Ennyi láncnak lehet értelme

2011.09.30. 13:50 kumin

A felsőoktatás átalakításáról potyogó információkat vegyes érzelmekkel követem. A legnagyobb baj, azt hiszem, magával a potyogással van. Előkészítetlen, döntés előtt álló koncepciókból csemegézik a nyilvánosság, azután jön a cáfolat, a helyesbítés – ezek soha sem számítottak nyerő kommunikációs pozíciónak. Tudom, hogy nagyon sok közpénzt igényel a felsőoktatás, és tudom azt is, hogy a hallgatók egy köre számára inkább csak nappali melegedő az iskola. Ennek ellenére azt gondolom, hogy továbbra is minél több, erre amúgy alkalmas fiatalnak kéne értékes és használható felsőfokú diplomát szereznie, az állam dolga pedig, hogy lehetőségeihez képest ezt támogassa. Némi aggodalommal figyelem tehát a témáról érkező híreket, van azonban köztük egy, amivel szerintem nincs gond, bár heves hallgatói és érintett bloggeri tiltakozás övezi.

(forrás)

 


A röghöz kötés néven elhíresült ötlet szerint az államilag finanszírozott képzésben részt vevő hallgató a képzés megkezdése előtt szerződésben vállalná, hogy az állami támogatás fejében a végzését követően az idézett példák szerint 10 év alatt legalább 7 vagy 20 év alatt legalább 15 évet Magyarországon dolgozik. Ennek elmulasztása esetén az állami ösztöndíj formájában felvett és a képzés értékeként valahogy vissza kéne a diáknak térítenie.


Azzal nem tudunk mit kezdeni, ha mondjuk tíz jó pénzen kiképzett diákból – hasamra ütök – kettő elkallódik, másik kettő hivatásos anyuka lesz, így csak hatan fognak közvetlenül a tanult hivatásuk gyakorlásával hasznot hajtani a közösségnek. Adminisztratíve ezen nincs mit javítani, az anyukáknak meg külön örülni is kell, és abba lehet bízni, hogy az egyetemen rájuk ragadt általános műveltség révén legalább jobb szülő válik belőlük. A fenti példa azonban folytatható azzal, hogy még az a hat sem biztos, hogy megmarad, mert abból is kettő, de bizonyos szakmákban akár öt is inkább külföldre megy a diplomáját hasznosítani. Ez viszont egy teljesen külön kategória.


A tervezett számokból az is látszik, hogy az egy-két éves külföldi tapasztalatszerzést nem büntetne az elképzelt szabály. Az arányok szerintem jól vannak belőve. Nekem több ismerősöm is kb. ennyi időt kint töltve jött haza, és tényleg jobb szakember lett így, könnyebben talált állást, szóval mindenkinek jó volt, hogy kisebb időt kint töltött. Az viszont gáz, ha a diplomások végleg elvesznek a képzésüket finanszírozó közösségnek, különösen a hiányszakmákban.


Pontosan tudom, hogy egy végzett orvos számára nevetséges bért kínálnak a hazai egészségügyi intézmények. Pontosan látom, hogy mekkora csábítás a kinti, akár tízszeres fizetés. Azt is hiszem ugyanakkor, hogy a külföld mellett döntők kalkulációját érdemes lehet korrigálni azzal a tétellel, amely az itthoni képzésük költségével csökkenti a kint kapható munkabért. Ha részletekben vissza kell fizetni a tandíj értékét, az ösztöndíjat, azzal még mindig nyerő lehet a norvég vagy német kórház, de így már talán nem annyira üvöltő a különbség, ezt áthidalni a hazai bérek emelésével legalább már nem tűnik annyira lehetetlennek.


Én annak idején Soros-ösztöndíjjal tanultam a CEU-n. Az alapítvány fizette a képzésem teljes költségét, és kaptam még jó ösztöndíjat is mellé. A beiratkozáskor azonban elém tettek egy papírt, amelyben az szerepelt – minden a fentihez hasonló barátságos korlátozások nélkül –, hogy ha elhagyom a közép-európai régiót, és úgy vállalok munkát, az egész pénz, tokkal-vonóval, azonnal visszajár. Tudom, ez egy gazdag ember saját pénze volt, azt csinált vele, amit akart, és én is szabadon eldönthettem, hogy ez az egész így kell-e nekem – persze, hogy kellett.


Amikor a köz pénzéről és a közösség érdekeiről döntünk, szerintem nem hülyeség mintának tekinteni olyan eseteket, amikor valaki a saját pénzét teszi fel valamilyen ügyre. A Soros-emlőkön felnőtt liberális véleményformálóknak pedig biztosan nem lesz a felsőoktatási koncepciónak ezzel az elemével semmi bajuk – feltéve, hogy nem fordultak szembe egykori finanszírozójuk gondolkodásmódjával.
 

Címkék: felsőoktatás diploma ösztöndíj

159 komment · 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://kuminszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr263267644

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kumin Ferenc tizenhatos agancsa 2011.10.02. 15:18:00

Természetesen ennek a kitűnő közírónak nincsenek szarvai (legalábbis tudtommal biztos hogy nem), a cím az attól van, hogy az egyik leggyakoribb és épp ezért ritkán észrevett érvelési hiba, a csúsztatás egyik kapitális bikáját sikerült becserkelnem, meg...

Trackback: egyetem begyetem tengejtanc 2011.10.01. 21:41:46

(nincs ekezetem)Ket hettel ezelott Palffy Istvan azt mondta, hogy az elit ezentul nem fogja diplomaztatni a gyerekeit, Szijjarto pedig kemeny hangon emlekezett meg arrol, hogy a nemzeti felsooktatas csak ujratermeli az allamadossagot (szemben a tobbi k...

Trackback: Rendőrségi trükkel akadályozná a kormány a tüntetést 2011.09.30. 21:19:16

Országszerte számos rendőrkapitányság kapott olyan utasítást, hogy a tüntetőket holnap Budapestre szállító buszokat szigorú közúti ellenőrzésnek vessék alá, és lehetőleg minél többet fordítsanak vissza – tudta meg a Gépnarancs megbízható forrásból....

Trackback: A kormány jelezte: tesz a tüntetők véleményére 2011.09.30. 17:17:27

A kormány a tőle megszokott pökhendi stílusban közölte, hogy a szakszervezetek és a civil szervezetek tüntetései ellenére jottányit sem változott az álláspontja, egyes szakszervezeti vezetők pedig szerinte nem az emberek érdekeit képviselik....

Trackback: Tanulni, tanulni, tanulni, vagy mi a franc? 2011.09.30. 15:17:41

Fontosnak látom kijelenteni, hogy támogatom a magyar kormányt abbéli igyekezetében, hogy az állam fokozatos kivonul a felsőoktatás finanszírozásából, de! ,És itt jönnek a "de"-k. Azt, hogy eddig a tandíjat totálisan elutasították most ne fe...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Winston Smith 2011.09.30. 15:45:59

@tizennegy: "Figyu, ha nekem vissza kell fizetni az oktatást, akkor remélem a szüleimnek az adóját, amit "állami oktatás" címén befizettek, NEKEM, hogy járhassak állami egyetemre, gondolom majd visszakapják az államtól? Mert ugye remélem nem várod el, hogy kétszer fizesse ki a családom az "oktatásom" árát."

Ez jogos, egészen addig amíg a szüleid dolgoznak. De ha a szüleid már nyugdíjasok lesznek, akkor a gyerekeik befizetéséből kell pl. az egészségügyi kiadásaikat fedezni. Tehát ha nincs itthon adózó gyerek, akkor nincs ingyen egészségügy sem.

Mert remélem nem várod el tőlem, hogy kétszer fizessem ki az egészségügyi kezelések árát, egyszer az én szüleim után, egyszer meg a te szüleid után.

