követni az Alkotmány-tervezetek általános vitáját. Meg kell, hogy mondjam, változó színvonalú volt a vita. Voltak olyanok, akik csak kitöltötték az időt, azzal, hogy kifejezzék, mennyire örülnek a folyamatnak, azonban volt érdemi vita több fontos konkrét kérdésről is. Kár, hogy ezek elsikkadtak. Ami szintén elsikkad, hogy bizony a kormánypárton belül is vannak komoly ellentétek, bizonyos sarkalatos kérdésekben, konkrét megoldási javaslatokban.

Megmondom őszintén azt is, hogy igen hiányolom az LMP-t a folyamatból. Mivel olvastam a tervezetüket, ezért azt gondolom, abban is lett volna jó pár megfontolásra érdemes dolog, amiről legalább nyilvános vitát érdemes lett volna folytatni. (Ahogy a Szili Katalin által benyújtott verzióban is.)

Mindazonáltal, azt gondolom - egyetértve Kumin Ferenccel - hogy ebben a történetben a legnagyobbat az LMP bukhatja. Gyakorlatilag láthatatlanok lettek, és arctalanok. A nyilvánosság előtt csak az marad majd meg, hogy a szocikkal együtt tartanak, és a Fidesszel szembe mennek. Bármennyire megpróbáltak elhatárolódni az MSZP-től, mégis beleestek az ő csapdájukba.

A Fidesz persze szidhatná önmagát, miért lépett meg annyi ormótlan, és nézetem szerint jórészt fölösleges lépést október és február között, ami miatt az ellenzék ennyire berágott. Ha ezt nem tették volna, akkor most ők hivatkozhatnának erkölcsi alapokra, és a feladatokra.

Összességében azt gondolom, hogy a legfontosabb, és leginkább felelős tevékenység mindenki részéről az lenne, ha igyekezne konstruktívan hozzáállni a dologhoz. Egy alkotmánnyal nem szabadna játszadozni, hanem arra gondolni, hogy ennek évtizedekig ki kell tartani, alapjaiban. Nem pedig már a következő kampányra bazírozni, hogy azt lehessen sugallni, hogy ez az alkotmány csak három évig lesz érvényben.

A kivonulásról. Sokan egyenlőségjelet vonnak a Fidesz GyF előre bejelentett napirend előtti felszólalásai alatt való kivonulásával. A különbség ég és föld. Az ott a show műsor része volt. Nem konkrét dolgokról volt szó, hanem a legitimitásában megroggyant kormányfő kísérletezgetéseiről, amikor ismételten megpróbált úgytenni, mintha kormányozna.

Jellemző pl., hogy a szintén bírált (szerintem amúgy érdemtelenül) Bajnai alatt nem vonultak ki.

És ami még fontosabb, a konkrét ügyek tárgyalásából nem maradt ki akkor a Fidesz, benyújtott egy rakat javaslatot, amit mondjuk rendre le is söpörtek.

A mostani kivonulás igazán konkrét dolgokban nyilvánul meg, ami több, mint egy show-elem a parlamentben, hanem nagyon fontos alapok meghatározása, illetve az államszervezeti rend megalkotása. (Ebben pl. sztem az LMP-nek több jó, és megvalósításra is érdemes ötlete lett volna, legalábbis a tervezetük alapján.)

A koncepcióról annyit szólnék, hogy az irányai szerintem megfelelőek, alapvetően jó, azonban még nagyon sokat kell rajta dolgozni, sok a gyermekbetegség, ellentmondás, stb.
Ami nekem nem tetszik a tervezetből a sarkalatos törvények magas száma.

nemstatikus 2011.03.25. 09:21:03

Hogy egy normális ország normális parlamentjében hogyan kellene normális munkát végezni, ez gondolom, nem vita tárgya.
Kétségtelen, hogy az LMP és MSZP nélkül ez a mostani alkotmányozás kicsit szürkébbre sikeredik, mint azt egyesek tervezték vagy remélték. A parlament majdnem egy éves ténykedésére visszagondolva, a két párt jelenlétével csupán annyiban lenne más, hogy bármilyen megnyilvánulásukra lehetne SZDSZ meg MSZMP utód pártozni. Mint azt hallhattuk tegnap, nem hogy lényegi kérdésekben nincs remény arra, hogy figyelembe vegyék az ellenzék javaslatait, de még a helyesírási hibákra való figyelmeztetést is arroganciával fogadja a T. 2/3.
Jól van ez így. Maguk főzik, együtt esszük.

nemstatikus 2011.03.25. 09:24:24

@tom.j: Azért nyugtass meg! Jegyzőkönyv még készül az ülésekről?

Picurigor 2011.03.25. 09:27:08

Nem lepődöm meg azon, hogy az ellenzék távol marad az alkotmányozástól. Azt gondolom, helyesen teszik, hogy nem asszisztálnak a fideszes kutyakomédiához.
Ez az alkotmány egyetlen párt által az országra oktrojált alkotmány lesz, és ennek célja nem más, mint e párt hatalmának a bebetonozása. Ilyen formán tehát ez az alkotmány mind előkészítésében, mind elfogadásában, mind szellemiségében az 1949-es kommunista alkotmányhoz fog a leginkább hasonlítani.
A Fidesz korábban azt vetette a szocik szemére, hogy a választási kampányban nem kértek felhatalmazást a néptől a megszorításokra, reformra, stb. Nos, most a fagyi visszanyalt, hiszen ők sem kértek felhatalmazást az alkotmányozásra.
Sólyom Lászlónak adok igazat ebben, aki szerint a kormánytöbbség önmagában még nem elég az alkotmányozáshoz, még akkor sem, ha technikailag megvan hozzá a képessége. Ilyen tekintetben példaértékű Hornék akkori önkorlátozása e téren, illetve ad némi támpontot ahhoz, hogy meglássuk, mi a különbség Horn és Orbán között.
Így tehát ez egy pártalkotmány lesz és pártállami rendszert épít ki. Sajnálom a dolgot, mert a XXI. sz-ban nem Kádárhoz és Horthyhoz kellene visszatérni.
Aggályos a Fidesz eljárása azért is, mert bár elég nehezen indokolhatóan hirtelen most illegitimnek tartja az 1989-es alkotmányt, mégis annak szabályai szerint jutott hatalomra, és annak szabályai szerint akar alkotmányozni.
Ebben a nemzeti katyvasszal leöntött pártállami alkotmányozásban tehát egyetlen valódi demokratának sem szabad részt vennie. Illetve már most előre látható, hogy nagyon sok alkotmány-módosítási, ha nem egyenesen alkotmányozási feladata lesz az Orbánékat követő politikai erőknek.

M_Runcájsz 2011.03.25. 09:30:19

@knausz: Ha nem értettél egyet a Fidesz sorozatos éveken át tartó kivonulásaival, TELJES elzárkózásával, ennek ennek ellenére rájuk szavaztál, akkor most sajnálatos módon a jelen helyzetben neked kuss van.

fran7 2011.03.25. 09:35:31

@Picurigor:A Fidesz elég egyértelműen beszélt arról, hogy kétharmad birtokában alkotmányozni fog. Ez mindenki számára egyértelmű volt.
Az Mszp, ha nem vesz részt a demokrácia alappillérében, a parlamenti munkában azzal, szintén veszélyezteti a demokráciát. S ráadásul ezzel azt bizonyítják, hogy a demokrácia csak eszköz a kezükben, ha éppen hatalmon vannak. Nem mintha valamikor is figyelembe vették volna az ellenzék véleményét.
Nincs tökéletes alkotmány. A 89-es sem volt az, ez sem lesz az, de ha valaki nem vesz részt benne, akkor miképp fogja elvárni, hogy majd az ő általa megalkotottat majd egyszer normálisan fogadják.