Táskás Tóni 2011.09.30. 15:50:01

@Várúr: Amikor átvették Orbánék 18000 milliárd volt, ha pedig levesszük belőle a 3000 milliárd mnyp-i vagyont amit Orbánék lenyúltak akkor csak 15000 milliárd. Ennyire szar az Orbán kormány szórják a pénzt látszata pedig 00.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 15:58:59

Miért , Kínába vagy Afganisztánba akartál menni ?? Nem hazudtolod meg magad....jól fizet Orbán ?

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:01:42

Jól (ki)képzett orbánista,....gyorsan szedd meg magad , mert nem sokáig prosperáltok....

tizennegy 2011.09.30. 16:02:05

@Winston Smith: A két dolog más. A nyugdíj, meg az időskori egészségügyi ellátást azt saját magadnak termeled meg, előre, a béredből levont járulékok formájában. (ezért is van válságban mindenhol a nyugdíjrendszer, mert ezt a pénzt mindenhol elbaszták, ugye kecskére káposztát...)

Az állami oktatást nem tudod magadnak előre megtermelni, mert csak miután befejezted kezdesz el dolgozni, szóval csak a következő generáció tudja igénybevenni a te pénzedből.

Amúgy meg ne nekem magyarázzál, inkább örülj neki, hogy elhúztam és eggyel több üres munkahely van otthon, amit mások betölthetnek.

Don Quixote de la Ferko 2011.09.30. 16:03:10

Nézzünk egy életből "ellesett" példát:

Orvos Orvosovics Orvosov:
.- Jó Estét, Vazangu Nyenyere Bungu vagyok Afrikabizbaszról. Sajnálattal közlöm, hogy kedves szüléje a mai napon elhalálozott.
Csemete: .- Jaj, szegény mama. Miben halt meg?
Orvos Orvosovics Orvosov:
.- Az igazság az, hogy lúdtalppal kezeltem, de a kórboncnok szerint tüdőgyulladása volt. Hát, így járt szegény.
Csemete: .- Köszönöm doktor úr, igazán örülök, hogy így alakult, a lényeg az, hogy az én pénzemen kitanított orvosok, akik meg tudták volna menteni a mamámat, nyugatra mentek pénzt keresni. Örvendetes, hogy milliós fizetésért dolgoznak kint. Megkérdezhetem, hogy a borítékot hová juttassam el?

---------

Remélem, amikor a "röghözkötésről" óbégatók szembesülnek a fenti szituációval, habzó szájjal mentegetik tovább az országot elhagyó diplomázók seregét.

Reggie 2011.09.30. 16:03:55

@Winston Smith: Nem jogos, mert amig dolgoztak elore befizettek az egeszsegugyi hozzajarulast is. Tehat meg mindig tizennegy mondja jol.

dzsugasvili 2011.09.30. 16:04:22

Kedves Ferenc, nem volt elég Sólyom szóvivőjének lenni? Ennyire hihetetlen módon kell teperni a kormányszóvivőségért is? Értem én, hogy irigyli Giró-Szász barátját, de azért neki mégis csak ez az első ilyen állása, meg hát ő is baromi ocsmányan viselkedett igen sokáig, amíg célba ért. A következő cikkét arról írja már meg, hogyan bír még tükörbe nézni mostanság. Már ha bír egyáltalán.

altimus 2011.09.30. 16:08:24

ismet teljesen forditott logikaval gondolkodik a kormany. (az eddigi masfel ev alapjan ez nem meglepo).

ha lesz ebbol az egeszbol valami akkor ujra divatba johet a disszidalas :)

a vicc az, hogy nagyjabol mindent rendbe lehetne tenni a tandijjal. a kepzest fizessek meg a diakok, a piac meg dontse el kell-e annyi penzert a vegzett diak amennyibol a tandijat is fedezni lehet. ha egy orvos kifizet 10 millio ft-ot a diplomaert azt nyilvan nem lehet 100 ezerert utana alkalmazni. hogy mibol lenne a 10 millio? pl. diakhitelbol, csaladi hozzajarulasbol ...

de tandij az nem lehet, az ismert okok miatt.

termeszetesen tobb nyugateuropai orszagban nincs tandij, de ott nem is gond pl. az hogy a vegzett orvosok eltunnek a rendszerbol. nalunk ez komoly problema, amit adminisztrativ eszkozokkel ugysem lehet szabalyozni.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:12:17

@dzsugasvili: Giró-Szászt csak nézni kellett az ATV műsorában, amint azt se tudta a baromja hová nézzen kínjában,.......de védte körömszakadtáig a vezérét....meg is lett a jutalma . Most erre hajt ez a köcsög is....

becsoccsent 2011.09.30. 16:16:57

az oldal jelenleg virusos, nem art nem latogatni.

altimus 2011.09.30. 16:18:45

@luciferko: az adminisztrativ eszkozokkel valo roghozkotes nem fog mukodni. egyreszt nem hiszem, hogy az eu-n belul ez jogilag megall, masreszt mi van, ha valaki kulfoldre hazasodik ... mi van ha valaki egyszeruen csak nem akar orvos lenni, miutan vegzett? mi van ha valaki orokol egy nagy vagyont es nem akar tovabb dolgozni? mi van, ha valaki egyszeruen leadja magyar utlevelet, allampolgarsagat es tavozik?

eletszerutlen az egesz erolkodes. miert nem fizetteti ki az allam a kepzes koltseget elore? a piac sokkal jobban be tudna arazni az orvost a vegzes utan.

amugy sehol nincs az megirva, hogy mo-on kell orvosi ellatasnak lennie, es annak milyen szinvonalunak kell lennie. olyan az orvosi ellatas amilyet az orszag gdp-je es a jarulekfizetes alapjan finanszirozni lehet. ha csak afrikai orvosra futja akkor azzal. probalkoztak amugy itt eu penztarakkal, de politikai hangulatkeltes aldozata lett az egesz. maganklinika van, aki akar es meg tudja fizetni mehet oda, meg mehet akar kulfoldre is.

egy biztos, a jelenlegi otlethalmazban sok hasznalhato elem nincs, szar az egesz koncepcio.

Dig, Lazarus! 2011.09.30. 16:20:20

A szellemisége igazán megkapó a tervezetnek (mint általában) - megbízhatatlan állampolgár vagy, már mielőtt elkezdenéd a tanulmányokat. Pedig a lelkünket kitesszük érted!
Én is tisztáztam a gyerekkel, hogy ha nem lesz válogatott, visszafizeti az összes erre költött pénzt. Egyetem után, ha munkába áll, de elköltözik itthonról, a taníttatását is lepengetheti. Az asszony pampog, hogy de mégis, a család - kaphat egyet, mielőtt ma harmadszor is lemossa a kocsit. Az én házam, nehogy már finnyáskodjanak nekem!

Esetleg, ha egyetem után politológusnak áll, megtarthatja a zsetont. Sőt, még el is költözhet ...

Reggie 2011.09.30. 16:20:54

@altimus: A magyar allampolgarsagrol nem lehet lemondani.

Secnir 2011.09.30. 16:25:42

@becsoccsent:
oszt mellik oldal és millen virus?

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.09.30. 16:25:56

Még mindig hiszek abban, hogy aki most kimegy, az vagy visszajön 10 éven belül - vagy a kint megkeresett jövedelmének egy tekintélyes része hazatalál.

Ettől függetlenül élvezet olvasni a felháborodott kommenteket, úristen, itt egyvalaki mást mer mondani :)))

Terniak 2011.09.30. 16:27:33

@Reggie: de, le lehet.

Kedves Kumin úr!

Nem akartam írni, de amit írt, az írásra késztet.

Azt gondolom, hogy a FIDESZ-nek nem a "liberális véleményformálókkal" kell elszámolnia, hanem magával, saját elveivel, de legfőképpen amit itt képviselt az elmúlt években.

Röghöz kötni az orvosokat, a jogászokat, a mérnököket stb? Persze, ez nyilván egy megoldás, csak ne képviseltek volna mást...