Picurigor 2011.03.25. 09:44:18

@fran7: az MSZP eddigi tapasztalatok szerint részt vesz a rendes parlamenti munkában, egyedül ebben az alkotmányozási színjátékban nem.
Mellesleg nézz utána, hogy szocialista kormányok alatt hány ellenzéki javaslatot fogadtak el, majd nézd meg fideszes kormányok alatt mennyit...

Valóban nincs tökéletes alkotmány, ezért kell széles társadalmi konszenzust teremteni alkotmányozáskor. A Fidesz erre semmilyen formában nem törekszik, az ellenzék csak díszlet lenne ebben a folyamatban...

nemstatikus 2011.03.25. 09:46:19

Azt mondják okos emberek, hogy nekem az ország alkotmányát komolyan kellene vennem, meg még tisztelnem is. Pláne!
Ehhez minimum az kellene, hogy némi konszenzuson alapuló alkotmányozás folyjon, de minimum ennek a látszata meglegyen.
Igen kedves barátaim. Egy valamire való alkotmánynak úgy kell kinéznie, hogy azt a kommunista meg a fasiszta is el tudja fogadni valamilyen szinten.
Én egyiknek sem vallom magam, de nekem nem jön össze.
Nincs nekem azzal az emberrel semmi bajom, aki Szent Koronával fekszik és kél, ahogy az is magánügy, ha valaki Tigrissel vagy Malackával teszi ugyanezt. De ha valaki azt akarja előírni nekem, hogy holnaptól kezdve feltétel nélkül kell hinnem Mazsolában, és tiszteletem jeléül minden este az ágyamba kell cipelnem, annak az embernek egyetlen mondott vagy írott szavára sem vagyok kíváncsi, nem hogy még tiszteljem is azt.

M_Runcájsz 2011.03.25. 09:48:08

@BenőBá: röhög a vakbelem. :D 1. mi vagy te, vmi. diktatúra imádó? 2. a fidesz már most elvesztett 500e szavazót és ez csak tovább lefelé fog menni.

fran7 2011.03.25. 09:56:26

@Picurigor: Jó kérdés, hová vezetjük vissza ezt a nem fogadom el a másik törvényjavaslatait. Szerintem a 98-as választási eredmény nagyon sokkoló volt az MSZP-nek, amit nem tudott feldolgozni. A Fidesz a 2002-est nem bírta elfogadni. De egyik oldal sem arról híres, hogy a másik törvényjavaslatait fogadja el.
Az MSP-nek azt kellene mérlegelnie, hogy igazán vezető politikust csak parlamenti csatában lehet kinevelni. Navracsics és Semjén azáltal váltak első osztályú politikussá, hogy ők mentek szembe Gyurcsánnyal a nyilvánosság előtt.Most, amikor nincs igazán nagy kaliberű szocialista politikus, az alkotmányozás pont jó alkalom arra, hogy Mesterházy, stb. kiemelkedjen és el lehessen adni Viktor ellenfelének. Mikor mutatnak fel valódi alternatívát. De az MSZP-nek ez nem létkérdés, annyi szavazójuk lesz, hogy a mostaniak 4 év múlva is ott üljenek. De az LMP lét és nemlét határán van, ha nem talál arcot, témát. Van olyan sejtésem, hogy a probléma mindkettőnél az, hogy nem találják a személyt, aki harcba elegyedne a Fidesszel, hiúsági kérdéseken túl azért, mert félnek attól, hogy bárkin lehet találni olyan fogások, mint Lázár Jánoson. (Túl jó a kocsija, ez mióta számít problémának, de be lehet feketíteni vele bárkit.)

nemstatikus 2011.03.25. 09:57:07

@fran7:
Az MSZP dolgozik. Járja az országot, részországgyűléseket tart, vagy mit. Hogy mi a haszna, azt nem tudom, de nem a parlamenti büfében múlatja az időt. Ne aggódj a tiszteletdíjukkal kapcsolatban! Nem vész el. :)

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.25. 09:58:17

@BenőBá: te el vagy tévedve, nem lesz semmiféle népszavazás. Ez az egyik oka, hogy az LMP nem vezs részt ebben színjátékban. A fidesznek kell egy alkotmány, mert Orbán Viktor korszakos államférfinak képzeli magát és piramis helyett most ezt találta ki, ez teljesen rendben van. De ehhez minek tartsa az ellenzék a gyertyát?
Az alkotmányozás normál esetben sokkal komolyabb dolog. Ha a fidesz nem veszi komolyan (pl. iPodon összehányt, önmagában is száznyi ellentmondást tartalmazó szöveg), akkor ebben komoly szervezetnek nem szabad részt vennie.

nemstatikus 2011.03.25. 09:59:50

@fran7: :)
Semjén mint első osztályú politikus. :)
Ne komolytalankodjuk már el a témát!
:)
Ez jó!
:)

Picurigor 2011.03.25. 10:02:01

@fran7: a magam részéről az MSZP sorsa engem semmilyen formában nem érdekel. Hogy kit nevelnek ki, ki lesz a vezetőjük, legyen az ő gondjuk.
Ez az alkotmány viszont mindannyiunk gondja lesz, ezért kell felemelnünk a szavunkat ellene. Aki valóban demokrata elkötelezettségű állampolgár, az mind érzi, hogy valami nagyon nincs jól ezzel az új alkotmánnyal...

Ilyen szempontból viszont nagyon örülök azoknak a civil kezdeményezéseknek, amelyek mostanában elindultak. Sajnos ez maradt nekünk. A magyar politikai elit minden szereplője alkalmatlan már a nép képvsiletére, magunknak kell ezt megoldani.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.25. 10:04:35

A Fidesz egy okból akar alkotmányozni.
Mert megteheti.
Úgy alkotmányozhat, hogy nem kell szóbaállnia hozzá senkivel.
Orbán füttyent és megnyomják a gombot a kétharmadosok.

Ha nem így lenne - nem alkotmányoznának.

Mindenki, aki bemegy hozzájuk a köpködőbe, unatkozó fideszesek pofozóbábuja lesz.
Ezeknek a fideszeseknek semmi dolguk, mert csak az igen gomb megnyomására ültették oda őket.

Az ellenzék hülye, ha bemegy a fideszcsürhe közé.

nemstatikus 2011.03.25. 10:07:57

@fran7:
Lázár Jánosnak meg milyen autója van?
Én komolyan nem tudom, meg nem is érdekel.
Amit te az autójának vélsz, no, az nem az ő autója.

dekol84 2011.03.25. 10:08:14

@tom.j: Bár ne tette volna. Sajnos akkor is minden alkalommal hánynom kellett egyet!

dekol84 2011.03.25. 10:12:18

@fran7: "Lázár Jánoson. (Túl jó a kocsija, ez mióta számít problémának, de be lehet feketíteni vele bárkit."

A lézerrel nem csak az a gond, hogy túl jó a kocsija, hanem az is, hogy egy mérhetetlenül arrogáns büdös paraszt! A túl jó kocsi pedig azért gond, mert az én pénzemből ne tegyenek a szaros segge alá egy 30 milliós kocsit, havi 600 ezerért! Ez a gond!

2011.03.25. 10:12:33

@tothh: Az LMP akkor bukott volna igazán, ha segget csinál a szájából és miután elmondta, mi a feltétele a demokratikus alkotmányozásnak, majd a Fidesz ebből egyet sem teljesít, ezek után asszisztál a műsorhoz.

Nem kell felülni a "politológusok" csábításának. Az LMP szavazóinak túlnyomó többsége nem támogatja ezek után (még a feltételek teljesítése esetén is kevesen) a visszatérést.

Ez az "arctalan, láthatatlan" szöveg már nagyon unalmas, ezt hallom már 2 éve. Bizonyára emiatt növekedett az LMP népszerűsége.

Whitedog 2011.03.25. 10:18:35

Kuminnak k@rva nehéz dolga lehet. Indult mint független politológus, aztán úgy döntött, a Sólyom admisztrációban jó gyakorlatot szerezhet a konzervatív ihletettségű politikacsinálásában. És ezt valóra is váltotta.

Sok dologban nem értettem egyet a volt elnök politikájában, de a köztársaság alkotmányához való ragaszkodása vitathatatlan volt.

Erre politológusunk beáll a kettősbeszédű fidesz egyik műhelyébe kedélyes kommentárokkal végignézni, bólogatni, ahogy felszámolják azt az államrendet, amit többek között volt főnöke alkotott meg.

Nem lepődnék meg, ha Sólyom még lesujtóbb véleménnyel lenne róla mint Gyurcsányról.

Ezek a dolgok érdekes adalékok a politikai árulás természetrajzához.

nemstatikus 2011.03.25. 10:20:41

Ezek a lehorgonyzott célok hogyan is?
Mik azok a várhatóan érdemi változások az alkotmányban, amik nem tűrnek halasztást? Miért olyan fontos az előre kitűzött időponthoz horgonyozni?
A második horgony meg mese. Mivel a Fidesz nagyon jól tudta, hogy az első horgony kizárja a másodikat, ezért az csak bla bla bla...

d-evike-a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.03.25. 10:23:14

@knausz:
Nem várjuk el, sőőőőőőőőt!

Ebben az aljas demokrácia-felszámolásban nem szabad részt venni, egy levegőt szívni velük!

Lesz egy fidesz alkotmányotok, az enyém soha nem lesz az!!!!!
Alkotmányjogból államvizsgáztam, tökéletesen megvédte az emberek jogait, és pont nem érdekel, hogy ideiglenes volt!!!

A mostani, majd rájössz te is, véglegesnek lesz kihirdetve, egy náci párt részvételével lett megalkotva, az ország háromnegyede nem fogja magáénak gondolni, és később fog bebizonyosodni, hogy SZ A R !

d-evike-a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.03.25. 10:25:55

@Whitedog:

Igen, van az a pénz, amiért elárulják az országot.

Lázár: 1 milliót kéne keresni, és akkor nem sunnyognának a képviselők!!!!! Ezzel mindent beismertek, közben arról pofáztak, hogy ha a Simor András becsületes, akkor 2 milláért is az.
Akkor ez a gennyláda banda??? 400 ezerért nem becsületes, hanem sunnyog???

Halálbrigád.
Wittnerrel az élen.

turulfioka 2011.03.25. 10:27:48

Teljesen egyetértek az MSzP és az LMP távolmaradásával az alkotmányozásinak nevezett színjátéktól.

Ezzel sikeresen megteremtették a Fityesz baromság illegitimációját, ami jogalapot nyújt majd a későbbi normális (nem mai FIDESz-es sötét középkormániás skizofrén nemzetrontó) nemzedék számára a valódi konszenzusos alkotmányozás végig vitelére, melynek során érvényesülhetnek az emberi jogok, az egyéni szabadságjogok, valamint a jelenkor tásadalmi realitásai is.

Link Elek 2011.03.25. 10:38:08

ennek az "alkotmany"-nak ugyanugy semmi koze sem lesz a magyarok akaratahoz, mint ahogy a sztalinistanak sem volt.
ugyanugy ki lesz dobva az elso lehetseges alkalommal, mint ahogy az ki lett dobva.
meg akkor is ha ehhez evtizedek kellenek.

az alkotmany attol alkotmany, hogy az emberek becsulik, es hivatkoznak ra.

az amerikai kozbeszdben nem szolasszabadsagrol van szo, hanem az 1. amendment-rol, nem szabad fegyvertartasrol, hanem a 2. amendment-rol.

na ez a fidesz-kdmp bohockodas ezt keptelen elerni.
ez nem alkotmany lesz. foleg ha a bohocok beleirjak a sajat nevuket is.

bájgúnár 2011.03.25. 10:49:27

Bármibe is akarja csomagolni a Fidesz a most készülő alkotmányt az Fidesz diktátum ként fog szerepelni és nemfog megélni 20 évet sem.Ehez egy ország többségének hozzájárulása kell.Egy jó alkotmány összeállitásához akár évek is kellenek mire a konszenzus megtörténik.1949-es alkotmányt fegyverek árnyékában kényszeritették ránk ma 2/3 diktátumával.Mindkettő erőszakolt alkotmány.Jómagam már most tojok rájuk és az alkotmányukra annak ellenére hogy szeretnék egy valóban egy nemzet alkotta alkotmányt.

fran7 2011.03.25. 10:50:30

@nemstatikus: Ha nem lett volna bent Ferenc beszédeinél@dekol84: , ki tudna róla, most meg ő maga a keresztyéndemokrata párt, mint Torgyán a kisgazda. Mondjuk Semjén legalább keresztyén.
Olyan hibát, mint hogy valaki béreltet egy jó kocsit, bármelyik politikusnál találsz. Nem kell talán mondanom, hogy miket. Persze az elvek szintjén Lázár hibázott, de ki az a mai politikai vezetésből, akinél ne találnál ilyen vagy ennél nagyobb turpisságot. Kókát is kikezdték a milliós órájáért.

BenőBá 2011.03.25. 10:51:44

@Lastres: Azt mondod, ebben komoly szervezetnek nem szabad résztvennie. Evvel egyet is értenék, de azt azért remélem nem gondolod, hogy a kocsik meg az LMP komoly szervezet, a fidesz meg nem. Az összes pont ugyanannyira komolytalan, a különbség annyi, hogy az előbbi kettő súlytalan is, mondhatjuk habkönnyű.

nemstatikus 2011.03.25. 11:09:47

@fran7: Nem tudom Torgyán hogy áll a keresztyénséggel (nem érdekelt soha, nem szempont nálam), de némi gerinc azért felfedezhető volt nála. Hogy ő maga a kereszténydemokrata párt, hát az majdnem stimmel. Tény, hogy olyan óriási tömegbázist még nem sikerült felmutatniuk. Talán majd a következő választáson, amikor bátran kilépnek a fidesz árnyékából és megmérettetik magukat önállóan.
Én egyébként arra sem emlékszem, hogy Ferenc beszédeinél ott volt-e. Én a szakállasozó-pedofilező mondata után zártam egy életre a szívembe Őtet.
Kókának nem bérelt órája volt, hanem sajátja. Írtam, hogy nem érdekel Lázár saját autója. Elmondta, hogy ügyesen lavírozott, biztos telik neki jó saját autóra. A turpisságot nála találták, és ez nem azonos azzal, hogy meg még ki tudja a többieknél mit találnának.

rockjano_ 2011.03.25. 11:15:33

Nem a részvétel itt a kérdés hanem az hogy a megszavazott alkotmányhoz hogy állunk majd hozzá.

Ha legitimnek tartjuk de sok kérdésben nem értünk majd vele egyet akkor bent kell lenni és meg kell próbálni módosítani.

H az a cél hogy eleve illegitimnek tekintjük (mintahogy szerintem politikailag erkölcsileg az lesz) akkor semmiképp sem szabad bent lenni.