Ha a FIDESZ egyszer bukni fog, az a köpönyegforgatása lesz, mert ez a párt az MSZP-hez hasonlóan erkölcsileg hulla.

Ha az MSZP be akart volna zárni akárcsak egy egyetemet is, ha ilyet találtak volna ki, másnap a FIDESZ valamelyik "szakpolitikusa" habzó szájjal kiáltott volna nemzetárulást. Ma már Ön szerint egy a természetes.

Hát gratulálok...

ier6w7i 2011.09.30. 16:31:27

Szerintem az ösztöndíj adójának (Soros Alapítvány, jól értem?) joga van feltételeket szabni és a diáknak joga van azt elfogadni vagy nem elfogadni. Mondjuk akkor igazad van, hogy ha ez a kitétel az ösztöndíj kiírásakor és elnyerésekor nem volt kommunikálva, akkor utólag ilyet beletenni nem túl elegáns.

A barátom fia Németországba kapott valamilyen német helyről ösztöndíjat. Ott meg az a kikötés, hogy diploma után vissza kell menend az országodba/régióba és ott kell dolgoznod. van aki azt gondolja, hogy persze azért, hogy ne a németek elől vegye el a munkát, de ott másképp gondolkoznak: azt mondták, hogy az ösztöndíjat azért alapították, hogy a régió országait így, 'kiművelt emberfőkkel' (Széchenyi után szabadon) segítsék.

Reggie 2011.09.30. 16:32:43

@Teremszolga: Igazad van, ha van kulfoldi allamp. vagy, vagy kilatasban van, de csak ugy nem.

udvari bolond 2011.09.30. 16:35:45

a ceu-s diplomád oda is való, a ceu-ba. azzal máshol nem is várnak. de a többivel se.

Winston Smith 2011.09.30. 16:36:48

@Reggie: Az eü hozzájárulást mindig az aktuális adóbevételekből fedezik, csakúgy mint az oktatást.

Tehát az éppen aktív generáció fedezi a köv. generáció oktatását és az előző generáció egészségügyét. A köv. generáció oktatását nyilván azzal a feltételezéssel, hogy cserébe maj az a generáció ha felnő, fedezni fogja a nyugdíjasok egészségügyét.

Ha azonban a következő generációba tartozó tisztelt illető elhúz külföldre, akkor nem lesz aki kifizesse az előző generációba tartozó szülei egészségügyi ellátását. Tehát ha már igazságról beszélünk, akkor vagy nem járnba a szüleinek eü. ellátás, vagy legalább köhögje vissza az illető az oktatási költségeinek egy részét.

Don Quixote de la Ferko 2011.09.30. 16:37:17

@altimus:

Nincs vita. Tökéletesen áll, amit írsz.
Kis esszém inkább arra próbált rávilágítani, hogy a magyar sajnos hozzászokott ahhoz, hogy azonnal kapjon mindent, és ha lehet, mindent az államtól. Ez most megszűnik. Rühellem Orbánt, de ha eléri azt, hogy a polgár végre sírás helyett elkezdje az öngondoskodást, akkor ügyes volt. (Ezért még nem szavazok rá, egy piros ponttal nehéz ellensúlyozni a több száz feketét)

Ettől függetlenül semmi gond, ha valaki kimegy, de kicsit túlsarkítva a kérdést, amit írtam, az is együtt jár ezzel. Tehát, ha valaki szembesül vele, akkor viselje a sorsát nyafogás nélkül. Lehetne itt jó világ, de egyenlőre sajnos nem csak a politikusok, maga a nép is "hasznosan" hozzájárul ahhoz, hogy ez minél később következzen be.

mf_laca 2011.09.30. 16:40:19

Felsőoktatásban dolgozom, épp olyan szakon oktatok, ahol jellemző az elvándorlás.
Mit látok? Eleve kb. a hallgatók harmada jelent olyan emberanyagot, akire azt mondom, hogy képes a leendő szakmáját elsajátítani. A maradék két harmad az igazi pénzkidobás! Jelenleg a normatív finanszírozási rendszerben az egyetem felveszi a pénzt az alkalmatlanok után is, és el is megy a működésre a nagy része. Ugyanez igaz az oktatókra is. Kb. 40-50% semmit (=SEMMIT) nem képes átadni az egyébként is megkérdőjelezhető tudásából. Aki pedig szeret tanítani és van is mit, az pedig konkrétan éhen halna, ha nem dolgozna az egyetemi állása mellett, így nem lesz teljes emberként pedagógus/androgógus.

Szóval:
- alkalmatlan oktatókat kirúgni,
- alkalmatlan diákokat fel sem venni (rendes felvételi),
- a rosszul tanulókkal keményen megfizettetni az el nem végzett tárgyak után a költségeket,
- piacképtelen szakok keretszámait csökkenteni.

A röghöz kötés helyett legyen tandíj, és értelmes hitelkonstrukció a szegényeknek. Ezen kívül a jól tanuló 20% támogatását végezze az állam, akár hitelben kamattámogatás formájában, akár ösztöndíj formájában, akár tanuláshoz szükséges támogatásként (PC, könyvek, tanulmányi utak...)

A fenti rendszer alól szinte egyedül az orvosok gondját nem lehetne megoldani. Náluk a hihetetlenül magas képzési költség alacsony várható fizetéssel párosul. Itt a hitel sajnos nem segít, ezen még gondolkodom :-)

Egyébként az igazán tehetségeseket már most is elviszik pl. Angliába ösztöndíj-ajánlattal. Ha megszavazzák a törvényt, ez a helyzet fog azzal fokozódni, hogy aki megteheti, eleve külföldre adja majd a fiát/lányát. Én is így fogok tenni.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:44:50

@mf_laca: Most már legyen tandíj,... amikor az előző kormány felvetette nem volt jó ????

Winston Smith 2011.09.30. 16:45:34

@altimus: "masreszt mi van, ha valaki kulfoldre hazasodik ..."

Ugyanaz, mint ami velem történne. Ugyanis élő tanulmányi szerződésem van a munkahelyemmel.

Tehát ha most bemennék a főnökömhöz, hogy külföldre házasodok, akkor egyrész kifejezné sajnálatát, hogy elveszít egy jó munkaerőt, másrészt sok boldogságot kívánna nekem, harmadrészt meg VISSZAKÉRNÉ A KÉPZÉSEMRE FORDÍTOTT LÓVÉT.

is 2011.09.30. 16:48:04

Soros ösztöndíja, meg az állam törvénye között pontosan az a különbség, mint ami a szocializmus és a kapitalizmus között van: az egyik esetben az állami törvény, a maga bürokráciájával, merevségével, a másik oldalon a gazdasági szereplők, felxibilitással. ajánlom Moldova György írását a Tréfli kutakról: dia.pool.pim.hu/html/muvek/MOLDOVA/moldova00574/moldova00577/moldova00577.html

aztán szégyeldd magad, hogy az állami rendzsert még propagálod is. az államnak egyetlen feladat avan: tandíjat szedni. a diáknak pedig 4 lehetősége is van a tandíjat megszerezni:
- gazdag szülők
- ösztöndíj
- munka tanulás mellett
- diákhitel
valamelyikkel mindegyik élni tud. az állam láthatóan érti ezt, a 4 módot húzogatja elő minden héten, csak a legtisztább, legegyenesebb módot nem akrja: átadja a 4 módot a piacnak, ő meg tandíjat szed. mint a CEU.

le a szocializmussal!

Terniak 2011.09.30. 16:48:27

@Reggie: ja. nem láttam az előzményeket. Valóban. így pontos.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:48:39

@Dig, Lazarus!: Ijesztően leírtad az Orbán-kormány működését.... Brrrr..

mf_laca 2011.09.30. 16:48:47

@kíváncsivagyok: de, akkor is jó lett volna. Még hallgató voltam, és láttam, hogy a HÖK hogy szervezi a STOP tandíj tüntetést. Egy-két képviselővel össze is vesztem miatta, de mit lehet egy olyan emberrel kezdeni, akit az állam fizet azért, hogy hallgatókat képviseljen, de maga nem vesz részt a képzésben (mert elfoglalt), és később landol valamelyik pártnál.