Ebben döntött az LMP és szerintem jól tette. Ha egyszer le lesz váltva a Fidesz (és egyszer le lesz azért) akkor az új hatalom a lehetséges minden módon próbálja majd az új számukra illegitim alkotmány érvényesülését gátolni és szerintem ha okosak azt még 51% birtokában is megtehetik.

Politikailag amit most a Fidesz csinál az a lehető legkárosabb az ország jövőjére nézve. Erőszakkal lehet csak nem szabad alkotmányozni. Ennek súlyos ára lesz.

Illegitim pártállami alkotmánynak fogja ezt tartani a mostani ellenzék a jövő kormányzópártja(i) ezzel prolongálódik az éles politikai vita.

fran7 2011.03.25. 11:20:12

@nemstatikus: Én arra gondoltam, hogy Torgyán mennyiben volt a szó eredeti értelmében kisgazda. Vagyis sarkosan egy paraszt mikor bízott meg utoljára egy ügyvédben?

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.25. 11:25:55

@fran7: az óriási különbség az, hogy Kóka órája saját pénzből volt, Lázár meg a mi pénzünket rakja kockáról kockára, és azt képzeli, hogy az "jár" neki. Arrogáns felkapaszkodott senki.

Az meg a szarnak a kenegetése, hogy minden politikus ilyen. Nem, öcsém, Lázár János és még egy jópár ilyen, de nem mindenki morálmentes gerinctelen karrierpolitikus, ez hazugság.
Pl. az LMP frakcióban 4 embernek van autója, mindegyik saját.

nemstatikus 2011.03.25. 11:26:29

@fran7: Mert a kisgazdának parasztnak kellene lennie? Torgyánban pont annyian bíztak meg, hogy a pártja bejutott a parlamentbe, és a fidesszel koalíciózva kormányzott (ez is lett persze a veszte). Semjénben meg kb. annyira bíznak a keresztyények, hogy önállóan nem is mert indulni a választáson. Még a külön frakcióhoz is úgy kellett összekönyörögni a tagságot a fideszből.
Mert, tudod, a külön frakciónak azért nagyon sok előnye van ám.

fran7 2011.03.25. 11:30:04

@Lastres: Ott is az volt a probléma, hogy véletlenül Kóka cége nyerte meg a Sulinet pályázatát.
Komám épp ez a baj, hogy életidegen hogy 17 magyar állampolgár közül, magasabb keresettel, mint az átlag csak 4 kocsi van a tulajdonukban,ez nem életszerű. De szerintem ezt te is sejted.

nyünyüge 2011.03.25. 11:31:41

@knausz:
Gondolom az a bizonyos másik blog sem az index főlapján született 2009 novemberben. Egyébként jelenleg a 342-ik bejegyzésnél tart.

Ez meg a 2011. januárban született és a 30-ik bejegyzésnél tart.

Ez önmagában elég magyarázat. A rosszízű megjegyzések mellőzhetőek.

fran7 2011.03.25. 11:34:41

@nemstatikus: Nem értesz, egy paraszt számára, ha beszélni kell egy ügyvéddel az már a vég, maga az Apokalipszis. Mert minden esetben csak a káruk származott ebből. Ezért furcsa utólag belegondolva, hogy miképp lehetett Torgyán a kisgazdapárt elnöke.
Szerintem a KDNP önállóan indulva egy 5% körüli párt is lehetne. Mint volt ez két választáson is.

nemstatikus 2011.03.25. 11:34:58

@fran7: Talán egy autó még nem akkora szám, hogy le kellene tagadni. Biztos vannak okai, hogy ez így kerekedett. Nekem is magasabb az átlagnál a jövedelmem, de nincs autóm. Talán a tömegközlekedést és a kerékpárt jobban kedvelik. Elvégre zöldek kicsit.

megszűnt 2011.03.25. 11:37:14

@M_Runcájsz:
"Ha nem értettél egyet a Fidesz sorozatos éveken át tartó kivonulásaival, TELJES elzárkózásával, ennek ennek ellenére rájuk szavaztál, akkor most sajnálatos módon a jelen helyzetben neked kuss van."

Ez az egyik érvem volt, hogy nem a Fideszre szavaztam. Ugyanis úgy éreztem, nem engem képviselnek, hanem saját magukat.

Én nem azért küldtem őket a Parlamentbe, hogy kivonuljanak! Azért küldtem oda őket, hogy engem képviseljenek, ahogyan tudnak, amennyire lehet.

Le a kalappal, ahogyan a Jobbik küzd! Most az más kérdés, hogy állandóan elfut vele a ló..

Atisz 2011.03.25. 11:38:28

Az LMP sokat profitálhatott volna ha legalább megjelenik és benyújtja a saját alkotmánytervezetét.

1.) Ha a Fidesz átvesz pár pontot és néhányat módosít az LMP javaslatai alapján, akkor az LMP nyeregben érezhette volna magát és elmondhatná a jövőben, hogy ők immár nem kamu ökopárt-bőrbe bújt poszt-SZDSZ formáció, hanem az új alkotmány létrehozásában aktívan résztvevő, meghatározóvá vált, jelentős politikai tényező.

2.) Ha a Fidesz minden javaslatukat lesöpri az asztalról, akkor elő lehet jönni, a "lám mi megpróbáltuk, de a kormány antidemokratikus módon, kizárólag a saját szájíze szerint hozott létre egy alkotmányt" szöveggel, ami baromira hitelesen hangzik és minden bizonnyal megnövelheti a szavazótáboruk nagyságát.

Amit választottak, az a lehető legrosszabb: ráerősítettek az SZDSZ utánérzésre (mind azzal, hogy az MSZP-vel együtt távol maradtak, mind pedig azzal, hogy egy kis párt komoly feltételeket szabva irányítani próbálja a nálánál sokszorosan nagyobb támogatottságot élvező kormánypártot).

A legvalószínűbb az, hogy egyik pártnak sincs alkotmány tervezete (a látottak alapján mondjuk a Fidesznek sem nagyon :))

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.25. 11:39:37

@rockjano_: "Ebben döntött az LMP és szerintem jól tette. Ha egyszer le lesz váltva a Fidesz (és egyszer le lesz azért) akkor az új hatalom a lehetséges minden módon próbálja majd az új számukra illegitim alkotmány érvényesülését gátolni és szerintem ha okosak azt még 51% birtokában is megtehetik." - na itt van a hatalmas probléma. Ez nem konszenzuskeresés, hanem opportunizmus. Amúgy pedig, ha ez érvényesül, akkor kérdem én, azokkal a nem csekély számú állampolgárokkal mi lesz, akik számára fontos értékek kerülnek be az alkotmányba? Akik - Európában példátlan arányban - ezt a pártot juttatták a hatalomba?
Azt azért nem lenne szabad elfelejteni, hogy a Fidesz - bármennyire is durva és arrogáns lépéseket tett meg egyik oldalról, tétova, átgondolatlan lépéseket másik oldalról (gazdaságra gondolok) - teljesen legitimen rendelkezik az alkotmányozó többséggel. A támogatottsága pedig továbbra is "békeidőben" kormányon elképzelhetetlen mértékű.

Tehát nagy tévedés az, hogy az új alkotmányban mindenkinek egyenlő súllyal kell befolyással lenni, vagy valakinek a beleegyezéséhez, vétójogához kötni az egész folyamatot, hiszen ez azért meglehetősen aránytalan.

Azoktól kérdeném egyébként őszintén, és barátilag, akik már most a születendő alkotmány/alaptörvény mielőbbi bukására számítanak, illetve ezt várják, milyen politikai konstellációban képzelik el az általuk ideálisnak vélt alkotmányozást? Milyen folyamattal, milyen pártok részvételével, milyen alapértékekkel, milyen alapértékek kihagyásával, milyen államszervezeti megoldásokkal, amelyek eltérőek a Fidesz-tervezettől?

(ui: még mielőtt valaki azzal vádolna, hogy foggal-körömmel védeném a Fideszt, leszögezném még egyszer, ahogy az elején is, hogy alapvetően, hogy ez idáig eljusson, a Fidesz kicsinyes és arrogáns, valamint fölösleges lépésein múlott. Viszont én nem az ő érdeküket nézem, hanem a sajátomét, aki szeretnék még egy pár évtizedig ebben az országban élni úgy, hogy az alapvető politikai stabilitás megvan, és ennek előfeltétele a stabil alkotmány.)

fran7 2011.03.25. 11:39:57

@nemstatikus: Zwack is bevallott egy Trabantot. Meg egy vidékinek nagyon nem életszerű, hogy egy családnak ne legyen autója.

megszűnt 2011.03.25. 11:43:19

@d-evike:
"Lesz egy fidesz alkotmányotok, az enyém soha nem lesz az!!!!!"

Mindenki alkotmánya lesz, valószínűleg hosszú ideig megmarad, szóval érdemes lenne ebből nem kivonulni, ugyanis tényleg eltűnik az LMP és MSZP, de végleg.

nemstatikus 2011.03.25. 11:44:15

@fran7:
Melyik két választáson? Az előtt vagy után, hogy a fidesznek azt is sikerült leszalámizni? Előtte valóban volt olyan párt. Utána meg szóban és írásban. Ha valami közeli választási eredményre gondolsz, annak azért nézz utána, hogy a KDNP és a fidesz is indult-e külön, vagy csak a KDNP egyedül, esetleg FideszNKPMKSZPT-KDNP tandemben!
A paraszt olykor buta, de tisztában van a butaságával, ami már okosságnak is nevezhető. Megbízott Torgyánban, mert tanult, okos embernek tartotta. Még tisztelték is a Józsit amiért olyan harcosan kiállt mellettük.
Ne haragudj meg a feltételezésért, (eddig nagyon korrekt a beszélgetésünk)de úgy gondolom, hogy ezeket a régi dolgokat te csak hallomásból ismered. Szóval, messze még a nyugdíj.

nemstatikus 2011.03.25. 11:47:56

@fran7:
Ítéleteket (eddig) az igazságszolgáltatás nem abból kreált, hogy életszerű vagy sem valami. És ez így van rendjén.

Whitedog 2011.03.25. 11:49:13

@tothh:
Nyugodtan itt lehetsz majd ebben az országban, csak készülj arra, hogy teljesen felesleges bármilyen törvényi szabályozásra számítanod akkor, ha a hatalmi elittel szemben valamilyen okból ellenérdekelt leszel.

Ez az alkotmányozás nem arról szól, hogy új szabályokat alkotnak, hanem csak terület körbepisiléséről, hogy ők az urak, és azt csinálnak, amit akarnak.
Nem véletlen, hogy minden változtatás csak ezt a mindenhatók vagyunk, történelmet csinálunk gesztust fejezi ki.

A mostani köztársasági alkotmány tökéletesen megfelel a szerepének, max.a költségvetési kérdések és a népszavazás viszonyát kellene egyértelműsíteni. Itt bezzeg nincs visszamenőleges tövénykezés, hogy a vizitdíj az igazából mégiscsak költségvetési tétel....

nemstatikus 2011.03.25. 11:50:59

@knausz:
És azzal, hogy eltűnik az LMP meg MSZP, attól mi változik? Az emberek azért csak megmaradnak. Ja! Hogy mernek-e majd kiállni az igazukért? Az valóban kérdés lehet. Te mit szeretnél? Alakítsanak esetleg új pártot? Vagy jobb ha behúzzák a farkukat és kussolnak?

megszűnt 2011.03.25. 11:53:59

@Whitedog:
"ők az urak, és azt csinálnak, amit akarnak."

A kétharmad kötelezi őket, hogy képviseljék a választóikat, de az egész országot.
Egyébként még azt is gondolom, akik be lettek választva, őnekik azért illene képviselni mégis azokat, akik ugyebár odaküldték őket.

Az LMP tulajdonképpen kiket képvisel? Miért van ott a Parlamentben? Jahh. Sokat azt hitték, az SZDSZ utódpártja lesz, de melléfogtak.

naijtitu 2011.03.25. 11:56:54

@pirimogyoró:

"ahol nem csak változtatni nem tudnak a dolgokon, de a hangjukat meg sem hallja a Fidesz"

Ebben teljesen igazad van,de ezen az alapon a teljes 4 éves ciklusban sem kellene bent lenniük.

Tower13 2011.03.25. 12:01:20

@knausz:
Én nem Szavaztam ezekre. Mármint a Fideszre, vagy az MSZP-re. De aki nem megy be dolgozni az ne kapjon fizetést, jutalmat, juttatást.

"A kétharmad kötelezi őket, hogy képviseljék a választóikat, de az egész országot."
Nem értem a mondatot.

Ha úgy érted, hogy ne csak a választóikat, hanem az egész országot, akkor elkezdhetnék már. Vagy legalább valaki elkezdhetné már.

fran7 2011.03.25. 12:02:48

@nemstatikus: Valóban az említett két választáson még nem vehettem részt. S én nem is gondoltam buta embernek Torgyánt, még szavaztam is rá. Sőt gondolataival sok helyen egyetértettem, de a mai eszemmel kicsit jobban értve a mezőgazdaságból élők gondolkozását furcsállok dolgokat. Főleg a remek Kisgazda Párt alapokmányait. Illetve annak tönkretételét.
A KDNP bizonyos okokból ellehetetlenült, s csak úgy bírt feléledni, ha a Fidesz mellé áll. Sajnos ez a politikai ráció. A szalámizás vádjával azért nem tudok mit kezdeni, mert nem látok szocdem pártot, sem erős szakszervezeteket. Az MSZP-nek miért nem volt érdeke ilyen pártok valóságos létezése?
Az igazságszolgáltatást emlegeted. Mi alapján lehet elítélni Lázárt? Mégis sokat veszített a hiteléből, pedig nem kapott Nokiás dobozokat, telve dokumentumokkal. Egy politikust csupán híresztelésekkel, féligazságokkal tönkre lehet tenni. Érvelésem arról szólt. Az LMP és az MSZP ettől jobban fél, mint az alkotmányos munkától. Nem biztos, hogy igazam van, de ilyen indok is lehet az alkotmányozásból való kivonulásban.

nemstatikus 2011.03.25. 12:03:23

@knausz: Nem Kedves!
Ez így túl egyszerű. Talán a pártlistán bekerültekről ez elmondható. Egy választókerületből bekerült képviselő, ha demokrata, már nem tehetné magáévá ezt a véleményt. Ő a kerülete minden polgárát képviseli.
Hogy ki mit gondolt az LMP-ről, az is egy kérdés. És te tudnál-e arra a kérdésre válaszolni, hogy a fidesz szavazók 1/3-a (tudod, akik már tagadják akkori tettüket) mit gondolt a fideszről?

megszűnt 2011.03.25. 12:06:40

@Tower13:
"De aki nem megy be dolgozni az ne kapjon fizetést, jutalmat, juttatást." "az egész országot, akkor elkezdhetnék már." "Vagy legalább valaki elkezdhetné már."

Így. Így értettem. Jó volna bizony.

megszűnt 2011.03.25. 12:11:31

@nemstatikus:
"És te tudnál-e arra a kérdésre válaszolni, hogy a fidesz szavazók 1/3-a (tudod, akik már tagadják akkori tettüket) mit gondolt a fideszről?"