Itt kérek elnézést minden tisztességes, nyerészkedni nem kívánó, jó képességű és szorgalmas HÖK-östől. Ismerek ilyet is, kb. 30% az arányuk.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:52:08

@Teremszolga: Kicsit helyesbítenék,...a Fidesz még nem erkölcsi hulla,...de már haldoklik....és (amint volt már rá példa) sokáig - sokáig nem fog visszajönni....A kérdés csak az , mi (kik) jön (jönnek) helyette ???

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:53:10

@mf_laca: Ez a 30 % nagyjából érvényes a tisztességes politikusokra is........

jtrencsenyi 2011.09.30. 16:53:21

@tizennegy: "Figyu, ha nekem vissza kell fizetni az oktatást, akkor remélem a szüleimnek az adóját, amit "állami oktatás" címén befizettek, NEKEM, hogy járhassak állami egyetemre, gondolom majd visszakapják az államtól?"

A szüleid NEKED fizették be az adót? Meg van olyan, hogy oktatási adó? Esetleg az én szüleim is NEKED fizették be az adójukat? Lehet. Nem baj, de akkor ne hőbörögj, ha elvárják cserébe azt, hogy a magyar államnak (a te szüleidnek, meg az enyémeknek. Ugyanis az állam nem a politikusokat jelenti, hanem mindannyiunkat, csak ezt sokan elfelejtik) visszaadj a munkáddal valamit cserébe.

"amúgyis csak a töredéket láttam, a többi mr X kacsalábon forgó palotájában figyel"

Mindketten tudjuk, hogy hogyan működnek a dolgok ebben az országban. Sok igazság van abban, amit mondasz, de ha konkrét dologra gondolsz, akkor tegyél feljelentést az rendőrségen/ügyészségen. Ha pedig általánosítasz, akkor ne mossuk össze a kettőt, mert semmi köze egymáshoz.

"annyira korlátolt vagy"

Ezt nem lehetne mellőzni? :(

1., Jó. Akkor az egyetemistákkal írassunk alá olyan papírt, hogy nem kell visszafizetniük egy fillért sem, de nem vehetnek külföldön autót, ingatlant, de még levegőt sem, mert itthon akarjuk az adójukat begyűjteni, cserébe az oktatásukért.

2., Cégvezető és tulajdonos vagyok tíz éve. Eddig még soha nem az befolyásolta az új kolléga bérét, hogy hányan jelentkeztek, hanem az, hogy mennyire jó szakember és mennyit ért a munkája számomra. Persze azt sem állítom, hogy egy munkakört nem befolyásol az, hogy mennyi munkaerő áll rendelkezésre. De ha az eszmefuttatásod helytálló lenne, akkor itthon már marha magas béreket kellene kapnia a tanároknak, rendőröknek, ápolónőknek, meg úgy általában a hiányszakmákban dolgozóknak. Valahogy mégsem ezt látni.

3., Erre csak annyit mondok: LOL!

"Úgyhogy ezt mindenki meg fogja szopni, te is."

Kötve hiszem. :)

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:55:37

Zárjuk rövidre : A Fidesznek vége van , mint a botnak....de mi jön ?????????

-- dr kotász -- (törölt) 2011.09.30. 16:56:06

@mf_laca: Ott a pont!

Sok tanár úgy szigorú, hogy az előadásai csapnivalóak. Már ha tanít egyáltalán, nem adja ki önálló feldolgozásra az anyagot, és beszélget valakivel... (megtörtént eset). Őket kéne pótolni olyan tanárokkal, akik, amellett szigorúak, hogy normális órát tartanak. Ha ez megvan, akkor lehet azon gondolkozni, hogy kifizettetjük a nem teljesített krediteket.

Emellett persze a hallgatók közül is ki kell szórni a nem odavalókat. Mi tagadás arról az oldalról is lehetne "szép" példákat hozni...

A tandíjjal nem értek egyet. Illetve akkor, ha az átlagbérek itt is elérik az EU-s átlagot, ami egyelőre utópia asszem... Hitelt felvenni a mai helyzetben kész öngyilkosság.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 16:57:25

@jtrencsenyi: Ha "cégvezető" és " tulajdonos" vagy , ,.. akkor mi a faszomnak ide írogatsz péntek délután , ahelyett hogy a (kurváddal) feleségeddel lennél egy Wellness-szállóban ???

Vincenzo90 2011.09.30. 16:58:02

Vita erről? Én nem fizetek azért egy forint adót sem, hogy több millióért orvosokat képezzenek belőle mondjuk Németországnak. Mehet oda dolgozni az orvos, de akkor vagy fizesse a tanulmányait, vagy tanuljon ott és fizesse ott a tanulmányait. A nyavajgás helyett meg kéne próbálni dolgozni és építeni az országot...

mf_laca 2011.09.30. 16:59:03

@kíváncsivagyok: Egyetértünk, ők a volt HÖK-ös szakpolitikusok HAHAHA. Bár ki tudja, hogy az a 30% értelmes milyen útra téved, és hogy zakkan meg 50 éves kora közeledtével, ha nála a hatalom.

-- dr kotász -- (törölt) 2011.09.30. 16:59:47

@kíváncsivagyok: Téged szemmel láthatóan nem érint a felsőoktatás, csak akkor tudnám, hogy miért szólsz bele... :) Mondjuk a hsz-eid szerint a 8 általános se, de ez más kérdés....

jtrencsenyi 2011.09.30. 17:02:10

@kíváncsivagyok: lehet, hogy meglepő de az a fajta cégvezető vagyok, aki dolgozik is és most éppen a kajaszünetemben püföltem a billentyűzetet, úgyhogy rövidesen megyek is vissza. Remélem, hogy kielégítő volt a válaszom, még ha nem is tartozom neked beszámolási kötelezettséggel. Azért remélem, hogy jólesett a beszólás. ;)

Vincenzo90 2011.09.30. 17:03:08

@kíváncsivagyok: Még nincs vége és 2014 még messze van. Egyelőre azt sem látni, mi a Fidesz stratégiája. Az a szerencse, hogy ebben az országban mindenki politikai szakértőnek hiszi magát. Mivel nincs a többség szarásig pénzzel, ezért mindig csak károgás van. Amit lassan túl komolyan veszünk. És akkor jönnek olyan baromságok, mint "nem jó szakember egy adott miniszter"... Könyörgöm, egy-egy miniszter mögött több tíz komoly szakértő áll, egy miniszter csak jó politikus. Na meg az olyan marhaságok, mint az államadósság hajtogatása úgy, hogy azt itthon a kormányon és pár közgazdászon kívül kb senki nem tudja, mi a különbség belső és külső adósság közt. Meg az olyanok, hogy Orbán diktatúrát épít, ami önmagában vicc. Nekem sem tetszik a kormány tevékenysége, csak valós okokból nem. Nem a 27,5%-os MSZP tulajdonú Népszabadság és társai a mértékadó hírforrások. Meg kéne tanulni önállóan gondolkodni.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:05:21

@mf_laca: Az a gyanúm , hogy amikor a tűz közelébe kerülnek...elromlik bennük valami . Megcsapja őket a pénz szaga..... Mert ott van pénz....helyesebben ott van pénz ...a politikában .

mf_laca 2011.09.30. 17:06:09

@-- dr kotász --: Igen, ez a hitel dolog érdekes. Azért is írtam így, mert az én szakterületemen az egy féléves képzési költség kb. (legalább nagyságrendre) megegyezik a diploma utáni nettó kezdőfizetéssel, vagyis az államnak NAGYON jó befektetés egy itt végző diák. Még akkor is, ha az 50%-a elmegy. Hozzátéve, hogy magas hozzáadott értéket termelő szakról van szó, tehát a fizetés (és az államnak fizetett adó) "tudásból" keletkezik, és nem az állam teszi egyik zsebéből a másikba, mint a közalkalmazottaknál (mondom én, aki szintén az). De tényleg: pl. a leendő közszolgálati egyetemen hogy lesz ez? Fizeti az állam a képzést, és aztán még fizetheti a béreket is, ha az ott dolgozó közalkalmazott lesz???