Akikkel én beszéltem. Elég sok emberrel, ők fideszes szavazók, és a Jobbik harcos mentalitása állt hozzájuk a legközelebb. Végig így volt és érezte ezt a Fidesz, amikor Orbán Viktor egy mondata zúgott mindenütt: CSAK A FIDESZ!

Ianas 2011.03.25. 12:24:34

@Lastres: Nem iPod. iPad! Nem mindegy :D:D:D

megszűnt 2011.03.25. 12:24:37

@nemstatikus:
"És te tudnál-e arra a kérdésre válaszolni, hogy a fidesz szavazók 1/3-a (tudod, akik már tagadják akkori tettüket) mit gondolt a fideszről?"

Tudom az átszavazókat is, akiknek a kétharmadot köszönheti a Fidesz. Állandóan valamilyen vétójogot említettek. Most ez a vétójog? A hallgatás?

nemstatikus 2011.03.25. 12:25:05

@fran7: Józsi soha nem volt a kedvencem. Ha voltak is jó szándékai, a mezőgazdaság tönkretételében azért neki is bőven benne volt a keze. A KDMP bizonyos okokból való ellehetetlenülése az nem más, mint egy bukott választás után, egyes vezetőik (sokan eltűntek a napi politikai életből/gerinc) biztosabbnak látták az átállást egy másik pártba, persze nem az eszme, hanem saját karrierjük szempontjából.
Az MSZP is ügyesen kommunikálta, hogy felesleges a szocdem párt, mert ugye abban volt is valami, hogy ott volt Thürmer Gyula a munkáspártjával, így a nem szélbalos baloldaliak mehettek az MSZP-be.
A szakszervezetek a rendszerváltáskor még aránylag elfogadható, európai jogokat kaptak. Azóta ezeket csak szűkítették. Az MSZP első regnálásakor még pont az volt a vád, hogy nagyon összefonódott a szakszervezetekkel. Szinte minden nagyobb szakszervezeti tömörülés képviselve volt a parlamentben. Ezt persze lehet úgy is értékelni (utólag), hogy így próbálták csökkenteni az ellenállásukat. Azért én emlékszem szakszervezeti demonstrációkra a Horn idejéből is. Én is voltam a parlament előtt. Hogy a szakszervezeti jogokat hol kezdték totálisan semmibe venni, az meg visszakereshető. Valahol 1998-2002 között keresgélj, ha van kedved!

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.25. 12:26:39

@fran7: ez a baj, hogy ha valakik nem azt csinálják, mint Lázár (és nem gondolja, hogy ha valaki nem autóbuzi, akkor már nem is férfi), akkor te ezt "életidegennek" nevezed. Hidd el, hogy BKV-val és vonattal járnak legtöbbször. De miért is kellene bárkinek autó egy nagyvárosban?
totalcar.hu/magazin/velemeny/2010/05/26/minek_nekem_auto_vagy_barkinek/

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2011.03.25. 12:35:50

@Atisz: "A legvalószínűbb az, hogy egyik pártnak sincs alkotmány tervezete"

Az LMP-nek van: lehetmas.hu/wp-content/uploads/2011/02/lmp_alkotmanykoncepcio.pdf

Ianas 2011.03.25. 12:36:00

@tothh: "[...] kérdeném [...] milyen politikai konstellációban képzelik el az általuk ideálisnak vélt alkotmányozást?"

Abszolúte semmilyennek. That's the point! Egyáltalán nem kell új alkotmány!

Az alkotmánynak egyetlen feladata van, az alapjogok definiálásán túl, mégpedig az államformához kötődő szabályok meghatározása. Ennyi. Erre kiváló a mostani, meglevő alkotmány. Némi javításra szorul, de erre bőven jó a kétharmad, és akkor mindenki elégedett lehetne.

De még véletlenül sem az ésszerű és racionális utat választják. Ez így csak egy sajtcetli lesz, amiről elmondhatja Viktor, hogy az ő nagy történelmi tette, holott nincs semmiféle történelmi folyamat, amihez köthetnénk. Értsd: egy alkotmány nem lehet egy párt, egy ember érdeme. Az egy társadalmi folyamat eredménye. És most nincs megfelelő társadalmi folyamat.

nemstatikus 2011.03.25. 12:37:22

@knausz: Tételezzük fel, hogy a hallgatás valós probléma (bár nekem van fülem meghallani az ellenzék hangját is), és hiba. Minek nevezzük akkor az elhallgatást, esetleg elhallgattatást. Minek nevezzük azt, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatás jelszava alatt az országos tv-csatornán egy hónap átlagában 2%, esetleg 0% ellenzéki vélemény jelenhetett meg? Még ha a 2/3-ot komolyan is venném, az 1/3 még akkor is 33,3333.%. Bűn? Jó szó rá?

egyatlagosfelhasznalo 2011.03.25. 12:37:29

knausszal nem érdemes vitatkozni, "Viktoriánus" hívő, és mint ilyet, a tények nem érdeklik. Egy rendes dolgozó ember - teljesen mindegy, hogy milyen területen - próbálna meg nem bemenni a munkahelyére. Szerinted...?
Ezt az alkotmánynak nevezett pártprogramot pedig az első adandó alkalommal eltörli a valódi népakarat, vagy nevezzük, aminek akarjuk.
A kétharmadot pedig hagyjuk már, engem már az általános iskolában megtanítottak számolni.

ben2 2011.03.25. 12:38:00

Az elemzéssel egyetértek, azzal a kiegészítéssel, hogy az MSZP és az LMP hosszabb távon csak veszíthet a távolmaradással.
Mivel tartalmilag a lényeges kérdésekben az alkotmány nem nagyon fog eltérni a jelenlegitől, így a későbbiekben komoly ellenállási mozgalmat nem lehet majd szervezni ellene.
Akkor meg milyen alapon akarja a két ellenzéki párt kikezdeni az új alkotmány legitimitását?
Azért fognak majd az utcára vonulni és új alkotmányozó nemzetgyűlést követelni, mert az új alkotmány preambulumát "nemzeti hitvallásnak" fogják hívni és hivatkozik a magyar állam keresztény gyökereire? Ne vicceljünk már.
Amint az új alkotmány elfogadásával a választók széles nyilvánossága számára is kiderül, hogy az új alkotmánnyal alapvetően semmi gond nincs, ami egyáltalán felmerülhet, az is inkább csak ízlés kérdése, akkor a "jelenlétükkel nem legitimálják" érvelés érvényét fogja veszíteni.
Az egészből annyi marad, hogy a Fidesz teljesítette a politikai elit 20 éves adósságát a társadalom felé és új alkotmányt hozott létre a bevallottan ideiglenes helyett, míg az MSZP és az LMP pitiáner aktuálpolitikai taktikázásból arra sem vette a fáradtságot, hogy részt vegyen benne.
Nem igazán látom, hogy az érzelmileg elfogult híveik radikalizálásán túl milyen egyéb politikai hasznot remél a távolmaradástól az MSZP és az LMP. Ezzel a gesztussal ugyanis erősítik a "marginális érdekeket képviselő kis párt" arculatukat, amikor pont arra lenne most a legnagyobb szüksége a baloldalnak, hogy létre jöjjön egy a Fidesszel szemben versenyképes tehát mérsékelt, nagyobb tömegek számára vonzó politikát és kommunikációt folytató baloldali erő.

Ianas 2011.03.25. 12:39:00

@fran7: Miért életidegen? Pl. én is BKV-val járok, pedig messze bőven megengedhetnék egy kocsit magamnak. Csak nem izgat a dolog.

Mr. Waszabi 2011.03.25. 12:40:22

@fran7: mondjuk egy kis kényszer munka jót tenne nekik. MINDEGYIKNEK, amelyik soha nem dolgozott a normális munkahelyen. Megyek, szólok is Putyinnak, hogy légyszi...
Elvannak a kényelemben s ha jól tudom, Vektor leszereltette a tükröket a Parlamentben, ezért nem tudják magukat megnézni. Pedig nem ártana néha.
Pathó Pálok

Mr. Waszabi 2011.03.25. 12:43:43

A valódi forradalmakat mindig a nyomorgatás elviselhetetlenné fokozódott mértéke váltotta ki. Vektor tévedett, nem tavaly volt itt forradalom - az majd csak lesz:)

Ianas 2011.03.25. 12:44:42

@ben2: Itt nem maga az alkotmány a támadás tárgya, hanem a kérdés, hogy mi szükség van rá, ha gyakorlatilag azonos az előzővel, leszámítva, hogy vallásosdizunk benne?

Ezen az alapon igenis támadható.

Mellesleg a keresztény gyökerek megemlítése mellett minden más, a magyar kultúrára igen komoly hatással bíró egyéb gyökeret is meg kellene említeni, pl. a török irányból jövő hatásokat.

Ez az egész egy rossz vicc. Ennyit ér a 2/3.

megszűnt 2011.03.25. 12:46:47

@nemstatikus:
"Minek nevezzük azt, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatás jelszava alatt az országos tv-csatornán egy hónap átlagában 2%, esetleg 0% ellenzéki vélemény jelenhetett meg?"

Egy szóval: népnevelésnek.:) Ez egy másmilyen ország lesz. Alakulóban van. Értékorientált világ.

megszűnt 2011.03.25. 12:52:59

Kedves Kumin Ferenc!

Sólyom Lászlóval kapcsolatban szeretnék kérdezni. A mai napig nem értem, miért örült annyira az LMP sikerének a Parlamentben?

Az igazat megvallva azt hittem, Te tanácsoltad neki.
Szeretnék erre választ kapni vagy most, vagy máskor.
Köszönöm.

Matits Viktor · http://utkereso.eu 2011.03.25. 12:54:41

Én nem értelek benneteket.

Az is kommunikáció, ha valakivel nem állok szóba. Az LMP épp ezt teszi, nem vesz részt abban a diktatórikus bohózatban, amit a fityisz alkotmányozás néven véghez visz.

Annak ugyanis semmi köze azon értékekhez, amit ők képviselnek. Ha ennek hatására valaki elfordul a párttól, akkor nem a programjukra szavazott, hanem a változásra. És azért rájuk, mert a Fideszből elege, a radikálisoktól meg hideglelése volt.

nemstatikus 2011.03.25. 13:06:51

@knausz: Népnevelés. Ez jó. :)
Csak van-e hozzá pedagógusi végzettségük? Egy alkalmatlan osztályfőnök nagyon félre tudja ám vinni a közösséget.

baloo112 2011.03.25. 13:09:04

@knausz: igen. egyfajta érték. az az érték amit mi mondunk. többieknek kuss. vö kommunizmus......
:)

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.25. 13:21:22

@Ianas: Szerintem Te az államszervezeti rendszerre gondoltál, nem az államformára;)
Az tény, hogy abban nem lesz lényegi változás (mondjuk a javaslat szövegében levő koherencia-zavarokat ki kellene küszöbölni mindenképp, ezért is írtam, erre még kell meló), az alaptörvény szerkezete viszont alapvetően átalakul. Ez pedig jó, mivel a 49-es számot viselő törvény a szerkezetében még a régi, sztálini alkotmányt követi.

A másik, ami miatt mindenképp indokoltnak tartom az alkotmányozást, az a mostani, ideiglenes szövegből is fakad. Ezért is kezdett a Horn-korszakban az OGy az alkotmányozáshoz, és Petréteinek is volt egy alkotmány-tervezete, ami azóta is a fiókban van. (Sőt, énnekem még Bárándy miniszter részéről is rémlik valami ötletelés, de erre nem esküszöm meg.)

Az új alkotmány elfogadásával így a nagyon bántó számozás, és a régi szerkezet problémája is kiküszöbölhető.

A környékbeli országok politikai rendszereivel foglalkozó elemzőként pedig kifejezetten örülök, hogy nálunk is végbe megy most az, ami teljesen természetes módon ment végbe az összes többi rendszert változtató országban. (A '89-es szabályozás nem állítható ezzel párhuzamba, mivel az egy deklaráltan ideiglenes szabályozás kívánt lenni, amilyen egyébként született Lengyelországban, Csehszlovákiában, egyes balti államokban is. A lényege az volt, hogy legyen egy szabályrendszer, aminek mentén lehet legitim tvhozást választani.)

Így én indokoltnak tartom azt, hogy ezek változzanak. Lényegi tartalmi változást nem tartok annak, ahogy érezhetően néhány elrugaszkodott okostojáson kívül a kormánypárti politikusok sem.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.25. 13:27:17

@Ianas: A tervezetben világosan benne van a lelkiismereti és vallásszabadság, valamint állam és egyház elválasztása. Sehol nem szerepel még kitétel szintjén sem, hogy a katolikus egyház bármiben is kiemelt lenne a többihez képest. (Szemben pl. a bolgár alkotmánnyal, ahol szerepel az a kitétel, hogy a "hagyományos" egyház a keleti ortodox.)

Az pedig, hogy a keresztény gyökerekre hivatkozunk, az még nem jelent semmiféle erőszakos térítést, csupán arra a tényre hívja föl a figyelmet, hogy Magyarország a Keresztény Európához való csatlakozás során vált törzsszövetségből állam, és ez segített hozzá ahhoz, hogy évszázadokon keresztül túléljünk. Tetszik, vagy nem tetszik, Európa nagyon sokáig ilyen alapon szerveződött.
Ez a múlt, amire hivatkozunk.

A jövő pedig, az alaptörvény-tervezet törzsszövege. Ahol, a fent már hivatkozott módon történik a szabályozás.

megszűnt 2011.03.25. 13:27:23

@baloo112:
"egyfajta érték. az az érték amit mi mondunk. többieknek kuss."

Kumin írása kint volt az Index címlapján kb. 3 órát. Most ezt minek nevezzük a merengés alkonyában?

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.25. 13:28:49

@Nothingspecial: Szerinted hogyan, milyen politikai erők szerepében fog ez a valódi népakarat manifesztálódni? Egy választáson, ahol a Fideszt jellemzően le lehet váltani, pártok, és politikusok indulnak. Így mindenképp közülük kell kikerülni.

Ianas 2011.03.25. 13:48:55

@knausz: Miben különbözik ez a módszer a 40 év kommunizmusa alatt látottaktól?

Mellesleg, az is fontos, milyen értékekről van ugye szó. Mert ugye érték lehet az erkölcs, a család, meg ugye érték mondjuk a Fidesz-közeli cégek vagyona és ennek gyarapodása is.

megszűnt 2011.03.25. 13:49:29

A baloldal viselkedése folyamatosan cinikus volt az egész kormányzása alatt. A sajtó, a tévék zöme (kivéve HírTv és Echo), kizárólag az ő igényeik szerint működött.
A jobboldal tiltakozott. A maga módján. A HírTv-n, amennyire tudott.

Én úgy gondolom, ha ez megtörténhetett és az, hogy ez az elemzés nincs az Index címlapján, és számos más, ami megtörténik mostanában, akkor igenis teljes mértékben vissza kell szorítani a Fidesznek az ellenzéki támadásokat.