A tandíj és a hitel itt tehát bizonyos szakik esetében teljesen vállalható lenne. Aztán az teljesen magánügy, hogy pl. külföldön keresi majd meg a hiteltörlesztésre valót? Kit érdekel?

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:09:08

@-- dr kotász --: Hát,....sajnos már nem érint . Azt gondoltam hogy az elfogyasztott sörök száma egyenes arányban áll az IQ - val....de tévedtem,...fordított arányban . Éssel nem kezdünk monadtot... Te mi a Faszomat tudsz felmutatni azon kívül , hogy ismeretlenül ledegradálsz ?

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:10:08

@jtrencsenyi: Minden értelmes szónak örülni tudok a mai világban....

Vérivó Viktor · http://www.bszarszo.extra.hu/nyilatkozat.html 2011.09.30. 17:13:32

Gratulálok Feri! A Gyurcsány-Vona tengely óta ez a legőszintébb, legéleslátóbb, legelfogulatlanabb cikked. Már arra megjött az előváladék, hogy egyoldalúan nőket képzelsz el diplomás háztartásbeliként, de Soros emlőinél már el is élveztem.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:13:55

@Vincenzo90: Hááát,....Én őszintén megmondom,.............már a választások utáni hetekben elkezdett érdekelni , hogy ki (mi) válthatja le ezt a HAZUG - POPULISTA - NACIONALISTA rezsimet.... de most sem látok senkit és semmit....talán egy nagykoalícióval Bajnai ?!

slingsh0t 2011.09.30. 17:15:42

Úgy látom, hogy Orbán Viktor faszának a szopkodásáért még mindíg Magyarországon fizetik a legtöbbet, úgyhogy Kumin elvtárs biztos marad.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:20:56

@Vincenzo90: A Fidesz stratégiája ??? Viccelsz ? Mér,...majd' két év után nem tudni hogy mi a stratégiájuk ???

Vérivó Viktor · http://www.bszarszo.extra.hu/nyilatkozat.html 2011.09.30. 17:22:43

@kíváncsivagyok: senki és semmi nem fogja váltani a fideszt. Szurkoljatok az osztrák pszichiátria rohamos fejlődéséért, ez minden reményetek :DDD

pandras11 2011.09.30. 17:25:55

Na ezzel a visszafizetősdivel fognak ám a korházak, stb igazán visszaélni.
Minek adjanak a minimálbérnél egy fillérel is többet, vagy minek emeljenek bért, ugy sem mehet külföldre!

Trejo 2011.09.30. 17:29:21

"Adminisztratíve ezen nincs mit javítani, az anyukáknak meg külön örülni is kell, és abba lehet bízni, hogy az egyetemen rájuk ragadt általános műveltség révén legalább jobb szülő válik belőlük."

Az egyetem nem arra való, hogy általános műveltséget szerezzünk, arra ott volt a középiskola és az általános iskola. Az lesz jó anya akinek diplomája van? Ha Kumin úr az általános műveltségét gyarapította a CEU-n, akkor a diplomamunkája ennél is nagyobb hablaty lehetett. :-)
Soros úr már biztos rég megbánta azt a CEU ösztöndíjat, tehetséges embernek kellet volna adni.

Az "Ennyi láncnak lehet értelme" cím helyett javasolnám az "Ideológiagyártás a megszorításokhoz 2011/MMDCLXXII/72/G" címet ennek az irománynak, de könyvben is ki lehetne adni az egész blogot "Kumin Ferenc: Így mosdatom a Fidesz kormányt".

Martian (törölt) 2011.09.30. 17:30:37

@Vincenzo90: én simán aláírnám, ha az állam is aláírja nekem, hogy a szakmámban garantálja a nívós, jó fizető állást, a szakmai előmenetel feltételeit.
Valamit valamiért...

IntelCorei5 2011.09.30. 17:32:48

Kedves Kumin Úr!

ne keverjük a szezont a fazonnal.

Saját példája: az + volt, hab a tortán és nem alap.

Másrészről a képzést eddig is az adófizetők finanszírozták és a képzettek azért akarnak MOST elmenni mert van választási lehetőségük. Korábban nem volt, nekem még előírták annak idején hova kell mennem dolgozni. Aki meg külföldre ment, az disszidensnek lett nyílvánítva.

A jelen ötlet is admin eszközökkel akar operálni ahelyett h az okokon próbálna meg javítani. Na ez a bajunk vele.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:36:11

Kumin úr Szijjártó szintjén van....mindenáron védeni a védhetetlent...és nem fél , mert a nyálas balos-libsik ezt nem fogják börtönnel honorálni (legalábbis eddig nem volt divat.....)

hegyilány 2011.09.30. 17:36:52

Előkészítetlen, döntés előtt álló koncepciókból csemegézik a nyilvánosság,"

Persze, hogy csemegézik a nagybetűs nép, mert az már egyfajta komédia, ami a felsőoktatás átalakitása körül zajlik.
Nem tudom mi az oka, de úgy néz ki, hogy ez már a hozzá nemértés netovábbja.:)
7. vagy 15 év egy ember életéből nagyon sok idő.
A végzett fiatal, tengődjön (esetleg) minimális fizetésen, mert köti a szerződése.?? hogy nem hagyja el az országot.
A diplomás fiataloknak csak egy töredéke talál jól megfizetett állást, nagyon sokan pontosan ezért távoznak külföldre. Gondolom:) ez a jövőben sem fog sokat változni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.09.30. 17:37:50

Szerintem is rendben van, hogy aki államilag finanszírozott hallgató volt, az fizesse vissza a képzs díját, ha külföldre megy. Ellenben ott már sántít a törvény, hogy hogyan is lennének államis helyek... Mert én egy 15-20% ilyen helyet tartanék indokoltnak, míg a törvényben 5% van.

Egyébként azzal sincs baj, hogy szigorodnának a vizsgafeltételek. Én még jártam egyetemre a kreditrendszer előtt, ott tanultak az emberek, mert nem volt olyan, hogy "jaj majd jövőre leszigorlatozok". Persze ehhez tartozik az is, hogy sok szakon oktatnak oda nem való dolgokat is.

A baj inkább a favágó módszerrel van, ahogy Rózsika néni ezt meg akarja oldani.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.09.30. 17:38:47

@hegyilány: Minimális fizetés?
Friss diplomásként a kezdőm a minimálbér kétszerese volt.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.09.30. 17:39:48

@jtrencsenyi: Az adót lenyúlják a politikusok, nem kap belőle senki.

dr kíváncsivagyok 2011.09.30. 17:41:53

Valamit nem árt tudni :
az egyetemi képzést ezer év óta a NÉP fizeti....ugyanis ha a gazdag polgár , vagy nemes egyetemre küldi a kölykét,...azt adóból , vagy egyéb módon a nép (kereskedők a kereskedelmi haszonból stb.)befizetett pénzekből teszik. Mindenki megfizeti !

hegyilány 2011.09.30. 17:45:28

@ColT:
Pontosan! A diplomás minimálbér.
Ezzel mi a probléma? Talán soknak találod?
Nem kell elfelejteni, hogy a fiatalok többsége nem a lakóhelyén szerzi a diplomáját. Amikor végez szintén nem ott talál munkát. Akkor tessék számolni.!!!
Mennyibe került a tanulmánya, - albérlet vagy kollégium, utazás.
Ha végez szintén ugyanez.
A munkáltatók többsége egy fillérrel sem fizet többet, sőt.....