Nincs vétójoga a baloldalnak. Miből gondolta, hogy lesz?

M_Runcájsz 2011.03.25. 13:57:04

@knausz: Értem, szóval 2006ban voltál Fidesz szavazó, 2010-ben már nem. A Jobbik hogy tetszett neked meg 2010 előtt, amikor folyamatosan a parlamentáris demokrácia létjogosultságát ütötték? Vagy lehet nálad ez jelenti az elment velük a lót. Kérdés volt/van-e lovuk egyáltalán... :) Jobbik egyik fele a nacionalista háborúsdiban hisz, másik fele pedig idealista.

fran7 2011.03.25. 13:57:19

@Ianas: Hozzávetőleges számokat mondok. Jelenleg él 1,8 millió ember Budapesten. Körülbelül 1 millió autó van a tulajdonukban. Ha ebből levonod a 17 év alattiakat, akik soha nem vezettek autót, akkor még nagyobb 1 főre jutó autómennyiséget kapsz. Másrészt aki vonattal utazik pontosan tudja, hogy lassan a vonatjegy drágább, mint a benzin legalábbis a teljes árú jeggyel utazóknak.
De a lényeg az, hogy ilyen emberek döntenek arról, hogy milyen adó terheli az autósokat.
Én úgy gondolom nincs alkotmányozási kényszer. De igenis vannak érvek arra, hogy legyen új alkotmány, ami jobb, mint az előző. Inkább szükséges, hogy legyen. S ha a Fidesz elszalasztja a lehetőséget az alkotmányozásra, az hatalmas baklövés, mert utána ez szinte lehetetlenné válik.
Horn szerintem nem azért nem alkotmányozott, mert esetleg ne akart volna, de az SZDSZ olyan alkukat kényszerített volna az MSZP-re, amit ők se akartak elfogadni.

megszűnt 2011.03.25. 14:09:14

@M_Runcájsz:
"A Jobbik hogy tetszett neked meg"

Ahogyan számos Fidesz szavazónak megtetszett, markáns kiállása pl. Morvai Krisztinának.

Azt gondolom, a Fidesz hibája, hogy Morvai nem kapott egy posztot a párton belül, mert ő volt az, aki miatt szimpatikussá vált a Jobbik. Sokaknak.

Vona Gábor neve úgy önmagában nem hozott volna ennyit. Talán semmit.

d-evike-a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.03.25. 14:14:50

@knausz: Sikerül "eltaposni" ahogy OV mondta...

De garantálom, hogy nem tűnnek el.

A Fidesz annyira béna, hogy egy fidesz-féle aljaellenzék sem kell hozzá, magukat fogják kinyírni.

d-evike-a Magyar Köztársaság állampolgára 2011.03.25. 14:18:45

@knausz:
Nem vagyok kumin, nem is lennék, de azt elárulom neked, hogy nem kell hozzá nagy ész, hogy rájöjjön valaki, hogy miért örült Sólyom, egy új baloldali pártnak.
Az MSZP-t nem szerette, ezt tudjuk.
Annyira viszont demokrata, hogy ne akarjon egypártrendszert!!!
A hatalom természete olyan, hogy kifordítja az embert önmagából, ha nincs kontrollja. (a Hornt nem)
Itt az élő példa napjainkban, hogy kapna agyvizesedést...

M_Runcájsz 2011.03.25. 14:29:53

@knausz: Na igen, de láthatólag Morvai egy kampány ember. Mondhatni egy jó marketinges, amikor párt kampány van előjön, mint egy anyamacska ordítja le mindenki fejét, mihelyst véget ér a kampány, eltűnik. Pontosabban eltüntetik! Sajnos máshoz nem ért, békeidőben használhatatlan, sőt káros.

megszűnt 2011.03.25. 14:38:20

@M_Runcájsz:
"Morvai egy kampány ember"

Szívesen küldtem volna a Fidesz színeiben az EP-be. Talán nem vagyok egyedül ezzel.

Az, ha valaki markánsan kiáll, az, ha valaki nő létére is többet produkál, mint egy férfi politikus, akkor ő előtte kalapot kell emelni.

És ismét mondom: be kellett volna fogadni Morvai Krisztinát a Fideszbe. Ennyi. És ma nincs Jobbik probléma, ma nincs Jobbik egyáltalán.

Atisz 2011.03.25. 14:47:42

@Lastres: Hmm, ez sokkal inkább a párt szimpatizánsainak szól, többnyire kritikai észrevételek, nem igazán alkalmas saját tervezetnek, amit mellesleg be is lehet nyújtani az országgyűlésben.

De igazad van, ettől még annak lehet nevezni. Persze ennek tükrében már tisztán látszik, miért is nem akartak részt venni az új alkotmányról szóló vitában.

Atisz 2011.03.25. 14:49:25

@M_Runcájsz: Nem igaz, rendszeresen hozzászól a Magyarországot érintő ügyek alkalmával az EP-ben.

Bartoki 2011.03.25. 14:55:03

Nem értem az egész mizériát.

Az alkotmányozásnak vége van - a frakcióvezető és még egy fő kivételével a Fideszből mindenki aláírta a benyújtott tervezetet, vagyis azon ők már nem tudnak változtatni.

Már csak a frakcióvezető meg még 1 fő adhat be hozzá módosítókat, és azt meg szintén a frakcióvezető utasítása alapján vagy megszavazzák vagy nem. Érdemi vita - és főleg a döntés arra alapozása - nem várható.

Tul. képpen haza is küldhetnék az egész bagázst, a fizetésüket meg adják oda a frakcióvezetőnek, majd ő elrendez mindent. :)

Atisz 2011.03.25. 14:55:04

@Ianas: Hol voltak 1000 éve a törökök és azóta eltelt 1010 év alatt? A kereszténység végig jelen volt.

Ne haragudj, de nekem úgy tűnik te csak a mai divatos kereszténységellenes hullámmal haladsz és amiatt kritizálod. Az pedig a legnagyobb butaság, hogy bárkit is sértene a kereszténység. Ha találsz egy embert, aki meg tudja elfogadható magyarázatot (tehát túllép a "nem tetszik a feszület" frázison) tud erre adni, akkor el lehetne rajta gondolkozni.

Atisz 2011.03.25. 14:56:47

@Atisz: aki meg tudja elfogadható magyarázatot tud erre adni -> helyesen: aki elfogadható magyarázatot tud erre adni

nemstatikus 2011.03.25. 15:09:02

@fran7:
"...Juliusz Janusz érseket, a kormány nevében Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes pénteken magas állami kitüntetéssel búcsúztatja a nyolc év után távozó lengyel származású diplomatát."

index.hu/belfold/2011/03/25/elszabotalta_a_szexvadak_vizsgalatat_a_nuncius/

Ebből is kiderül, hogy Semjén úrnak nem is annyira a pedofíliával van problémája, mint inkább a szakállasokkal.

lüke 2011.03.25. 19:26:27

@Atisz:
de igaz
www.youtube.com/watch?v=rfNyRqU-jls
www.youtube.com/watch?v=9kJkQBZ-heQ

" kormányzó pártszövetségnek "
parasztszövetségnek olvastam,munkás- paraszt
azóta nincsen rendben semmi,mármint ami nyaktól felfele van

A szerző

Kumin Ferenc

Politológus-közgazdász, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

2002 óta jelennek meg politikai elemzései az on- és az off-line médiában

2006 és 2010 között Sólyom László köztársasági elnök kommunikációs és stratégiai tanácsadója

Facebook

süti beállítások módosítása