Globetrotter2014 2011.09.30. 17:47:30

Átolvasva a kommenteket. Senkit sem zavar hogy egy állami közellátást, amelyet mindenki (a diákok szüleinek is) adóterheiből fizetnek arra használnának hogy megakadályozzák a magyarországon végzettek külföldi elhelyezkedését? Csak nekem tűnik ennhén szólva rossz indulatúnak az egész koncepció? Azért ne mossuk már össze a privátban adott adományösztöndíjakat a közpénzből nyújtott állami képzéssel. A CEU egy kiemelt képzést adó magáneygetem volt, és Soros olyan infrastruktúrát finanszírozott neki amiről bármelyik állami egyetem csak álmodhatott. Ez olya mintha hirtelen megvonnák az emberektől az egészégügyi közellátást, és a posztoló azzal példűálózna hogy a kiegészítő TB biztosítása is pébzbe kerül.

Leginkább tényleg azt tudom sajnákni aki ehhez a torszülött koncepcióhoz nevét adta? Ha még meggyőzőséd is áll mellette akkor pedig a pártját, bármelyik is legyen az.

Még egyszer NE NEM és NEM, ez az állásopont nem védhető. Sem erkölcsileg, sem etikailag, sem anyagilag sem poltikailag. Javaslom ne égesse magát senki sem azzal hogy védeni próbálja...

hegyilány 2011.09.30. 17:49:07

Nem árulok el titkot, egyébként - néhány esettől eltekintve- ) a kezdő diplomás bér megadása, nyelvvizsga pótlékkal együtt, szinte csak az állami intézményben foglalkoztatott fiataloknak garantált.
Ez mindig is így volt.

hegyilány 2011.09.30. 17:50:38

Persze. Olyan is előfordul, hogy a végzett fiatal "megfogja az istenlábát":))) és nagyon jó "zsíros állást" talál.

:)))

teddybear01 2011.09.30. 17:50:38

Azt, hogy a kivándorló fizesse ki a képzése költségét utoljára Ceaușescu vezette be Romániába. Gratulálok, megint sikerült egy lépést előbbre lépnünk, a Balkán felé!

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2011.09.30. 17:50:46

Áll a bál PÉcsett, megint hazudott a fideszes polgármester, most a kifizetett jutalmak ügyében.
A pécsiek pénzén megjelentetett hirdetésben Páva Zsolt azt nyilatkozta:
"2009-ben én minden jutalmat leállíttattam."
Amikor szembesítettük a valósággal, akkor pár órával később pedig azt nyilatkozta:

1. "Nagy Csaba részére - KÖNYVELÉSTECHNIKAI HIBA MIATT (??!!??) - valóban történt jutalom átutalás három esetben, összesen 908.093 forint értékben, melyet bankszámlakivonatokkal bizonyíthatóan karitatív szervezeteknek utalt át."
Ha el is hisszük a fenti érvelést, Nagy Csabának a jogtalanul felvett jutalmat vissza kellett volna fizetnie a város kasszájába, saját döntése alapján nem utalhatta volna tovább senkinek a pécsiek pénzét, így ez felveti Nagy Csaba fideszes alpolgármester nem csak morális hanem jogi felelősségét is.
2. "2010-ben nettó 112 millió, idén pedig 29 millió forint köztisztviselői jutalmat fizettek ki Pécsett."

Hogyan hihet ezek után bárki is a Polgármesternek és a Fidesznek?
Páva Zsolt a pécsiek pénzén hazudott a pécsieknek. Ismét bebizonyította alkalmatlanságát és azt, hogy a városvezetés és a Fidesz hülyének nézi a pécsieket.
Páva Zsolt megszegte polgármesteri esküjét és méltatlanná vált a város vezetésére." - áll a szocialisták közleményében.
PÉCS KÉSZÜL AZ ELŐREHOZOTT VÁLASZTÁSRA, nem kell ilyen polgármester!

tizennegy 2011.09.30. 17:51:44

@jtrencsenyi: "Meg van olyan, hogy oktatási adó?"
Az adó bizonyos része az állami oktatásra megy, nemtom, ezen mi nem világos?

"de akkor ne hőbörögj, ha elvárják cserébe azt, hogy a magyar államnak (a te szüleidnek, meg az enyémeknek. Ugyanis az állam nem a politikusokat jelenti, hanem mindannyiunkat, csak ezt sokan elfelejtik) visszaadj a munkáddal valamit cserébe."
Egy pillanatra álljunk itt meg, a befizetett adó az nem a ti zsebetekbe fog áramlani, abból ti nem kaptok vissza semmit. A befizetett adó az állampolgárok ÁLTAL HASZNÁLT közös szolgáltatások költségét fedezi. Ilyen pl. a víz, út, rendőrség satöbbi. Ha nem vagyok ott, akkor nem is veszem igénybe ezeket, miért kéne fizetnem ezért bármit is??? Lófasz nem kérte az ingyen oktatást 17 évesen nem is voltam döntésképes, anyámék mondták hogy menjek, mert ezért FIZETIK ŐK, hogy legyen.

"Cégvezető és tulajdonos vagyok tíz éve"
Há nemtom, akkor azért a kereslet-kínálat alapvető térvényeit nem ártana ismerni.

""Úgyhogy ezt mindenki meg fogja szopni, te is."
Kötve hiszem. :)"
Nagy a mellény mert van zseton, megvalósítottuk a "nagy kapitalista álmot", cégtulajok lettünk, meg minden? A pénzed nem több puszta papírnál, sőt, ma már többnyire csak pár bit egy adattárolón, erre vagy olyan büszke?

Gondolom bele tudsz n;zni az alkalmazottaid szemébe amikor nincs pénzük a gyereknek jó életet biztosítani, neked meg azért telik közben a luxusra... Hát igen, büszke lehetsz magadra.

hegyilány 2011.09.30. 17:55:53

@Vincenzo90:
Már bocsánat, de tanuljál meg "minimálbéren" dolgozni és épitsed az országot! (diplomás minimálbéren).
Senki sem akadályoz meg benne.
:))

magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.09.30. 17:59:18

@vukkarak: tökéletesen egyetértek a verzióddal, én is egy ilyet tudnék elképzelni. Így a szegény családok tehetséges gyerekei se kallódnak el, de a mihaszna szuperhülyék egyetemen való végigbukdácsolását se én fizetem az adómból.
Nem kell mindenkinek diploma, ezt kellene már végre felfogni. Ha az ország kizárólag diplomás arcokból fog állni (aminek jelentős része felesleges), akkor fog csak igazán az egekbe szökni a rohadás.
Aki nem oda való, annak nincs helye egyetemen, ezen kár finomkodni.

hegyilány 2011.09.30. 18:00:15

Egyébként nem is nevetséges, hanem szánalom, hogy egy kezdő orvos, - aki egy csöppet sem tévedhet" a munkája során- nyolcvanezer forintot keres havonta, nem beszélve arról, hogy már a műtőben is dolgoznia kell....
No. Igen. ez a nyolcvanezer forint nettó.:))

menőmano 2011.09.30. 18:04:25

Kedves Kumin Ferenc!!

Már bocsánat!! Na végre, hogy kimondta, leírta.
"vegyes érzelmekkel követem."

Totálisan jó. Sok kis csillag jár érte.

:)))))))))))

Amatőr 2011.09.30. 18:10:45

@Lord_Valdez: "Ennél sokkal tisztességesebb lenne kimondani, hogy van tandíj, de ledolgozható. Ez így nem őszinte és nem is hatékony. Pl arra ösztönöz, hogy ne is menj orvosnak."

A diplomások röghöz kötése vérlázító pofátlanság. A kölkeink tandíját sokszorosan megfizettük előre 5-6 évtizede.
Majd ha a "pályakezdő" országgygűlési képviselőknek, is
hasonló éhbérért kell ugyanannyi évig koptatni a padot, akkor alkossanak ilyen aljasságot!

Szemuveg 2011.09.30. 18:13:16

Nevetséges az a tény, hogy van olyan ember, aki egy ilyen döntés MELLETT állhat. Bár én itthon maradtam és itthon dolgozom, de nekem jól fizető állásom van. Ezzel a ténnyel egy vagyok az ezerből kb. Igenis az ember felelős azért, hogy jól, boldogan, elégedetten éljen és ezt a magyar fizetés nemhogy elősegítené, de megakadályozza és igenis nyugodtan meneküljenek más országba, ahol más vár rájuk. Nem annyira szórakoztató kifizetni a 80.000 HUF-ból 40.000 HUF-ot számlákra (minimum!) majd kb. 30 napra beosztani a maradékot.
Vagy egyáltalán, kikerülsz az egyetemről, halálra tanultad magad és kilépsz az ÉLET-be, hogy biztosítsd a saját életedet, saját magadnak, ergo vennél lakást, autót, de mégis miből? 120.000 Forintból? Köszönjük szépen :)
Nem szoktam másnak a véleményét bírálni, szeretek meghallgatni más nézőpontokat, de most csak annyit szeretnék írni, hogy GRATULÁLOK MINDEN EGYES KÉPMUTATÓ OSTOBÁNAK, AKI EGY ILYEN DÖNTÉST PÁRTOL.

menőmano 2011.09.30. 18:22:06

Sok-sok évbe telik, mire a fiatal "bedolgozza" magát a szakmába, mert csak úgy tud kifogástalan, jó munkaerővé válni. Vonatkozik ez minden szakmára, az orvosira meg főleg.
Hó végén esetleg összeszámolja az orvos, hány életet mentett meg, és mikor megkapja a bérpapírt,) hát szerintem sírni tudna.:)
Egy orvosnak akkor tud anyagilag is felfelé ívelni a pályája, élete, ha sikerül neki magánrendelőt kialakítani, elfogadják a betegei.
:)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.09.30. 18:30:03

@Amatőr:
Előre? Előre csak adósságot hagytunk...

xstranger 2011.09.30. 18:57:15

Ez az egesz problemakor egy jofele politikai gumicsont, hogy a pornep a duhet kielegithesse most eppen a kulfoldon dolgozokon.

Az egyetlen szakma ahol ez jelentos problema az az orvosok, itt adminisztrativ okokbol elhetetlen fizetest osztanak nekik, szvsz teljesen jogosan lepnek le akarmekkora osszeget is koltottek a tanitattatasukra. Egyszeru a megoldas, 4-5szoros beremelest az also szinten dolgozoknak.

BTW, sokan mennek orvosira ugy hogy sose akarnak orvoskent dolgozni, kapasbol valami gyogyszerceghez mennek lobbizni. Ezeknek is vissza kell majd fizetniuk a diplomajukat?

Meg vannak ezek az eloiteletek: Minden hallgato zullik, tul sok a diplomas, mindenki a mekiben fog kikotni. BULLSHIT. Erdemes megnezni diplomas/nemdiplomas atlagfizeteseket es munkanelkuliseget. A piac egyertelmuen azt mondja hogy NINCS ELEG DIPLOMAS.

Ahhoz hogy Magyarorszag olyan szintu eletet nyujtson a polgarainak amit azok szeretnenek (kvazi NYEU atlag) foleg egy eloregedo tarsadalomban, ott aki el es mozog annak diplomat kell szereznie, mert a modern gazdasagokban mar csak ezek adnak akkora hozzaadott erteket amiknek az extra fennmarado reszebol ki lehet fizetni az inaktivakat.

Diplomasokat kepezni nagyon hasznos tevekenyseg. Magyarorszagon azert ebbol problema mert nincs eleg penzra most a haszon meg majd csak 10-15 ev mulva lenne rajta.

Ha a nyugdijakra es segelyre kifizetett osszeg 10%kat inkabb visszaforgatnak a kozoktatasba akkor itt lenne a Rendszervaltas utani Kanaan. A kozbeszerzesek 30-40%kal a piaci ar felett mennek el mert kartelleznek a beszallitok, meg ellopjak a politikusok. Itt kellene eloszor szervezkedni nem pont az egyetlen olyan iparagban amihez nem kell igazabol semmi (vo Tudasalapu Gazdasag).

menőmano 2011.09.30. 19:06:40

Egyébként tévedés ne essen, mert más szakmákban is nagyon alacsonyak a bérek ebben az országban.
A többségnek lassan már arra lesz elég, hogy vagy rezsit fizet és az éh-halál szélén van, "értéktelen" ételeken tengődik, vagy nem fizet jóformán semmilyen számlát, akkor meg földönfutóvá válik.
Nagyon halad a társadalom egy csoportja az elszegényedés felé.

menőmano 2011.09.30. 19:11:58

Azokat a fiatalokat kellene kiszűrni minden oktatási formából, akik csak azért vannak ott, hogy legyenek valahol.
Mert esetleg jár mindenféle támogatás, a szülőnek mert "tanul" a gyerek.

Amatőr 2011.09.30. 19:17:59

@Lord_Valdez: "Előre? Előre csak adósságot hagytunk..."

Az lehetséges, hogy "hagytunk", de az nem , hogy "csináltunk". Mert azzal a sok gazemberséggel, amit a komcsik, majd az utánuk következők a gazdasági életben büntetlenül elkövettek, én közösséget nem vállalok. Az adósságot nem Vasmunkás Józsi és Földtúró Pisti halmozta föl. Tudom, hogy úgy is mindenért mi fizetünk, de legalább ....

menőmano 2011.09.30. 19:24:32

Több ponton átírná Hoffmann Rózsa koncepcióját a Fidesz"

eduline.hu/kozoktatas/20110928_kozoktatasi_torveny_modosito_fidesz.aspx#rss

Hoffmann Rózsa szerint a megegyezés azt a célt szolgálja, hogy a fideszes politikusok minél kevesebb módosító indítványt nyújtsanak be a törvényjavaslathoz a parlamentben."
..........

Hoffmann Rózsa hányadik koncepcióját nyújtja már be.???

Amatőr 2011.09.30. 19:28:36

@xstranger: "Ha a nyugdijakra es segelyre kifizetett osszeg 10%kat inkabb visszaforgatnak a kozoktatasba akkor itt lenne a Rendszervaltas utani Kanaan. A kozbeszerzesek 30-40%kal a piaci ar felett mennek el mert kartelleznek a beszallitok, meg ellopjak a politikusok. Itt kellene eloszor szervezkedni nem pont az egyetlen olyan iparagban amihez nem kell igazabol semmi (vo Tudasalapu Gazdasag). "

Ez bizony igaz és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy ezidáig egyetlen ciklusban sem sikerült kb 400 olyan embert a magyar parlamentbe küldeni, akik önálló gondolatokkal bírnak, azokat képesek megfogalmazni és azt papír nélkül citálni. Vagy legalább felolvasni. Mert azt olvasást ugye legkésőbb másodikban célszerű elsajátítani. De az sem megy. Tehát kellene a tanult emberfő, de nekünk csak ilyenek jutottak a 10 millióból. Mert az értelmesebbje elmegy, a selejt meg marad.

menőmano 2011.09.30. 19:29:33

Olvastam a neten, valahol.

Hoffmann Rózsa jobban tenné, ha elrendezné az irodájában a papírokat, visszanézne- becsukná az ajtót és menne.
Azt hiszem jól olvastam?????

:))

menőmano 2011.09.30. 19:48:17

Orbán felmentette a helyettes államtitkárt

Orbán Viktor miniszterelnök szeptember 30-ai hatállyal felmentette tisztségéből a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkárát, Lánczi Tamást – olvasható a Magyar Közlöny pénteki számában."

www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=400669

Valamit nagyon jól csinált? vagy rosszul??
:)

hegyilány 2011.09.30. 22:31:14

Ma rendezik az utolsó koncertet a Zöld Pardonban"

hirszerzo.hu/belfold/20110930_zp_utolso_koncert#rss

Fantasztikus siker. Megtörtént" ez is. Csak az a "fránya" :) gazdaság nem akar működni??
A környéken lakóknak (a panaszkodóknak) pedig eljön a kánaán. Lassan, de biztosan......

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.09.30. 23:16:04

@Amatőr:
De bizony, legfeljebb nem szándékosan. Azzal, hogy ingyen kapta a lakást, azzal, hogy olyan munkát végzett, amire semmi szükség stb.

becsoccsent 2011.10.01. 13:18:14

@Secnir:

ESET NOD32 Antivirus
A cim le van tiltva
URL-cim:
"next-thing.net/wp-content/uploads/2009/02/han..
IP-cim:
72.47.224.103:80

Mellesleg meg most is jelez.

szempontpuska 2011.10.02. 10:02:21

Mindössze egyetlen kérdés:
Az fel sem merül, ha már távlatilag és új orvosgenerációk képzásáről van szó, hogy versenyképes fizetéseket és munkakörülményeket kínáljon a hazai egészségügy?

Erről lemondott a kormányzat, vagy fel sem merül?
A megoldás a jobbágytartó szemlélet?

art deco arckép (törölt) 2011.10.02. 11:54:33

A kormány nagyon kreatív

1. a zemberekre vonatkozó tilalmak, kényszerek, retorziók kiötlésében;

2. a magára és az övéire vonatkozó kímélő, protekcionista törvények megalkotásában.

Minden másra alkalmatlan.

márta)) 2011.10.02. 15:26:39

Orbánék kormányzati rögtönzésének újabb" vívmánya"

márta)) 2011.10.02. 15:32:15

oppá" lemaradt!
Bocsánat! de most gyorsabban dolgozik a gépem mint máskor.:))

Az új felsőoktatási koncepció helyhez kötné a külföldre készülő diplomásokat, ezért felmerül a kérdés, nem tervez-e hasonlót a minisztérium a Magyarországon maradó pályaelhagyók esetében is.

Az oktatási államtitkárságon azt mondják, nincs szó ilyesmiről, a HÖOK szerint az összes röghözkötő szerződés értelmetlen, az oktatáskutató pedig a végig nem gondolt oktatási kormányzati rögtönzés részeként tekint minderre."

hvg.hu/itthon/20110929_palyaelhagyok_roghozkotese#rss

A legnagyobb baj, azt hiszem, magával a potyogással van."

Na.Igen! A koncepciók végtelen sora jelenik meg a nyilvánosság előtt, annak mindegyikét meg kellene magyarázni. Más lenne a kép, ha nem lenne az össze-vissza nyilatkozás. De még akkor sem biztos, hogy a legjobb megoldás,- és elfogadható lenne, annak minden egyes eleme. A kommunikáció látványos hiánya.
:)

márta)) 2011.10.02. 15:39:04

Sürgősségi ellátás: orvosokra és tartalék helikopterre van szükség "

"Porblémát jelent azonban, hogy nincs elegendő orvos. 400 szakorvos hiányzik a rendszerből – közölte Varga Csaba, a szakmai kollégium elnöke,"

www.hirado.hu/Hirek/2011/10/02/12/Surgossegi_ellatas_orvosokra_es_tartalek_helikopter

Hm. A tények magukért beszélnek. Ezt a problémát - ami gyors megoldás igényelne - nem orvosolja a felsőoktatási rendszer átalakítása.
A koncepciók "egymásutánja" egyáltalán nem oldja meg.

hegyilány 2011.10.02. 17:53:40

Ne az elvándorlásra toborozzanak, hanem folytassák a közös munkát - ezt javasolja a Magyar Rezidens Szövetségnek küldött nyílt levelében Szócska Miklós.

Az egészségügyi államtitkár bejelentette, hogy "lépésről-lépésre" az összes rezidensre kiterjesztik azt az ösztöndíjat, amely öt éven keresztül százezer forinttal támogatja a kezdő orvosokat, ha tíz évig nem mennek külföldre."

www.168ora.hu/buxa/az-osszes-rezidensnek-ad-majd-osztondijat-a-kormany-83486.html

Na. Igen. De az a meglévő problémákon, az jelenlegi orvosok létszámának hiányát,nem pótolja, az egészségügy "teljes egészének" helyzetén nem javít.

Amatőr 2011.10.03. 09:37:43

@Lord_Valdez: "De bizony, legfeljebb nem szándékosan. Azzal, hogy ingyen kapta a lakást, azzal, hogy olyan munkát végzett, amire semmi szükség stb."

Ezzel azért végre le kellene számolni: a lakást nem ingyen kapta, az egészségügy, az oktatás, stb sem volt ingyenes. A melós a sokszorosát termelte meg a szükségleteknek, de a pénzek elosztását a hatalom saját hatáskörbe vonta és ott kézen-közön elfolyt a jelentős része. Ötven éven keresztül drága, korszerűtlen és ocsmány lakótelepeket építtetett, kielégítetlenül hagyva a lakosság jelentős részét, miközben akadályozta az önálló lakásépítést.
Mint azt tudhatnád, az állam igen rossz gazda, különösen, ha gazemberek irányíthatják büntetlenül.
És a melós azt a munkát végezte, amit rábíztak. Képessége és lehetősége szerint. Hogy aztán milyen munkát bíztak rá, az már talán nem az ő felelőssége.Stb.

Egyébként ma is hasonló hibába (bűnbe) esik a kormányzat; igyekszik minél több feladatot saját hatáskörbe vonni, hogy a szükségesnek vélt pénzeszközöket maga kezelhesse. És felélhesse. PL az APV rt. És ezért sem ül senki a sitten. Vagy hogy sík terepen, "fosóhomokba" alagutakat fúrattak, aminek a fenntartási költségeit a betemetésig fizetni kell.
Folytassam? A pénzt nem a gápírnő herdálta és lopta el, az alagútfúrást nem a bitumenező szakmunkás találta ki.

A pénzt elsősorban a lakosságnál és az önkormányzatoknál kellene hagyni, ugyanis minél kisebb a keretösszeg, annál nehezebb belőle sokat ellopni, elherdálni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.10.03. 13:42:37

@Amatőr:
Szart termelt. Olyan dolgokat, amiket néhány kivételtől eltekintve csak a keleti blokkokban lehetett eladni.
Hogy ez az ő felelőssége, vagy sem irreleváns. A lényeg, hogy adósságot termelt.

tarackos 2011.10.03. 17:23:58

Egy dolgot hiányolok a cikkből. Elismerni, hogy amit a kormány tervez az bizony tandíj. Innentől ki lehetne számolni mennyibe fájt nekünk a 15 éves ellenzése a tandíjnak. Ezt hozzá lehetne adni a minimálbér emeléshez etc. Aztán kijönne, mennyi a narancsok sara a 21E milliárdos adósságból...

tarackos 2011.10.03. 17:25:21

A témához, legyen tandíj. Ne utólagos szarozás, bújtatott tandíj mint az egykulcsos többkulcsos. Teszek a narancsos újnyelvre amire csak azért van szükség mert szintén végighazudták a 8 évet...

Amatőr 2011.10.04. 11:27:28

@Lord_Valdez: "Hogy ez az ő felelőssége, vagy sem irreleváns."

Ha ez valóban irreleváns, akkor itt az idők végeztéig lesz "langyos a sör" ! "Mert nekünk így is jó!"

A szerző

Kumin Ferenc

Politológus-közgazdász, a Századvég Alapítvány vezető elemzője

2002 óta jelennek meg politikai elemzései az on- és az off-line médiában

2006 és 2010 között Sólyom László köztársasági elnök kommunikációs és stratégiai tanácsadója

Facebook

süti beállítások módosítása